![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I rättvisans namn skall oxå visas, att allt inte bara är sol och bad på Kreta så här års. Nej, det kan naturligtvis även regna och åska och när det gör det så sker det med besked. Molnen ser kanske inte alltid så allvarliga ut men rätt som det är så fullständigt vräker det ner. Så har vi haft det ett par dagar nu........fast solen har tittat fram lite då och då och undrat om oliverna inte fått tillräckligt med vatten och kanske är det snart min tur på scenen igen.
Regnkläder, kängor och ett bra paraply och sen kan man ge sig på promenad, varför inte till Agoran och inta en god måltid hos Stamatis och pappa Stavros Marmaritsakis. Kokoretsi, paidakia, vrasto, patsas, gemista, kefalaki, xorta, fava etc, det finns smaker för alla som gillar riktigt god husmanskost. Oftast är det "ladera" mat dvs inte bara torrt kött utan "lite oljigt" vilket enligt grekerna kroppen absolut kräver. Jag håller med. Priserna här är de bästa man kan tänka för god mat, missa inte detta!!!!!!! Regn betyder, att i Agoran kan det vara svårt att hitta ett ledigt bord men det brukar fixa sig. Trevligt och glatt sällskap gör att snart funderar man inte på att regnet vräker ned utanför. Jo kanske lite ändå för taket i den snart 100- åriga Agoran är inte helt tätt till förtret för en del av affärsinnehavarna, som får dra in sina varor från gångarna och in i affärerna. Vi stannar till i en ostaffärerna och undrar om osten, getost med fikon, som Arne beskrev tidigare fanns men svaret blev nekande. Han hade dock mycket annat att erbjuda och ge smakprov på. Han fick sålt ett par som skall ätas idag söndag. På stan träffar vi vår gode vän V, som idag passande nog säljer paraplyer. Vi köper ett lite större än det vi redan har och överlämnar det gamla till en liten svartklädd tant, som ser ut att bråttom hem. Hon blir överväldigande glad och tacksam och pilar snabbt iväg i det forsande vattnet på gatan. Hon kom knappast hem torrskodd, det hade kanske varit bättre om V hade sålt kängor? På vägen hem tittar solen fram och det blir riktigt varmt och skönt, kortärmat är inget problem. Frampå kvällskröken kommer regnet och åskan tillbaka och skådespelet utöver havet blir spektakulärt, minst sagt. Vi spelar ett par parti tavli, fortsätter med våra böcker, för min del "Det fjärde offret" av Mari Jungstedt. En mycket intressant bok om Gortis "The great inscription of the law code of Gortyn" blir också kvällslektyr. Spänning på två olika plan. Sofia läser en bok av den irländska författarinnan Marita Conlon-McKenna med titeln "En liten hattaffär på hörnet". Lättläst! Försökte fånga ett par blixtar, det gick väl "så där". Det regnade in, när jag öppnade dörren så det blev ganska snabba ryck. Det lutar lite vilket jag ursäktar. lars Kriti stin kardia mou ![]() ![]() Senast redigerad av lars den 2012-11-18 klockan 09:17. |
|
||||
|
||||
![]()
Tycker det låter ganska trevligt, ändå.
![]() Värre här i Sverige, där den fuktiga råkylan går genom märg och ben... Hade hellre befunnit mig på Kreta! ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, visst är det gott med ett rejält regnväder. Vi hade kvällen och natten med strilande,stadigt regn men det var inte kallt ute, riktigt skönt att stå i skydd av altantaket och se och lyssna. Idag är allting välvattnat och med mättade färger.
|
|
||||
|
||||
![]()
Lars! Önskar jag fått dela måltiden med er. Grekisk husmanskost och ett rejält åskväder är två saker jag njuter av. Och kanske hade jag fått en lektion i hur man spelar tavli.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|