Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-18, 08:34
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Santorini - Naxos

Så har vi då kommit en bit på vår resa.
Landade med flyget på Santorini i går morse strax innan kl 2. Fick hämtning på flygplatsen av Anny hotell där vi hade bokat en kort natt med frukost. Inget höjdarhotell men det ligger bra till längs vägen och har pool så det går att ta ett dopp på morgonen. Att boka frukost var bara dumt, på andra sidan gatan finns en stor Carrefour (Supermarket) och ett bra bageri, blir billigare och bättre.
Sedan tog vi Artemis (ANEK Lines) till Naxos. Rejält blåsigt nere i hamnen och Highspeed 6 fick släppa trossarna då de höll på och förtöjde. Bara att dra iväg ut och försöka på nytt medan vår båt stod på redden och väntade. De lyckades bättre på andra försöket och snart var vi på väg. Inte mycket sjögång fast det blåste.
In till Ios och släppa av lite öltörstiga ungdomar, ganska blåsigt i hamnen här också men allt gick ändå bra. Mötte Blue Star Delos då vi for ut från hamnen, den är stor.
Då vi anlände Naxos hade vi inte anmält vilken tid vi skulle komma (eller eg. anmält fel tid) så vi promenerade till Jason Apartments vid Ag Georgios beach.
Det fanns en del rumsraggare vid hamnen men ändå inte så många som brukar vara i juni då vi vanligen kommer hit. Jag tyckte det kändes öde längs hamnpromenaden men det var vid 16-17-tiden och varmt så många var säkert och badade. På kvällen käkade vi på ett av ställena där (Pikikanto eller nåt liknande, har glömt namnet). God mat och trevligt bemötande förutom att de i vanlig ordning glömmer att komma och ta betalt.
Promenerade via några små Supermarkets för att handla lite, de verkar ha väldigt dåligt med varor på hyllorna, kanske ett tecken på kris.
Frukost handlandet hade jag tänkt göra på Supermarketen vid polisstationen men den var inte öppen då jag kom dit strax innan 8, det känns som de brukar öppna 7 men jag är inte helt säker. Efter lite väntande fick jag handla vad jag behövde och gick hem för frukost.
En liten sammanfattning hittills kan väl gå ut på att det är lite folk här och att de otaliga Supermarketerna troligen är de som lider värst av detta. Å andra sidan kan vi ju vara ganska överens om att det är ett rejält överutbud av dessa i ö-världen. I Sverige är det otaliga orter som helt saknar möjlighet att köpa en liter mjölk eller ett paket kaffe, har kan man knappt gå 200 meter utan att hitta en butik med färskt bröd.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2012-07-18, 10:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Santorini - Naxos

Kul att du fick se Blue Star Delos. Det mötet ser jag fram emot!

Undrar varför det inte fanns så många rumsraggare i hamnen, där brukar vara hur många som helst. Men kanske berodde det på tiden. Jag hoppas att det beror på hög beläggning. Fast det kanske är att hoppas för mycket. Trist med affärerna som går dåligt. Du har rätt i att det är en överetablering.

Det ska bli intressant att höra med från dig Janérik.

Ha det gott i värmen!
Svara med citat
Gammal 2012-07-18, 14:00
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Det är alltid en härlig känsla att angöra Naxos första resdagen. Kul att ni åkte med en riktig båt också.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Undrar varför det inte fanns så många rumsraggare i hamnen, där brukar vara hur många som helst.
Jag tror tyvärr att rumsraggare i hamnarna kommer att minska mer och mer. Allt fler vill ha allting tryggt ordnat och bokar boende innan de kommer fram mha av några få knapptryck på PC:n. Personligen tycker jag att det kan vara kul att välja bland rumsraggarna, fast just på Naxos brukar jag alltid bo på samma ställen(2st. men samma familj)
Svara med citat
Gammal 2012-07-18, 15:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
God mat och trevligt bemötande förutom att de i vanlig ordning glömmer att komma och ta betalt.
Mvh Janérik
...men det sistnämnda är väl ett angenämt problem

Ha en riktigt härlig vistelse! Jag ser fram emot dagliga rapporter.

Lissi - som redan längtar tillbaks till Grekland.68 dagar till nästa resa!
Svara med citat
Gammal 2012-07-19, 23:05
Janériks avatar

