Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-11, 22:11
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Hej vänner av grekland!

Efter många, och nu mer långa, resor till Kreta har det blivit en hel del Rakis. I början var det motvilligt jag drack dem men man vänjer sig vid det mesta, allra helst som de bjuds överallt och jag bara vägrar att dricka Ouzo. Nu för tiden slinker de ner som vore de plåt och min stupe magnetisk. Vissa smakar bra (som Rakómeló), andra fruktansvärt illa (som den hyresvärden kryddat med Oregano?!), andra är näst intill smaklösa. Jag har vid ett tillfälle i Athen även blivit bjuden på något de (Atenarna) kallade Tsipourou och påstod var starkt. Antingen är jag mycket van eller så överdrev de rejält....
Hur som helst, min fråga till de sakkunniga är:
1- Vad är skillnaden? I produktion, innehåll, styrka etc mellan dessa mer eller mindre förädlade drycker?
2- Dricker grekiska kvinnor generellt Raki etc? Jag har bara stött på ett fåtal som ens smakat (och ännu färre som klarat samma mängder som mig).

Hjälp mig reda ut begreppen någon.

Kikh, Kritika i själ och strupe, som nyss nosat på snapsglaset
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-11, 22:19
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh
"klipp"
2- Dricker grekiska kvinnor generellt Raki etc? Jag har bara stött på ett fåtal som ens smakat (och ännu färre som klarat samma mängder som mig).
"mera klipp"
För några år sedan hade jag morsan med till Kreta, för ovanlighets skull var vi på välkomstfesten (åkte charter den gången) och där bjöds på Raki. Morsan som i vanliga fall dricker allt som flyter fick inte smaka på Rakin, enligt servitören främjade denna dryck skäggväxten så det var olämpligt för damer.
Vid närmare eftertanke har jag nog sett ett flertal äldre kvinnor i Grekland som verkar ha druckit lite för mycket Raki om detta stämmer.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-11, 22:23
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Tsipporo är en dryck som tillverkas genom destillation av det som blivit över efter vinproduktionen, i likhet med drycken Grappa i Italien och Raki från t.ex Kreta. Egentligen och från början en "fattigmansdryck" alltså. Som alla destillerade drycker kan den ju tillverkas slarvigt o då smakar den skit o finkel minst sagt. Idag har ju Grappan i Italien förfinats o raffinerats o anses väl o accepteras i de finare salongerna med. En liknande utveckling är på gång med Tsippouron i Grekland, jag har druckit både uuuurkk och -Tsippourro, hemgjord på någon lokal ouzeria. Babbiz Tzannis har jag för mig är namnet på en vin och spritproducent som lär tillverka god Tsipporo, tror han är verksam i Makedonien.
Ska forska vidare i saken..........

Tommy
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-11, 22:25
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Rakin, enligt servitören främjade denna dryck skäggväxten så det var olämpligt för damer.

Tack Janérik!
NU först förstår jag varför dottern i huset påstår att jag "skövlar regnskogen" varje gång jag rakar benen! Och jag som trodde att mustachen och hårväxten berodde på åldern.....Jag får antingen dra ner på intaget eller köpa mig en riktig rakapparat... Vet du om några bra begagnade rakapparater eller ska jag satsa på en bra begagnad gräsklippare?

Ms. Forest Gump aka Kikh
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-11, 22:27
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Jag hatar Raki men gillar ouzo

När vi var på Kreta ,satt vi bredvid ett gäng grekiska tjejer på restaurangen en kväll. Denna restaurang bjöd sina gäster på en hel flaska raki efter maten Jag drack inget...sambon tog ett glas... men de grekiska tjejerna bad att få in en flaska till efter att de svept den första!!! Jag förstår inte hur de får i sig det... det smakar precis som orenat hembränt...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-12, 13:59
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Kanske är grek-amerikaner inte så noga med det där "inte passande för kvinnor" Blev nämligen bjuden på tsipouru under en familjefest (med bara greker/grekättlingar och så jag och dottern) i Boston för några år sedan.
Märkte ingen hårväxt efteråt, skulle gärna ha märkt detta på huvudskulten åtminstone med min hopplöst tunna hårkvalité
Den tsipourun var helt OK i smaken förresten.

Ivi
-som dock väljer ouzo om jag fär välja själv
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-02-12, 14:45
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Jag gillar Grappa så övergången till Raki/Tsipouro var inte så svår. Vi var på Kreta i höstas och var gång notan passerade ca 15€ bjöds vi på vindruvor och en liten flaska (samma som vinägern), dessa fylldes i köket från större plastflaskor (samma som dricksvattnet) fast utan etikett. Dessa fylls troligen från en tankbil på gården i gryningen (samma som flygvapnet?) Servitören förklarade att på Kreta är Raki och Tsipouro det samma; same thing, but it depends on where you ask..

