Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-22, 18:31
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Koffeinfri frapé?

Hej! Finns det koffeinfri frapé och andra kaffetyper att få där nere på tavernorna och barerna? Mitt resesällskap önskar detta men jag kan inte säkert svara på om det finns!
Svara med citat
Gammal 2012-07-22, 19:13
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009
Standard Sv: Koffeinfri frapé?

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Hej! Finns det koffeinfri frapé och andra kaffetyper att få där nere på tavernorna och barerna? Mitt resesällskap önskar detta men jag kan inte säkert svara på om det finns!
Har inte på de senaste 22 år som jag har tillbringat sommarsemester i Grekland ens hört talas om eller stött på ngt. sådant. Kaffe är kaffe och det innehåller koffein. Det där med koffeinfri kaffe är ngt som "häsoidealisterna" har hittat på men det är inte kaffe, inte ens i närheten. Man kan alltid dricka vatten, appelsinjuice eller ngt. annat som inte innehåller koffein.
Svara med citat
Gammal 2012-07-22, 19:25
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Nä jag tror inte heller att det finns något coffein fritt kaffe ute på tavernor eller barer. Frappe "pulvret" tror jag inte finns utan koffein. Vet däremot att det finns coffeinfritt nescafe i grekland. Jag råkade köpa det av misstag e gång o det smakade riktigt bra Nescafe red cup, en glasburk med rött plastlock. har för mig samma kaffe finns här hemma.
//Faestis - som är coffeinberoende
Svara med citat
Gammal 2012-07-22, 21:25
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
Det där med koffeinfri kaffe är ngt som "häsoidealisterna" har hittat på men det är inte kaffe, inte ens i närheten.
Tull. klart det finnes koffeinfri kaffe! Og det smaker omtrent akkurat som kaffe med koffein...
Men om du får det på utesteder i Hellas tviler jeg kanskje på.
Men du får kjøpt pulverkaffe fra nescaffe (usikker på frappekaffen) som funker ganske greit å lage frappe av. Ta med et glass hjemmefra da vel.. ta gjerne med ut på en taverna og be dem prøve å lage en av ditt/deres pulver.
(kan jo teste hjemme først om det funker)

Evergood har filterkaffe som er koffeinfree, det bruker jeg og min svigerinne i sene selskaper ( også noen av mine venninner) pga. at vi har problemer med å sove ved sent inntak av vanlig kaffe...alderen tenker jeg ikke noe problem å sove med den kaffen... av og til bare måå man ha kaffesmaken til deserten/kaken

Har også brukt både evergooden og pulverkaffe i perioder hvor jeg har gått på homeopatmedesiner og hvor jeg skal ungå koffein.
Men er ellers stordrikker av vanlig kaffe... desverre så så gjør ikke den koffeinfrie samme nytte for oppkvikning..
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 06:43
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Det är just koffeinet som gör kaffe, den piggar upp. Att dricka koffeinfri kaffe är samma sak som att dricka vatten, man blir inte piggare av det.
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 07:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
...är samma sak som att dricka vatten, man blir inte piggare av det.
Jo, det blir man väl. När man är riktigt trött, solvarm o svettig, kan ett glas vatten göra underverk.

/Wolfen
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 08:18
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Og noen ganger vil man bare ha smaken og følelsen av å drikke kaffe... uten å bli piggere...
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 11:36
monica monica är inte uppkopplad

Visst finns koffeinfritt kaffe, har jag druckit många ggr på cafe i Grekland.
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 11:37
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Många har koffeinfri Frappe på fastlandet i alla fall. Men som sagt köp en burk Nescafe Frappe Decaf ( burken är röd) så fixar de säkert en till er.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 12:39
tramps avatar

Tack för svaren! Själv dricker jag kaffe med koffein och har svårt att tänka mig något annat men det finns olika skäl till att en del vill eller måste dricka koffeinfritt. De vill få kaffesmaken men inte koffeinet. Vi får utröna detta på plats, åker ner om några veckor!!
Svara med citat
Gammal 2012-08-18, 21:19
tramps avatar

Tillbaka i Sverige! Tänkte bara meddela att det bidde inget koffeinfritt kaffe på Kreta, det oroliga sällskapet drack vanlig frappé under stor njutning och det gick hur bra som helst! Det var rädslan för att inte kunna somna som var orsaken men man blir ju helt slut av att sola, bada, äta osv så en frappé hit eller dit verkar inte påverka sömnen särskilt mycket verkar det som.

Den godaste, och det var vi båda eniga om, var den med glass i, verkligen supergod! Tur man har en kapselmaskin hemma så njutningen kan fortsätta under den kommande bistra vintern i brist på Grekland.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:22.