Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-27, 20:24
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005
Standard Vad har ni anammat fr Grekland

Satt och funderade på vad jag tagit med mig fr Grekland seder .maträtter etc.t.ex det senaste ,olivolja ,grovt salt några droppar ctronsaft, doppa bröd i och njut.Fyll på med era egna ideer.
Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 21:36
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vad har ni anammat fr Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Satt och funderade på vad jag tagit med mig fr Grekland seder .maträtter etc.t.ex det senaste ,olivolja ,grovt salt några droppar ctronsaft, doppa bröd i och njut.Fyll på med era egna ideer.

Just användandet av olivolja och då en som gärna är inhandlad på ort och ställe är väl det som är tydligast. Och så den grekiska musiken förstås!

/Eva
Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 21:39
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Deras tidsplanering (om ej nu så kanske senare om det är viktigt)
Tid med vänner framför arbete
Leva nu inte planera framöver
Raki
Maträtter mm.mm

ja det finns mycket men kanske ej hur man kör bil

Olle
Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 21:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag lagar ofta mat inspirerad av Grekland. Har alltid grekisk honung, får och getost här hemma. Ibalnd även andra goda ostar som mina grekiska vänner förser mig med ex den lagrade getosten från Sifnos. Nästan alla mina torkade gröna kryddor kommer från Grekland. Olivtvål från Samos inhandlar jag på Indiska. Saffran som jag avänder till fisksoppa och räkrätter kommer från Grekland. Oliverna som jag inhandlar på ICA eller Duå kommer från Grekland.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 22:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Eftersom vi är i Grekland så ofta så har det blivit så att hemma i Sverige så lever vi svenskt, men lagar gärna lite grekisk mat och går på grekisk restaurang, men vi har inte massor med grekiska souvenirer hemma, bara några enstaka saker vi köpt i Grekland. De saker man samlade på sig de första resorna vet jag inte ens om jag har kvar. I så fall ligger de i en kartong i källaren.
Sen lever vi grekiskt Grekland de 2-4 ggr per år vi är där.Vi tar med lite kryddor och soltorkade tomater, men det är väl allt.
Jag har dock massor av böcker som handlar om Grekland , skönlitteratur och fakta och långt långt mer än 100 CD och många många musikDVDfilmer.

...sen tänker jag OFTA på mina grekiska vänner och "min grekiska familj" på Tinos och har kontakt med dem regelbundet. Grekland upptar en ganska stor del av mitt svenska liv trots allt.Sen om olivoljan är från Grekland eller Italien har inte nån stor betydelse för mig om jag ska handla i svensk affär.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 22:29
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Har märkt att jag sista tiden att om någon har raljerat över greker och Grekland,med tanke på krisen,så har jag gått i försvarsställning och försvarat ''mitt'' Grekland..
Känner ingen där,tänker inte flytta dit,bara semestrat där, i o f s ett antal gånger,men ända så kommer känslan för Grekland närmare och närmare sinnet och hjärtat..
Kalimera-forumet gör verkligen sitt till

( lokala pizzerian har börjat med Gyros, hejdå Kebab.. )
Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 22:38
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Vår dotter kommenterade häromdagen att i vår familj tar vi gärna mat från varandras tallrikar om vi äter olika rätter. Det är förmodligen väldigt dåligt bordsskick men jag tror att det kommer från alla meze vi ätit i Grekland. Jag kom på mig själv att på en arbetslunch sitta och plocka nachos från en kollegas tallrik. Han såg måttligt road ut.
Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 22:40
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Pela Visa inlägg
( lokala pizzerian har börjat med Gyros, hejdå Kebab.. )
ÅÅh, var är det nånstans?
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 07:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Kanske hade min familjs matvanor sett likadanna ut även utan Greklandsresorna. Medlhavskosten är ju så etabllerad bland många i Sverige idag. Känner flera som aldrig besökt Grekland men alltid serverar grekisk olivolja. Vad är svenskt idag egentligen? Vi kan exempelvis köpa inhemska get och fårostar som liknar de som görs i medelhavsländerna. Har ni provat Feta Greta? Jag började resa till Grekland för mer än trettio år sedan och lika länge har fetaosten funnits i vår familj. Förr var den bulgarisk men sen många år finns det ju alltid grekisk i affären. Min svenska köttfärslimpa öser jag alltid med en kaneldoftande sky och andra svenska rätter piffas upp med spiskummin. När jag är på Koh Lanta älskar jag en del av den fusionfood som serveras där och här hemma försöker jag ibland laga taimat på mitt sätt med kokosmjölk och chili. Mina barn och barnbarn är så bekanta med medelhavskosten att vi inte ens behövt eller behöver reflektera över att ta med något i matväg från Sverige.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 12:51
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Siestan....äta först mellan 13-14 sedan vila fram till 17.....varje dag .
Använder bara olivolja.... från Kalamata....använder alltid citron...kryddar annorlunda mot före Grekland-tiden....en dagligdos av ouzo i medicinskt syfte ibland blandad 1/3 olivolja+1/3 honung+1/3 ouzo bra mot bronkit.....dricker vin i små dricksglas.
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 13:35
para polis avatar

