|
||||
|
||||
Landsflykt
Nu är det tuffa tider i Grekland och för att klara oss har jag och min Kretensiske sambo tvingats söka oss till kalla Norden över vintern. Inte ens i Sverige klarar man sig utan arbete, så här har ni nu en jobbansökan som jag ber er sprida vidare om ni kan och har lust.
Kiki, 47-årig svenska med lång erfarenhet från: butik och handel, gatukök och café, administration och kontor, med inslag av äldrevård, bilmekeri, vaktmästeri och undervisning i textilslöjd. Händig, humoristisk och aldrig rädd för att prova nya vägar. I bagaget har jag mycket god kunskap i både svenska och engelska samt grundkunskap i grekiska, norska och danska. Jag klarar det mesta utom tunga lyft och servering. Kostas the Greek, 35-årig Kretensare med 20 års erfarenhet från service och servering, klarar allt från disk och städ till drinkmixande och á la carte servering med bestick och glas i rätt ordning. En stark, humoristisk och gladlynt spjuver som gärna håller igång för att hålla värmen. Klarar högt tempo och stress utan att mista fokus och vill gärna att gästen lämnar bordet leénde och 100% nöjd. I bagaget har Kostas grekiska och goda kunskaper i engelska med lite turist-skandinaviska inslag. Kostas klarar allt utom sysslolöshet. Vi är båda ärliga och positiva servicemänniskor som hellre anstränger oss för mycket än inte alls. Nu finns vi i Sundsvall, Sverige, men är beredda att flytta oss i den riktning vi finner arbeten. Vid intresse och behov, kontakta mig via PM. //Kikh |
|
||||
|
||||
Sv: Landsflykt
Spridningen av era CV är verkställd. Skulle ni finna arbete i trakterna runt Umeå, då erbjuder vi er att bo på övervåningen i vår villa. Det är gott om plats i huset. Någon hyra tar vi icke ut.
Arne och Hustru Birgitta |
|
|||
|
|||
Arne og Birgitta, jeg får tårer i øynene når jeg leser så snille innlegg
Kikh og Kosta, lykke til |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag önskar er också lycka till i Sverige, trist bara att behöva lämna Grekland, där skulle jag heldre varit om jag hade haft möjlighet. |
|
|||
|
|||
Hej Kikh!
Jaha ni oxå!, alla mina svenska vänninor i Aten har kommit hit. Välkomna till Svedala och hoppas Kostas klarar den svenska vintern, min gubbe kommer upp i November men sonen är kvar i Grekland där han gör lumpen. Har tyvärr inga tips om jobb men har öron och ögon öppna om ni skulle kunna tänka er Stockholm. Arne, du är då för go |
|
||||
|
||||
Citat:
Kikh & Kostas. Har inget att tipsa om, utöver glada tillrop! Good Luck! /Netwolf |
|
||||
|
||||
Tack snälla Arne&Birgitta för erbjudandet, hamnar vi i Umeå kommer ni att vara de första att höra av oss!
I första hand söker vi jobb i Norge, inom service, butik eller vården (i mitt fall), men även tillfälliga jobb i Sverige är intressanta. Här i lilla Indal blir vi lappsjuka, och även om vi bor gratis måste våra djur i Chania äta och räkningar betalas. //Kikh, som värker av hemlängtan |
|
|||
|
|||
Åh så hemskt det är att ni alla svensk-greker måste tvingas till dessa drastiska åtgärder. Så som ni jobbar och sliter under turistsäsongerna i era resp. serviceyrken så borde ni ju fått kunna koppla av lite när säsongen är över och kunna leva på det ni tjänat och inte behöva åka till Sverige /Norge för att söka jobb.
Jag hörde i veckan på radion om en ung man som bara stuckit till Oslo på vinst och förlust för att söka jobb och han åkte på lördagen. På måndag eftermiddag hade han skaffat jobb! Med er bakgrund tror jag inte det är svårt att få jobb i t ex Oslo. Men ni måste ju förstås åka dit på chansning och det kostar ju också! Lycka till Kikh och Kostas! Lissi |
|
|||
|
|||
Å flytte fordi man selv ønsker det, er er noe helt annet enn å være tvunget av ulike årsaker. Trist for dere, håper virkelig det ordner seg.
Lissi nevner en som fikk jobb her i Oslo umiddelbart. Nå til dags er det mange svenske mennesker som jobber i butikker/barer/restauranter. Mer vanlig enn uvanlig faktisk. Mange bor kollektivt - simpelthen fordi prisnivået på både å leie og å kjøpe bolig er urimelig høyt i Oslo. Men det vet dere vel allerede, sånn at den (negative)faktoren ikke byr på en ubehagelig overraskelse? Det er a l l t i d hyggelig å bli betjent/servert av svenskene - dere er smilende og blide, har a l d ri møtt noen som er det motsatte i den sammenhengen. Og generelt arbeidsomme. Dere har godt ord på dere. Nordmenn derimot liker ikke s å godt å gi service. Lykke til |
|
||||
|
||||
Hoppas verkligen att det löser sig på något sätt! Lycka till!
|
|
|||
|
|||
Hej på er!
Ja, precis som redan nämnts åker många (iaf värmlänningar) på vinst och förlust till vårt grannland och söker jobb. Med ett cv i hand och med glatt humör, då löser det sig för många. Gardermoen verkar ju sluka personal, och många bor kollektivt. Kiki! vi önskar er båda lycka till! Hör gärna av er, om ni närmar er dessa trakter. nickelena |
|
||||
|
||||
Det känns riktigt smärtsamt att läsa ditt inlägg Kikh.
