|
|||
|
|||
Intressant om kultur på Kreta: Djurstöld
Det här fann jag i en Kreta-guide, fritt översatt:
"Trots strikt lagstiftning är djurstöld utbredd i de slutna samhällena i bergsregionerna. Lika gammal tradition som vendettan har den tagit formen av en oskriven lag och fungerar som en institution med strikta regler , så strängt att dom som är inblandade i den uppnår en slags social prestige. I omkretsen av en viss familj är dock djurstöld inte tänkbar, och genom ett komplicerat nätverk genom gudföräldrar (koumbaria) kan denna krets utökas för att skapa ett skydd mot stöld. På senare år har detta fenomen uppnått oförutsedda proportioner och blivit okontrollerat inom dessa små samhällen. Vid sidan om traditionen med djurstöld finns en tradition att "fråga om lov" - arnoklisi , vilket är ett sätt att lindra decimeringen av herdar. Vid arnoklisi frågar en herde andra om lov att få ta ett djur för att förstärka sin hjord. " Bäst att fråga först kanske :-) |
|
||||
|
||||
Sv: Intressant om kultur på Kreta: Djurstöld
Synnerligen klokt att be om lov...
Jag har en vän i herden Petros här på Kalymnos, han har en del att berätta. Men eftersom vår ö är liten blir det inte samma proportioner som på Kreta. Vad jag förstår av honom har stölderna ökat nu med den ekonomiska situationen, det märktes framför allt i påskas, säger han. Vendetta är ett alltför starkt ord för vad som händer här, dock försöker ideligen hans ohängda syskonbarnbarn att ställa till det för honom- tar inte fåren men deras bjällror, till exempel... På den tiden man fortfarande fick subventioner- som har snöat in nu med den ekonomiska krisen- hände det att man lånade får av varandra-för att kunna uppvisa det antal man uppgivit i ansökningarna, när kontrollanten kom... Sen byter man baggar med varandra när det är parningstid, en avelsfråga alltså. |
|
|