|
|||
|
|||
Vad heter efterrätten ?
Har nyss kommit hem från en härlig femveckorsresa till Grekland. Vi har varit bl.a på Milos, Naxos, Amorgos och Kreta och på flera ställen fick vi Youghurt och syltade bär. Det ser ut som stora russin som ligger i en lag med honung.
Har någon namnet eller möjligtsvis receptet på denna efterrätt blir jag väldigt glad, den smakar himmelskt! |
|
|||
|
|||
Sv: Vad heter efterrätten ?
Jag vet inte vad den heter. Men när vi var på Santorini i september,gjorde Julia på Honeymoon en slags sylt av druvor. Det fick koka länge med socker och någon krydda som jag har glömt - kanske kanel. Det var väldigt gott !
|
|
|||
|
|||
Det låter som om det kan vara det du beskriver, skall testa det!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det är en perfekt efterrätt tycker jag, och lagom mycket är det också. Den finns i många varianter, men basen brukar vara yoghurt och honung. Det var denna du åt antar jag. Det är vindruvor, eller möjligen russin. I den här varianten används det vita i melonskalet. Här kan du se en annan variant - rosenblad. Vi brukar köpa burkar med olika läckerheter när vi är i Grekland. Perfekt att plocka fram under vintern. Grekisk yoghurt finns ju att köpa här hemma, och yoghurt köper väl alla i Grekland. |
|
||||
|
||||
Citat:
Denna liknar den vi brukar få på Marcos i Kato Stalos. I den är det bergamotter, kokta länge och väl för att beskan skall försvinna. //June |
|
||||
|
||||
Vi fick med oss något liknande från Tilos - en burk med inlagda vildapelsiner. Fint strimlade tillsammans med yoghurt smakar de ... just himmelskt! Fick även en burk innehållande honung, druvor och mandlar - Den ska vi prova nästa vecka.
Förresten är det någon som vet hur länge man kan förvara innehållet i dessa burkar? Druvor i honung ... Vildapelsinerna ligger i någon slags sockerlag? |
|
|||
|
|||
Tack för svaren, det såg ut precis så som Jannes efterrätt. Om det finns någon som har recept på efterrätten får ni gärna dela med er.
|
|
||||
|
||||
Honung i sig är ju ett ypperligt konserveringsmedel o kan sparas i många många år ( provåt just en flytande honung jag köpte på Kreta 1980 o den var perfekt), så jag gissar att det handlar om MYCKET lång hållbarhet!
|
|
||||
|
||||
Honung vet jag håller sig länge ... däremot är jag osäker på hur druvorna och mandlarna reagerar?
|
|
|