Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-08-22, 13:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Ett litet jubileum

Det är så länge sedan jag var till Grekland så jag minns knappt själv när det var. Men fotona från förra resan säger att det var i september 2007 - så då blir det ju lite av ett femårsjubileum när jag nu åker till KRETA den 23 september och blir där i två veckor. Jag åker inte ensam, utan tillsammans med bästa ciakoohler

I alla fall så har vi ännu inte bestämt var vi ska hålla till under dessa två veckor. Paleochora har vi pratat om, och det blir antagligen så att vi tar bussen dit direkt, eftersom vi landar mitt på dagen. Men två veckor på samma ställe blir ju för länge för mig (haha, ska jag säga som snart har varit i NARVIK i tre månader!!), så nu vill jag gärna veta vilka andra platser ni tycker vi ska åka till, i "Chania-Paleochora-området".

Kom gärna också med förslag på något fint ställe, förutom Chania, där man kan vara sista dagen/dagarna innan hemresa, och där det är smidigt att ta sig till flygplatsen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-08-22, 18:09
Ruggero Ruggero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 32
Standard Sv: Ett litet jubileum

Jag känner mig lite i samma sits. Jag har bestämt mig för Paleochora 4-5 dagar i slutet av september. Eftersom Haris hotel var fullbokat tänkte jag chansa på att åka obokat. Vad tror Ni om det?

Jag har dessutom börjat se mig omkring för nästa resmål. Då verkar Sougia ett par dagar (eller fler) ligga bra till. Eller kanske det räcker med ett besök över dan. Det avgörande är väl om det går att ta sig med buss mellan Sougia och Chania.

Är det nån som i så fall kan rekommendera några hotel i Sougia.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-08-22, 19:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 653
Standard Sv: Ett litet jubileum

När ni tröttnat på Paleochora kan ni ta båten till bilfria Loutro och stanna där ett tag. Från Loutro utgår fina vandringar till små kustbyar. Jag vet inte hur pigg Cia är på att vandra dock. Loutro är hur som helst väldigt trevligt, och tyst. Efter Loutro fortsätter ni med båt till Chora Sfakion, som också är ett lugnt ställe. Här erbjuds god mat, och vackra omgivningar. Hyr ni bil kan ni köra upp till Aradenaravinen och njuta av den mäktiga ravinen, och kanske ta er över till andra sidan via den galna bron.

Från Chora Sfakion tar ni sedan buss till Chania.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-08-22, 19:54
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Ett litet jubileum

Låter som bra ideer.och som du skriver Janne så är jag inte nån storvandrare,men något ska jag nog klara av.Bara ligga och lapa sol vill jag då absolut inte.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-08-22, 21:29
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ett litet jubileum

Paleochora, Loutro, Chora Sfakion blir garantert bra
- noen dager i Chania blir det vel også ?

Om dere vil bo i /ved Old Harbour anbefaler jeg (det er høyt rangert på Tripadviser og) "Pension Teresa" i Angelou 8 !
- der har vi bodd flere ganger
Et h e l t spesielt sted ( 8 rom) med en sjarmerende takterrasse, der oppe er det et felles kjøkken og f a n t a s t i s k utsikt over havet/havna/ Chania, ikke er det dyrt heller synes jeg

I Nea Chora er det også veldig bra å bo, nært til bra strand og ikke minst mange gode tavernaer - og en ca 15 min trivelig spasertur inn til Gamlebyen.
På Semiramis, der jeg bodde i mars i år, har de enkle, men bra studios
(de i front/ mot havet!)
Best er 3.etg - v a k k e r utsikt / solnedgang
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-08-23, 15:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 653
Standard Sv: Ett litet jubileum

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler Visa inlägg
Bara ligga och lapa sol vill jag då absolut inte.
Då blir det här en bra rutt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-08-24, 09:55
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ett litet jubileum

Tusen takk för bra förslag, Kari och Janne.

Sedan är det ju så att jag inte har varit till Elafonissi. Tar man sig dit från Paleochora på ett någorlunda smidigt sätt, förutom med egen bil?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-08-24, 13:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 653
Standard Sv: Ett litet jubileum

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Sedan är det ju så att jag inte har varit till Elafonissi. Tar man sig dit från Paleochora på ett någorlunda smidigt sätt, förutom med egen bil?
Det går båt från Paleochora. Om ni gör hela denna rutt blir det mycket båt, nästan som en öluff.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-08-24, 13:40
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Ett litet jubileum

Låter toppen.Jag trodde man var tvungen att åka bil mellan Paleochora och Elafonissi.

Senast redigerad av ciakoohler den 2012-08-24 klockan 14:17.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-08-24, 18:36
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Ett litet jubileum

Vilken fin resa ni planerar, precis denna rutt pratade min väninna igår, hon skall åka till Kreta den 20:e sept (tror jag) och hon har gjort resan flera gånger... och jag fick en sådan lust att hänga med... en dag så! hoppas ni får en härlig resa!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-08-24, 22:35
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ett litet jubileum

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Paleochora, Loutro, Chora Sfakion blir garantert bra
- noen dager i Chania blir det vel også ?

Om dere vil bo i /ved Old Harbour anbefaler jeg (det er høyt rangert på Tripadviser og) "Pension Teresa" i Angelou 8 !
- der har vi bodd flere ganger
Et h e l t spesielt sted ( 8 rom) med en sjarmerende takterrasse, der oppe er det et felles kjøkken og f a n t a s t i s k utsikt over havet/havna/ Chania, ikke er det dyrt heller synes jeg

I Nea Chora er det også veldig bra å bo, nært til bra strand og ikke minst mange gode tavernaer - og en ca 15 min trivelig spasertur inn til Gamlebyen.
(Semiramis), der jeg bodde i mars i år, har de enkle, men bra studios
(de i front/ mot havet!)
Best er 3.etg - v a k k e r utsikt / solnedgang
BEKLAGER, jeg skrev feil navn -på Semiramis har jeg aldri bodd!
SEMELI skal det være,adresse : Akti Kanaris
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-08-25, 06:29
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Ett litet jubileum

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Vilken fin resa ni planerar, precis denna rutt pratade min väninna igår, hon skall åka till Kreta den 20:e sept (tror jag) och hon har gjort resan flera gånger... och jag fick en sådan lust att hänga med... en dag så! hoppas ni får en härlig resa!
Tack Gita ! Det ska verkligen bli kul.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT