Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-06, 10:37
skutt skutt är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006
Standard snorkling

Jag hade önskat att det stod lite mer om bra snorklingställen i folderna om de olika öarna. Badstränderna beskrivs tydligt men bra snorklingsställen beskrivs sällan. Jag och min man snorklade på Naxos och Koufonissi förra året. I år ska vi till Milos och omkringliggande öar (3-veckors öluffande). Hade gärna velat ha tips om bra, spännande snorklingsställen.

Skutt
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 10:54
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: snorkling

Bra idé - det har jag också saknat! Bra badstrand är inte detsamma som bra snorklingställe. Till det behövs klart vatten utan stora vågor som rör om i botten.

Gita
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 12:47
Jostein Jostein är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hei,

Etter å snorklet masse i Thailand (nettopp kommet hjem), gidder jeg ikke å snorkle i Hellas mer. Sammenlignet finnes det ikke bra steder. Klart vann, men intet liv. Heretter blir maske, snorkel og svømmeføtter hjemme.

Jostein
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 12:55
JanssonJunior JanssonJunior är inte uppkopplad

Det är inte mycket liv att tala om nej, men vattnet är ju klart och en och annan bläckfiskar stöter man ju på.
Men ta en sväng förbi Kimolos. Från Milos går det dagligen flera turer över som tar ca 30 minuter. Jag gillade att snorkla bland de vackra klippformationerna och halvgrottorna på ön. Just nu har jag inte namnet på stranden (som ligger i närheten) i huvudet, men jag rekomenaderar hela ön starkt - så åk dit, njut och snorkla.

Hälsningar

Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 13:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Jostein
Hei,

Etter å snorklet masse i Thailand (nettopp kommet hjem), gidder jeg ikke å snorkle i Hellas mer. Sammenlignet finnes det ikke bra steder. Klart vann, men intet liv. Heretter blir maske, snorkel og svømmeføtter hjemme.

Jostein
Håller med dig. Jag tycker också att snorklingen i Thailand var fantastisk.
Var där förra vintern.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 14:06

Om "Skutt" skall öluffa i Grekland och önskar mer information om snorkling, så är det inte till så stor hjälp att säga "snorklingen är bra i Thailand".
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 14:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Naturligtvis är snorklingen bättre i Thailand, Röda havet och Stora barriärrevet än den är i Grekland - det vet nog de flesta.

Men det hindrar ju inte att man snorklar i Grekland när det är i Grekland man befinner sig. En svensk jägare stannar ju inte hemma under älgjakten för att han ändå inte kommer att skjuta ett lejon.

Själv har jag sett fantastiskt undervattensliv vid riktigt steniga badplatser. I Grekland.
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 16:13
Eva Ls avatar

Berätta gärna lite mer Inkfish och Gita om var i Grekland ni hittat era fina snorkningsställen så vi andra okunniga lär oss lite.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 16:30
inkfishs avatar

Den absolut bästa snorkling jag varit med om i Grekland är: bergväggarna som ramar in Nanou på Symi, Agios Emilianos på Symi och ön Seskli söder om Symi.

Roligt att du frågar om grekisk snorkling med så uppriktigt intresse, trots att du snorklat i Thailand.
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 16:43
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Den bästa snorklingen i Grekland har vi upplevt i Amopi på Karpathos. Simmade man ut en bit så fanns det väldigt fina formationer under vattnet och ovanligt mycket fisk för att vara i Grekland
Någon jättestor erfarenhet har vi ju inte från så många andra öar.

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 17:11
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Jostein
Klart vann, men intet liv.
Inget liv?!

Bara för att fiskarna inte är lika stora och färgglada i Grekland som i Thailand betyder det inte att det inte finns något att titta på! Det finns en massa roliga fiskar och undervattensdjur att se på för den som tar sig tid och är intresserad. Leta er fram till ställen där inte så många andra badar så ska ni se att ni hittar en hel del spännande.