En sak jag INTE har anammat, vilket iof inte tråden handlar om, är att slänga toapapper i sopkorgen... blää!
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 15:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Att prata i munnen på andra, annars får man inte en syl i vädret...köra som lokala trafikanter gör...hälsa på folk man möter, bekanta eller ej...
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 16:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Jag har alltid haft vurm för att traktera stränginstrument. Förutom Gitarr, Mandolin, Balalaika och banjo har jag sedan ett par år tillbaka även införlivat en Bouzooki i samlingen. Dyr var den, men väldigt vacker och lättspelad.

Arne
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 17:22
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Mysofix Visa inlägg
Vår dotter kommenterade häromdagen att i vår familj tar vi gärna mat från varandras tallrikar om vi äter olika rätter. Det är förmodligen väldigt dåligt bordsskick men jag tror att det kommer från alla meze vi ätit i Grekland. Jag kom på mig själv att på en arbetslunch sitta och plocka nachos från en kollegas tallrik. Han såg måttligt road ut.

Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 19:01
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...hälsa på folk man möter, bekanta eller ej...
............. just det! När vi är i Medelhavsländerna så upplever vi i mycket högre grad än här hemma att folk som möts på gång-/cykelvägen eller på gatan hälsar på varann, även om man inte känner varandra.

Här hemma tycker jag mig märka fortfarande stor skillnad mellan "svenskar med utländsk härkomst" och "andra svenskar" i benägenheten att hälsa. Tack och lov så lär vi oss efterhand att anamma inte bara matkulturen utan även den sociala kulturen.

.... så åter till trådens huvudfråga.

- att vara mera social och hälsa på folk man möter även om man inte känner dem

- Medelhavsmat. (Måste vara ärlig och säga att väldigt mycket härstammar från Grekland, fetaost (dock ibland från danmark), oliver (dock inte alltid Kalamata) osv....., men för oss är det i grunden Medelhavskost. Dock väldigt mycktet Grekiskt.

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 19:36
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Framför allt MATEN och olivoljan. Men jag äter en blandning av alla köken från båda sidorna av Medelhavet. Det kan bli Grekiskt eller Marockanskt. Det spelar ingen som helst roll, båda är lika goda. Någon gång kan det bli stuvade makaroner och falukorv, men ytterst sällan. Livsstilen och detta med att prata och säga hej till allt och alla. Ett litet leende och ett "Hej" kostar så lite, men kan ge så mycket tillbaka. Siestan har även den kommit med i bilden. Jag kan bara inflika att "maten" har kostat mig 65 kg i vikt åt det lättare hållet.

//Ulf
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 21:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Jag kan bara inflika att "maten" har kostat mig 65 kg i vikt åt det lättare hållet.

//Ulf
Men oj! .... Grattis Ulf! Önskar att det hade haft samma inverkan på mej. Jag skulle vara överlycklig om jag fick halva effekten.

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 22:41
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

hälsa på folk man möter, bekanta eller ej...

Det gör vi även i Sverige ( ibland )
Vandrar du i fjällen och möter någon ( vilket händer) så blir det alltid en nick och ett Hej !
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 23:07
para polis avatar

Olivolja har jag haft som basvara sedan 80-talet när jag flyttade hemifrån. Kan bero på att jag är uppvuxen där?
En liter såg jag nu i Spanien för runt 1.90€. Beklämande pris i Grekland...
Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 08:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

En liter såg jag nu i Spanien för runt 1.90€. Beklämande pris i Grekland...[/quote]

Off topic: vad får odlarna då, undrar jag ängsligt...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.