En liten rapport så här på kvällskvisten.
Vi har inte gjort många knop de här två dagarna vi hittills varit på Naxos, mest bada och äta. Det har varit rejäla vågor på Agios Georgios stranden och Emma (6år) älskar vågorna och är imponerande duktig att ta dem på djupt vatten där hon inte når botten. Skoj för en pappa som är knappt simkunnig och har lärt henne allt han kan, resten har hon lärt sej själv.
Nu till lite annat.
Då det gäller rumsraggare så tror jag faktiskt att beläggningen är ganska bra här, jag höll koll på bokningssajterna innan vi åkte för att försöka få en uppfattning och det var flera av de etablerade som verkade ha fullt. Ändå finns det säkert rum att uppbringa för de som inte har specifika krav på t.ex. pool även om jag också såg någon med pool i hamnen. Tydligen är juli månad ett tapp på runt 15 % på Naxos enligr vad båtarna har skjutsat hit så det borde finnas lediga rum ännu. Frågan är ju om alla hotell är i gång, jag tror inte jag sett något som inte är igång men vi har inte rört oss så mycket i utkanterna.
I kväll gjorde jag en sväng upp mot posttorget och tavernorna hade i princip fullt vid 21.30-tiden och stämningen var hög, tyvärr hade jag inte möjlighet att gå hela vägen mot hamnen då resten av familjen väntade hemma.
Vi blir kvar här till söndag så jag kommer säkert med någon rapport till, förvänta er dock inte att vi gör några stordåd, vi längtar beklagligt mycket till Sifnos även om vi tycker att Naxos är en underbar ö. Vi satt och räknade ut att vi har bott på 10 platser på Naxos men ännu inte lyckats hitta vårt favoritboende här. Jag trodde att vi var på rätt väg då vi åkte hit denna gång men vi har båda konstaterat att det lilla extra saknades här också. Jag vill ändå säga att Jason Apts är ett bra boende med serviceminded ägarfamilj, läget är bara några meter fel men eftersom vi har ett boende i denna övärld som har på centimetern rätt läge så blev det inte full pott här heller. Jag tycker faktiskt lite synd om de som försöker få oss att bli återkommande gäster men nu har jag faktiskt ett bra alternativ till nästa tripp till denna ö, vilket det är avslöjar jag inte nu.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2012-07-19, 23:22
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Tack för att du delar med dig av er resa, det är så roligt att läsa o drömma sig tillbaka till Naxos.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 17:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
men nu har jag faktiskt ett bra alternativ till nästa tripp till denna ö, vilket det är avslöjar jag inte nu.
När gör du det.

Tack för rapport och fortsatt trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 22:33
Janériks avatar

Citat:
När gör du det.
Det gör jag inte
Citat:
Tack för rapport och fortsatt trevlig resa!
Tack!
Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 22:42
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Det är alltid en härlig känsla att angöra Naxos första resdagen. Kul att ni åkte med en riktig båt också.
Ja, det är härligt att angöra Naxos och alla rumsraggare som brukar vara där men nu kändes det inte riktigt lika bra då vi hade boende bokat.
Ja visst är ska det vara riktiga båtar och inte Koreanska plastbåtar. I år kommer vi förhoppningsvis att klara oss hela vägen runt med riktiga båtar.

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Jag tror tyvärr att rumsraggare i hamnarna kommer att minska mer och mer. Allt fler vill ha allting tryggt ordnat och bokar boende innan de kommer fram mha av några få knapptryck på PC:n. Personligen tycker jag att det kan vara kul att välja bland rumsraggarna, fast just på Naxos brukar jag alltid bo på samma ställen(2st. men samma familj)
Jag tror tyvärr också det, det är ju bara att titta på diskussionerna här på Kalimera då det gäller boende. Många åker till Naxos i lågsäsong och bokar rum på förhand, lite svårt att förstå för oss som varit med längre i ö-världen.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 22:47
Janériks avatar

Har inte hänt så mycket i dag heller, vi har mest bara badat och ätit.
Jag kom mej för att möta en båt i hamnen, tyvärr ingen rolig båt att möta då det var Highspeed 4 från Pireus, ingen idealisk båt för budgetresenären.
Vad jag ville se var hur mycket roomsare det var där, det gick faktiskt att räkna dem, de var 13 styck. Vad jag kunde se var det inte en enda av dessa som fick hyra ut rum till någon av de som kom med båten.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2012-07-20, 23:46
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Tack Janérik, för att du delar med dig av dina intryck av Naxos!

En reflektion kring:
Citat:
Många åker till Naxos i lågsäsong och bokar rum på förhand, lite svårt att förstå för oss som varit med längre i ö-världen.
Jag har rest och luffat i Grekiska ö-världen sedan 1979 och numera bokar jag mitt boende i förväg bl.a på Naxos. Det beror på att jag har hittat ett ställen där jag trivs och vill återkomma till.
På de öar jag ännu inte besökt eller öar där jag ännu inte hittat mitt favorit boende, tycker jag att är det spännande och roligt att följa med någon "roomsare".

/ Lena
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 15:29
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lamaya Visa inlägg
Jag har rest och luffat i Grekiska ö-världen sedan 1979 och numera bokar jag mitt boende i förväg bl.a på Naxos. Det beror på att jag har hittat ett ställen där jag trivs och vill återkomma till.
/ Lena
Ja, då är det helt förståeligt att man bokar men då det är folk som åker dit första gången i lågsäsong och bokar så är det inget annat än ett tecken på ändrat beteende från då vi började luffa för snart 20 år sedan.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:42.