//PO
-i vetenskapens tjänst
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-02-12, 15:09
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Jag berättade för min man om myten om att Raki eller Tsipourou kan ge skäggväxt.
Han skratta så han höll på att kissa på sig. Man ska nog inte tro på allt som grekiska servitörer säger, de driver mycket med turister. Han har själv jobbat som servitör i Grekland.

Appropå kvinnor och tsipouro, i min svärmors by långt upp i Grekland nära gränsen till Albanien dricker kvinnorna tsipuro så det står härligt till, och då menar jag mer än gubbarna. Har själv upplevt detta då vi varje år åker upp till den 15 augusti då det är fest i dagarna 3, och ingen rycker på ögonbryna för det.

Har själv just tagit en tsipouro och en liten meze med gubben innan söndagsmaten, den vi brukar dricka heter Tsilili väldigt god 42 procentig. Yamas kali oreksi

Monica

Senast redigerad av monica den 2006-02-12 klockan 16:04.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-02-12, 15:15
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

När vi var på Kreta ,satt vi bredvid ett gäng grekiska tjejer på restaurangen en kväll. Denna restaurang bjöd sina gäster på en hel flaska raki efter maten Jag drack inget...sambon tog ett glas... men de grekiska tjejerna bad att få in en flaska till efter att de svept den första!!!






I våra trakter är det inte ovanligt att se unga tjejer sitta och intaga tsipouro med meze.

Yvonne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-02-12, 15:38
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne

I våra trakter är det inte ovanligt att se unga tjejer sitta och intaga tsipouro med meze.
Det är ju så gott tillsammans... Ibland tycker jag att det är godare att ta en tsipouro till meze än vin. Men bara en, annars blir jag sömnig
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-02-12, 16:26
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Citat:
Ursprungligen postat av PO
...Dessa fylls troligen från en tankbil på gården i gryningen (samma som flygvapnet?)...

Jag är helt övertygad om att flygvapnets jaktplan DRIVS på Raki Som f ö kallats Tsikoudia av mina vänner runt Chania, Kreta. Den varianten jag har hemma just nu är så stark att även jag höjer på ögonbrynen och "huskes"...Trots att jag är Norrländska och "skogsstjärna" en del av bröstmjölken... Jag tror att indianernas benämning "eldvatten" är mer passande på Greklands nationaldryck än på något annat jag smakat.

Geia mas//Kikh
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-02-12, 21:48
anderss anderss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Tycker om en god R-T-T men inte alltid. Under fotbollsEM 2004 bodde vi på Adonis och jag gjorde en snabbrepa ut för att köpa en liten Ouzo för att sedan se sveriges match på tv. Häller upp en god ouzo och en skvätt vatten, men de blir ingen grumling och tar en klunk. När man förväntar sig en ouzo och istället får en jummen Tsipourou utspädd med vatten, tvi vale.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-02-12, 21:55
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Citat:
Ursprungligen postat av anderss
När man förväntar sig en ouzo och istället får en jummen Tsipourou utspädd med vatten, tvi vale.
Ouzo är ett helt annat brännvin, kryddat med framförallt anis, det är som att jämföra Pastis med Grappa.

//PO
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-02-13, 07:18
anderss anderss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Jag vet, därför denna reaktion. Jag plockade bland ouzoflaskorna i butiken och fick syn på en okänd sort med snygg etikett, men läste inte så noga
Men en god R-T-T vid rätt tillfälle och den ska då ha en bakomligande frukttig nyans av druvorna. Misstänker att det finns destillat som kanske är gjort på andra jästa produkter än druvor och smakar då något hel annat.
Första mötet med drycken gjorde jag i Titos supermarket där man blev bjuden på raki, syltkaka och cigarett utan filter att intaga medan man valde varor
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-02-13, 07:38
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Citat:
Ursprungligen postat av anderss
raki, syltkaka och cigarett utan filter att intaga medan man valde varor
Mmmh, hälsokost!

//PO
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-04-17, 10:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Var i arla morgonstund till Järnvägsstationen här i Umeå att hämta upp vännen Konstantinos som i trenne veckor varit på besök i hemlandet Grekland.

Som tack för transporten till bostaden förärades jag en 150-centiliters flaska med just Tsipouro!!! Väl hemkommen testade jag ett halvt snapsglas av denna brygd!!! Enligt Konstantinos var den inhandlad i lösvikt i staden Larissa på fastlandet. Styrka? Jodå så det räckte till och blev över!!!
Smak? Nja,,, tanken leds till dåligt filtrerat hemkört med uttalad finkelarom av nybörjare tillverkad!!!

Sökte i forumets arkiv och fann en lysande sammanfattning av skillnaden emellan Ouzo, Raki och Tsipouro.

