Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-07, 00:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Hotell i Lissabon

Vi kommer att besöka vänner i södra Portugal i juni. Passar på att vid ankomsten förlänga med ett par dagar i Lissabon för att uppleva stan för första gången, innan vi drar söderut till vännerna.

Uppleva storstad på få dagar är för mig = centralt boende.

Så min fråga är därför följande. Är det någon som har tips om ett bra centralt beläget hotell med hyfsat pris?

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 06:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hotell i Lissabon

Lissabon är en underbar stad! Grattis! Jag rekommenderar starkt att gå in på Bookingcom och välja där. Vi bodde centralt, men jag minns inte namnet.Vi betalade 40euro/natt utan frukost på ett ställe längs huvudgatan in till stan från flygplatsen. Mitt inne i stan finns massor av hotell såg vi.
Vi älskade denna charmiga stad där så gott som allt finns med promenadavstånd. Vi ska absolut återvända. Köp dagskort på spårvagnarna så åker ni kors och tvärs som ni vill...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 01:17
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
.................. Mitt inne i stan finns massor av hotell såg vi.

Lissi
............. Just det. Det är de hotellen "mitt inne i stan" som jag är ute efter.

Det är bara så, har man 1 - 2 dagar på sig så är det viktigt att bo just mitt i smeten. Har upplevt det i många av Europas huvudstäder. Ut på morgonen och göra stan, sen lunch och en stunds siesta på hotellrummet som man har på gångavstånd, och sen ut igen. Och på kvällen middag på stan rakt utanför hotellet. På så kort tid är det inte tal om att sitta och kuska på buss/tunnelbana 30 - 60 min till/från hotellet.

Jag har koll på booking.com, men tänkte vara lite lat och hoppas därför att någon har tips på några bra hål i väggen, så slipper jag sitta och läsa alla hotellbeskrivningar och försöka bedöma läget på en karta över en stad som jag inte känner.

Tack för tipset om dagskort på spårvagnarna Lissi! Tar gärna emot flera tips om vad vi bör ägna dessa 1 - 2 dagar i Lissabon åt. Egentligen gillar jag bäst att ha riktig gott om tid i storstäder och "ha råd tidsmässigt" att ge mig ut och luffa och "gå vilse" utan att behöva bry mig om tiden. Det är ofta då man hittar smultronställena. Men nu har vi inte den tiden denna gången, så ............, tack för alla ev. tips!

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 20:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Lissabon - en riktig pärla!
Claes och jag tillbringade 5 dygn runt midsommar 2011, i denna FANTASTISKA stad - en stad man lätt "gör" på 2-3 dygn! Allt är så nära. Vi bodde alltså, som jag skrev lite i utkanten av centrum, ca 20 min promenad till "mitt i".
Så riktigt centralt boende kan jag inte tipsa om. Men vad ni inte får missa är alltså de fantastiska spårvagnarna....Åk till den gamla arbetarstadsdelen ALFAMA....helt underbart med flera stop med utsikt över floden Teijo. Vi satt OFTA på ett torg med en kiosk där man öpte öl, 0,5 lit för motsv 12.50 sv kr. Så mysigt med utsikten.

Vi köpte som jag sa, dagskort för några euro och åkte kors och tvärs, hoppade av där vi såg något mysigt, fortsatte sen. Vi hade även tunnelbanekort.
Slottet Castelo de Sao Jorge är fint med promenader med utsikt samt möjlighet til mat/fika i sällskap med påfåglar.

Mitt i stan finns hissen Elevador de santa Justa, där man kan fortsätta promenera i en annan del av stan när man kommit upp.

Baixa, den nedre delen av Lissabon, är också fin. Barrio Alto är jättefint. Gamla hus med järnsmidesbalkonger... Här finns fadoklubbar. (Jag köpte flera underbara CD-skivor med fadomusik med mig hem )
En helt fantastisk upplevelse var Ocenario de Lisboa, men det ligger ju inte i centrum . Parque das Naiqoes...
Upptäckarmonumentet, Padrao dos Descobrimentos, är också en upplevelse.
Tyvärr var det nästan olidligt hett när vi var där i slutet av juni, men vi ska ABSOLUT tillbaks....
...sen får man väl nästan skämmas att prisnivån var skamligt låg. Mat och vin kostade nästan ingenting och en flaska husets var kvalitetsvin som korkades upp vid bordet till ett pris av 4,5 €
Skaffa en bra stadskarta för att se Lissabons viktigaste sevärdheter på några dygn. Men där finns fattigdom och många tiggare...

Vill Du ha bilder Masse så får Du ge mig e-adress.
Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 22:47
Masses avatar

Tack för tipsen Lissi! Det du beskriver låter just som sådant som vi gillar. Spårvagnskortet och mysigt strosande på gator och torg, och stilla studier av folklivet. Det blir precis lagom för en eller max två dagar som start i Lissabon. Kanske något trevligt mat- och show-ställe på kvällen. Mer hinner vi inte med denna gång. Men eftersom våra vänner "emigrerar" till Portugal så ligger det i farans riktning att det blir flera besök framöver.

Tack för ditt erbjudande om bilder Lissi, men det behöver jag inte besvära dig med just nu. Vi kan ju se efter vårt besök om vi ska byta lite bilder då.

Min fråga om prisvärt hotell med MYCKET centralt läge i Lissabon kvarstår till er på Kalimera som har tips om det att bidra med.

Masse
Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 08:17
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Här har vi ett hotell som verkligen ligger mitt i smeten: Hotel Duas Nacoes Residence. Bodde på det här hotellet i somras, ligger precis i det kvarteret som blev förstört av flodvågen på 1700-talet, alltså mitt i smeten och nära havet. Hotellet är mycket billigt att bo på men det är verkligen 2stjärnor och inget mer. "Frukostbuffén" var inte i närheten av okej, torra frallor och en skinkbit i ett 2kvm stort rum där alla hotellgäster trängs i en kö(fått bättre frukost på hostel) för att få ta del av den "fina buffén". Rummen är inte heller av hög standard men jag är inte speciellt kinkig. Just det rummet vi hamnade i hade nog världens minsta toalett+dusch och man fick liksom trycka sig in i duschen. Det som är positivt med det här hotellet är att just att det är jättecentralt och billigt. Så om ni har likvärdiga krav som mig kan jag lova er att det var ett helt fantastiskt läge! Finns även en fin och fräsch sallad/mack-snabbställe precis en meter ifrån hotellentrén där man kan välja att äta frukost istället
Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 23:13
Masses avatar

Vi är förvisso inte bortskämda med så väldigt hög boendestandard vid våra många besök i Grekland. Viktigast är att det är någorlunda rent och fräscht. Men stället som du beskriver känns trots allt som några snäpp för enkelt och trångt. För några få nätter mitt i en storstad vill vi unna oss vad man kanske skulle kalla medelstandard. Dvs lite rymligare och gärna en vettig frukost. Men varmt tack för ditt svar och tips.

Masse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:43.