|
||||
|
||||
Plommon m.m på Skopelos
Fick en ny favorit till morgon yoghurten. På Skopelos odlas bland annat plommon och mandel. På vårt hotell fick vi bra frukost med bland annat en riktigt krämig rejäl grekisk yoghurt. Utöver honungen tog jag för vana att toppa den med de härliga torkade plommonen som serverades i en god söt lag. De är en specialité för ön och säljs på många ställen.
Annat som tillgas här är get med kronärtskocka. Tyvärr inte säsong för den grönsaken nu utan geten fick bara sällskap av ungspotatisen. Hur gott som helst ändå. Ungstillagad potatis i bitar gick att få överallt och det var skönt att helt slippa den friterade varianten som är så vanlig på många ställen. Loukomades fick vi vid ett par tillfällen som tilltugg till kvällsdrycken på det internationella caféet. Vilken gläjde att få njuta av dessa kaneldoftande läckerheter. Brukar beställa in en tallrik toppad med vailjglass men som tilltugg har jag aldrig fått det förr. Olivtvålar brukar jag alltid handla med hem och i år hittade jag en variant gjord av oliv och granatäpplen. En tjock bit som är härligt krämig och lagom väldoftande. Eva |
|
|||
|
|||
Sv: Plommon m.m på Skopelos
Alltid trevligt med grekiskt matprat :-) Kommer det månne några soliga bilder också?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Ja, fotoresebrev är alltid kul och jag gör som Janne vill ,dvs skriver texten i Word och lägger som första fil, sen lägger jag in bilderna med texten som filnamn i den ordning jag vill ha dem . Enkelt och inga bilder som ska kombineras med texten. Fast det blir förstås bara en kort mening till varje bild då, men jag tycker själv att det räcker. Jag mer intresserad av miljöbilderna i ett fotobrev än att läsa vad som hänt alla dagar för de enskilda resenärerna, men DET är min personliga uppfattning.
Kul att Du gillar maten på Skopelos. Lissi |
|
||||
|
||||
Helt enig med dig Lissi. Mina dagliga aktiviteter ska jag bespara er andra. Däremot ska jag försöka få med var bilden är tagen i den mån jag vet det. Många gröna skogar och vackra stränder på Skopelos.
Förra resebrevet gjorde jag på en dator utan word och skrev direkt i mailet. Kanske var det som krånglade. Lite avskräckt blev jag. Eva |
|
|||
|
|||
Älskar grekisk yoghurt, men tyvärr, gallan. Så för maken blir det grekisk yoghurt med honung och för mig sinogala med müsli.
|
|
|