"Det var för en tid sedan jag skrev om tsipouron äkthet och vad
en grek föredrar idag.Självklart dricker man raki på Kreta och
andra öar och även tsikoudia.Det är lokaltradition och alkohol-
kultur på varje landskap och ö.Vi som kommer från fastlandet och
speciellt från Thessalien och Makedonien räknar tsipouron som
äkta vara,däremot inte ouzon.Jag växte upp i ett område där
tsipouron var "kung" bland folk som älskade att festa och dansa,
som Dionysos under antiken.En självklarhet med tsipouron, är den
riktiga och goda "mezé" som hör ihop.Dricker du tsipouro så vet
du vad som hör till.Själva proceduren går till som Bengt Olof
har beskrivit.Det är en upplevelse att närvara just då man brän-
ner tsipouro.En stor händelse och upplevelse som inte går att
beskriva kort,om man inte är på plats.Folk går dit med matkorgar
och njuter av de magiska dropparna.Sjunger och dansar för fullt.
Bränner man på flera ställen vid utkanten av byn,så besöker man
alla dessa välsignade platser.Dropparna kallas föresten för de
riktiga tsipouro älkare " Madonas tårar".Idag finns det i många
städer tsipouradika och turisterna borde egentligen försöka lära
lite om denna tradition.Jag förstår folk som tycker att det är
för starkt,men det tar lite tid att lära sig hur man dricker det.
Det ska finnas känsla,kunskap och sätt att dricka.Det blev en
väldig storm föra gången jag nämnde tsipouron och flera i sin
okunskap hade inte något vidare positiva kommentarer.Alla kan inte tycka lika men jag beskriver en känsla grundad på en tra-
dition fylld med minnen och upplevelser hos folk i min närhet.
jannis"

Arne

"Tsipouro" En brygd att sin svärmor bjuda"
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-04-17, 13:08
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Det är egentiligen fråga om och en o. samma dryck, namnet varierar på olika ställen i landet. Raki heter den på Kreta, tsipouro i norra Grekland.

På Thassos sades det det att tsipouron distilleras två gånger, rakin bara en gång. Tsipouro är då renare och smakar bättre... vet ej om det stämmer. Men raki kan jag inte dricka, med tsipouron går det nog...

Brukar nog alltid köpa tsipouro hem och vi bjuder också ett glas till våra vänner ...
med sämre eller bättre framgång!

På Rhodos fanns det också något som heter Suma. Det är också tsipouro, tor jag. Den tillverkas i byb Suma. Flaskan ligger i barskåpet och är tillsvidare oöppnad!
MVH Soleil

Senast redigerad av inkfish den 2006-04-17 klockan 20:37. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-01-06, 11:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 109
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Sökte information om Tsipouro och snubblade då över denna gamla goda tråd. Har nämligen en flaska "Tsipouro Tirnavou", inhandlad på flygplatsen i Skiathos i all hast. Den är fortfarande oöppnad så vet inte hur den smakar. Någon som känner till denna tsipouro? Flygplatsen på Skiathos är ju inte världens mest eksotiska ställe så kanske någon annan också har köpt denna dryck och hunnit smaka?
Läste i denna tråd att man dricker tsipouro till meze och detta har jag nu i tanken på att bjuda till kommande gäster. Så vad skulle man kunna bjuda på att äta? Hoppas någon kan komma med förslag. Tanken är bara en liten meze och lite tsipouro, den är ju stark. Sen tar vi huvudrätten med vin i stället.
/Anne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-01-06, 12:47
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Mezedes til tsipouro er, etter min mening, fisk og saker med litt smak på. Tsipouro overdøver lett det den drikkes til. Men jeg synes den smaker godt til sardiner dyppet i en røre av mel, salt, pepper og vann og deretter frityrstekt, (hermetisk) blekksprut, oliven, biter av en kraftig feta, alene eller drysset med pepper og honning, taramosalata og pita... (På Lesvos fikk vi engang brødbiter med helt vanlig tube-kaviar på til tsipouroen, og det var godt )

Du kan også lage rakomelo av tsipouroen, en deilig varm vinterdrikk med honning, nellik og kanel. Gi beskjed om du vil ha oppskrift!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-01-06, 14:48
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Om Raki-Tsikoudia-Tsipourou

Just hemkommen fr Chania där vi gästat vår hyrestant,vi såg när man firade Epifani? kastade korset i sjön i Venetianska hamnen ,ja damer dricker raki .Fg år serverade hon en jättegod raki ,då glömde jag fråga var hon köpt den. I år skulle jag fråga. men då serverades en inte så god raki .Har druckit god raki två ggr under våra Kreta- vistelser en hemkörd som enl uppgift var filtrerad två gånger .Den andra var hos nämnda hyrestant.Tsiporo har jag köpt av rek. fin sort men den var inte god.Skulle gärna få rek. om var köpa en en god raki då de flesta smakar finkel eller har styrkan av taggtråd.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT