|
||||
|
||||
Frågebild 521 - Godahoppsudden i Sydafrika
Hård vind, vattenstänk på linsen - men var är jag?
|
|
|||
|
|||
Sv: Frågebild 521
Storbritannia?
|
|
||||
|
||||
Nej, inte Storbritannien.
Det ser kanske ut att vara "vilken udde som helst" och därmed omöjligt att veta var det är, men det är faktiskt en väldigt känd plats och på bilden finns en känd profil, även om man nog oftast ser bilder från platsen från en annan vinkel. Så gissa på! |
|
||||
|
||||
Kan den kända profilen vara Hoburgsgubben på Gotland?
Ozogott |
|
||||
|
||||
Tycker du jag liknar honom???
Nej, skämt åsido, det är inte på Gotland. Långt därifrån faktiskt. Och ifall det var otydligt, så med "profil" menade jag inte nån "gubbe" utan en landskapsprofil. |
|
||||
|
||||
Gissar på andra sidan Sverige från Gotland sett: Kullaberg vid Mölle?
|
|
||||
|
||||
Kap-provinseen (Kap Horn)
Birgitta. |
|
||||
|
||||
Nordkap?
//Conny |
|
||||
|
||||
Vi har fått ett rätt svar! Bilden är tagen på väg till Kap Horn i Sydafrika. Det är den udden man ser mellan mina vader
Bra gissat Birgitta |
|
||||
|
||||
Vad roligt att jag kunde svara rätt på frågebilden!!
Nu var det andra gången. Kalimeras frågebild av Ostens Hus i Burträsk var en baggis för mig, som bor 10 mil därifrån och hade en far som bodde där. Kap Horn måste dock ligga mer än 1000 mil från mig. Men vet man vad du, Elisabet, har gjort tidigare, kan man ju gissa. Du är i detta fall inte på Kebnekajses topp (ligger inte vid havet, vad jag tror). Skulle gärna vilja se Kap Horn, men Rosa Bussarnas resor är nog lite för jobbig för mig. Birgitta (förresten; vad gör du i Narvik?) |
|
||||
|
||||
Alla slags människor åker med RB. Alla är inte i bästa form. På sydamerikaresan var det till exempel med en kvinna med besvärliga höft- och knäproblem, och på Afrikaresan var den äldste 82 år. Däremot är det ju inte världens bekvämaste ressätt och man måste klara att dela dygnet med andra. Så om det är "för jobbigt" är lite grann en smaksak. Men det finns ju andra sätt att komma till Kap Horn, och att uppleva Afrika är stort!
Nordnorge är också fantastiskt, och jag är här i tre månader och jobbar som undersköterska. Jag har ju två yrken att variera mig med - och det blir snabbt fina pengar till nästa resa, som antaligen kommer att gå till Himalayaländerna. Fast innan dess ska jag ta mig en tur till Hellas, för nu behöver jag SOL. Den har nämligen minst sagt varit en bristvara här de senaste tre veckorna. |
|
|||
|
|||
Citat:
/pawik |
|
|||
|
|||
Kap Horn er definitivt i syd-AMERIKA, ja...
|
|
||||
|
||||
Ja ja, visst är det så! Godahoppsudden heter den ju! Det är väl knappast någon ursäkt för förvirringen att jag nyss har varit längst ner i Sydamerika också...
Janne får vara så snäll och ändra i rubriken då. |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
NEJ NEJ NEJ - nu blev det fel i alla fall! Det ska vara Godahoppsudden i Sydafrika
|
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||