Ruby
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 17:52
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Den bästa snorklingen i Grekland har vi upplevt i Amopi på Karpathos.
Jag är helt övertygad om att du har rätt om Amopi! Jag var där ensam och kunde därför inte ge mig iväg på några längre snorkelturer (gillar inte att lämna mina grejer så obevakade).

Men det lilla jag hann se lovade mycket gott - bara man tar sig ifrån ställena där flest badar, där brukar djurlivet ha dragit sig undan, precis som Ruby säger.
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 19:59
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av skutt
I år ska vi till Milos och omkringliggande öar... Hade gärna velat ha tips om bra, spännande snorklingsställen.Skutt
Nu är jag ingen snorklare, men jag har varit på en örundtur runt Milos, och jag skulle tro att ni kommer rätt när ni valt Milos och att Milos är en fin ö att snorkla på - det var en fantastiskt vacker örundtur med klippformationer i alla färger och variationer.

Marianne
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 20:35
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Den absolut bästa snorkling jag varit med om i Grekland är: bergväggarna som ramar in Nanou på Symi, Agios Emilianos på Symi och ön Seskli söder om Symi.

Roligt att du frågar om grekisk snorkling med så uppriktigt intresse, trots att du snorklat i Thailand.
Jag lärde mig simma ordentligt (vuxensimskola) strax före Thailandsresan så det är först därefter som intresset för snorkling väckts. Provade dock inte under årets Greklands resa eftersom vattnet i Parga var alldeles för kallt för min smak.Snorkling kräver varmare vatten. Normalt gillar jag snö och kyla men under utlandsresan ska vattnet vara varmt. Om det blir någon resa kommande sommar hoppas jag på varmare badvatten. Jag har också ett problem till som kraftigt närsynt med att se annat än färgglada fiskar på nära håll. Vet att PO har pratat om en fiffig snorkelösning för oss närsynta.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 20:53

PO hade limmat glasögonlinser på insidan av sin cyklop, har jag för mig...

Männen/pojkarna i vårt resesällskap tyckte att det var intressant att snorkla tex på Rhodos östra sida, vid Kallithea. Där fanns det fiskar, eremitkräftor och bläckfiskar.

Det finns en bok som heter Sportdykning i Medelhavet av Hans Hass. Vet ej hur lätt den är att få tag på, den är väl utgiven på 70-talet?
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 21:02
Riittas avatar

Min man har också glasögonlinser limmade på insidan av cyklopet.
Hans Hass har skrivit flera underbara böcker om sina dykäventur

Där på Amopistranden fanns det gott om erimitkräftor med olika skal på sig Jag och barnbarnet hade tävlingar med dom.Ställde två stycken brevid varandra och tittade vem som tog sig framåt fortast. (Under vattnet förstås )
Det var första gången vi såg fjärsing i Grekland också där i Amopi

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 21:09

Fjärsing skall vara gott, men inte är den vacker - eller?

Jag har ju inte haft äran att vara på Amopi än , men jag har sett på tex Travelboys-sidorna videosnuttar från Amopi, och det ser ut att finnas fiskar där. Och klart vatten!
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 21:14
Riittas avatar

Nån vidare vacker är den ju inte och en giftig tagg har den också Men det är ju roligt och sen en fisk som man känner igen från hemmavatten

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 21:20
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd

Amopi får man kanske prova nån gång, låter fint.
Men annars har jag haft rätt bra snorklingupplevelser i Parga,vid krioneribeachen inne i byn, ute vid den lilla ön me Kyrkan på simmade jag omgiven av ett stim Barracuda-tonåringar. Brrrrrr, det var häftigt nokk för mig

Tommy
Svara med citat
Gammal 2006-02-06, 22:33
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
PO hade limmat glasögonlinser på insidan av sin cyklop, har jag för mig...
På utsidan, annars stämmer inte slipningen

//PO
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:55.