Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-04, 18:52
Rica Rica är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard almyra village pigadia?

Nu sitter vi o ska försöka hitta nästa sommars resa.Vi har tittat på Apollos hotell almyra village , det ligger ju dock lite utanför staden...men är det någon som vet om det finns någon liten affär i närheten där man kan köpa lite frukost atiraljer osv?? vore tacksam för info.. tack på förhand//Ulrica
Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 21:42
Niaass avatar
Niaas Niaas är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: almyra village pigadia?

Hei

Almyra Village ligger ganske langt fra Pigadia, og jeg tror det er et godt stykke å gå til nærmeste butikk. Det er to hoteller der, men jeg har aldri sett noen butikker eller tavernaer i nærheten der.
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 19:43

Tack snälla för ditt svar... vi får ta oss en funderare, man vill ju gärna kunna gå och köpa sig lite färskt bröd på morgonen
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 21:42
skogis skogis är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Hej
Vi bodde på Karpatos village i höstas och det var ca 100 m (mot pigadia) till närmaste minimarket som hade bröd på morgonen (öppnade 08.00).

Almyra village ligger lite längre bort från pigadia och enligt "Google Earth" så ligger det ca 400 m ifrån Karpathos Village.

Det kan bli en rask och skön promenad på morgonen som inte är att förakta.
Går man in till pigadia på kvällen kan man köpa bröd i stan om man inte vill ta promenaden på morgonen.
Jag kollade med Apollos karta var Almyra Village ligger och det är inte på samma ställe som Google Earths placering. Jag tror inte att Apollos karta är riktig (kolla med Apollo).

Från Karpathos Village mot Almyra V. och Mediterranean rekomenderas reflex /ficklampa om ni går efter mörkrets inbrott.
Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 19:53

Får nog ta och kolla upp det där med Apollo.. är det inte mer än c:a 500m så är det ju helt ok. liten morgonpromenad är aldrig fel
Svara med citat
Gammal 2013-01-15, 23:13
Equinoxe Equinoxe är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Nu har ni kanske redan bokat resa, men tänkte att jag kanske kan tipsa någon annan intresserad.

Vi bodde 2010 på Almyra Village. Mycket trevligt hotell och supertrevlig personal (särskilt George som äger hotellet och har butik inne i Pigadia och i Olympos som säljer kryddor, olivtvålar o.dyl). Färskt bröd köpte vi oftast på morgonen i hotellbaren, men det var inte så långt till närmaste minimarket. Enligt Google Maps är det 500 m och den ligger mitt emot det stora bågformade hotellet med pool på taket (se på Google Earth). En sak som jag tyckte kunde varit trevligare är att när vi var där så fanns det bara lättare maträtter i hotellets barrestaurang såsom hamburgare av olika slag och toast. Det smakade riktigt bra som lunch, men det hade varit trevligt med lite grekisk mat. Men det var bara att gå till tavernan närmast hotellet om man hade abstinens för grekisk mat.

Om man inte orkar handla själv så kunde man skriva en inköpslista på vad man behövde och så fixade hotellpersonalen det mot en ersättning. Det låg en beställningslapp på rummet med de vanligaste sakerna och så gick det även att fylla i egna saker själv. Vi nyttjade aldrig det utan tog vägen förbi affär när vi varit inne i stan. Med barnvagn blir det inte så jobbigt att bära tunga saker. Jag har för mig att hotellet även hade cyklar som man kunde låna om man ville snabbt iväg och handla.

Hur som helst. Hotellet var superfräscht 2010 och lägenhetshotellets köksutrustning hade nästan allt man kunde önska sig, t.ex kaffebryggare, vattenkokare, brödrost, smörgåsjärn, juicepress, elvisp, stort kylskåp med frys överst och en riktig spis med tre riktiga plattor + liten grekplatta och ugn. Det enda som saknades var mikro. Sängarna var riktigt mjuka och sköna jämfört med andra grekhotell och det fanns tre olika hårdhet på kuddarna att välja mellan.

Jag kan rekommendera hotellet och jag skulle gärna vilja åka dit igen någon gång när barnen inte bryr sig om Bamse och Lollo & Bernie längre.
Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 18:40

Tackar för info :-) Hotellet låter riktigt bra så det kan säkert bli aktuellt nästa gång vi åker till karpathos, men i år blev det till slut Kreta, kissamos/kastelli som blev bokat
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.