Men med din/er inställning till livet och erfarenheter kommer ni att hitta en ny arbetsgivare som kommer bli mer än nöjd, det är jag helt säker på. Hoppas att hjälpen via Kalimera ger resultat snabbt. Jag önskar er all lycka till på vägen. // KR |
|
||||
|
||||
Om ni visste vad er omtanke med oss värmer!
Nu har vi lämnat lilla Sundsvall och bor tillfälligt i Stockholm, faktiskt hos en Kalimera-kontakt som blivit en god vän. I dagarna två har vi "vandrat" gator upp och ned och lämnat Kostas CV på diverse restauranger och tavernor. Tyvärr har intresset varit svalt och vi börjar båda misströsta i samma takt som vår knapra kassa krymper. Det närmaste vi kommit ett jobb är ett erbjudande om att ringa upp en norsk restaurant om vi "är i stan". Det är inte så att vi är kräsna i våra val av arbeten. Vi kan både diska, städa, jobba från en sopbil, plocka glas eller ta andra "lågstatusjobb" om vi bara får ett erbjudande. Som det ser ut nu får vi ta oss till Norge på vinst och förslust inom en snar framtid. //Kikh |
|
||||
|
||||
Jag beundrar enormt er drivkraft! Om alla vore som ni så skulle arbetslösheten ÖKA!!!! Alla "jobb-coacher" skulle nämligen bli arbetslösa. Vet inte vad mera man kan göra för att få jobb än er hängivna satsning. Det kommer att löna sig!
Varmt lycka till!!! ..... önskar Masse |
|
|||
|
|||
Der findes også græske restauranter i København...
|
|
|||
|
|||
Hej
Jag och min grekiske man jobbar på Gardemoen, vi har dock inte flyttat från Grekland tiil Norge utan från Sverige, närmare bestämt från Värmland. Det finns ju ingen anledning att åka till Norge på vinst eller förlust, när all information finns tillgänglig på nätet. Den lättaste vägen in på den norska arbetsmarknaden går via bemanningsföretagen. Sök på Proffice, Adecco och Menzis t ex. Många lediga jobb finns också på Finn.no och Nav.no. Boende är väldigt dyrt här och man måste räkna med att betala några hyror i förskott. Lönen är för det mesta ganska mycket högre än i Sverige. Lycka till! Kriti |
|
||||
|
||||
Nu först upptäckte jag denna tråd. Väldigt tråkigt att ni har varit tvungna att lämna Kreta. Hoppas ni lyckas hitta jobb och kan resa tillbaka till sommaren.
Lycka till! Varma Hälsningar, Anne |
|
||||
|
||||
På vinst och förlust reste vi från Chania via Skavsta till Sundsvall, återvände till Stockholm och tog oss därifrån till Åmål, inkvarterade hos olika Kalimeraner som jag tackar av hela mitt hjärta! Från Åmål gick turen till Oslo för snart två veckor sedan, nu kvarterades vi in hos en av mina kunder från guldbutiken. Tack vare henne har jag också fått arbete som extravakt på en av Oslo Universitetsjukhus psykiatriska avdelningar och har redan mer att göra än 100% tillåter
Min käre Grek har hitills bara lyckats hitta ett extrajobb som servitör, på ett riktigt flott ställe, men tyvärr bara en dag i veckan. Vi bor fortsatt kvar hos min väninna/kund och det till ett mycket fördelaktigt pris av matlagning och städning - Så här långt. I Oslo har vi träffat på ett antal greker i landsflykt, flera som vi känner från Chania som nu försöker hjälpa min blivande make till ett mer permanent arbete. Snopen blev jag när jag efter ett arbetspass hamnade mitt emot ett av mina hatobjekt, Pyrets förra chef från Kaluha i Agia Marina, på T-banen. Världen är liten. Nu kämpar vi på i kylan med att skaffa alla tillbörliga papper, bankkonton och brottas med PayPal för att få betala löpande räkningar i Chania - Något som inte varit helt lätt och fortfarande är ogjort Jag har hemlängtan å det grövsta, saknar Kreta och mina hundar. Vi äter hemlagad grekisk mat var dag, snålar på en liter olivolja och tar oss en liten Raki när kylan blir för svår. Tänk om jag kunde lägga fingrarna på 3 liter hemtrampat vin från Kolymbari! Ha en fin helg! //Kikh |
|
|||
|
|||
Hej kikh
Känner igen mig i allt du skriver men det tog längre tid för mig att hitta jobb i Stockholm. Hoppas allt ordnar sig till det bästa för er, ni har kommit en bra bit på väg. Förra lördagen kom gubben hit, tog lång tid innan han äntligen bestämde sig. Efter 9 år i Sverige tidigare då han hela tiden längtade hem till Ellada var det inget lätt beslut. Nu kämpar vi för att han ska hitta ett jobb så alla Kalimeravänner, här har ni en man i sina bästa år, kan svenska fullt ut, har jobbat som servitör i Grekland och i Sverige, har haft egen byggfirma i Grekland som han nu fått ge upp. Kan allt inom bygg och takläggning. Några tips eller kontakter? |
|
|||
|
|||
Hej KIKH.Vi önskar er lycka till.Betr.hemtrampat vin .Det är exportförbud på sådant .Klassat som kemiskt vapen.
|
|
|