|
|||
|
|||
Kalymnos i slutet av augusti!
Hallå!
Sitter och planerar en greklandsresa i slutet av augusti och funderar starkt på Kalymnos. Har tittat på Hotell Philoxenia i Massouri. Jag vill veta allt! Hur är hotellet? Är det en mysig by att bo i? Alltså finns det många tavernor att välja på? Är det mysigt att strosa runt där på kvällarna? Eller tycker ni att vi ska bo någon annanstans? Vi reser utan barn! Tacksam för alla tips från er! Med vänlig hälsning Neta ( har tidigare varit: Kefalonia-Lassi, Karpathos-Pigadia, Santorini Kreta, Egina, |
|
|||
|
|||
Sv: Kalymnos i slutet av augusti!
Har ikke bodd på dette hotellet, men det ser jo svært så bra ut på Apollo's sider. Kanskje av de bedre i dette området . - Noe usikker på hvilken strand som ligger nær hotellet , men det vet sikkert andre her. Synes nok hotellet ligger litt 'off' i fht. Massouri og Myrties - 'der alt skjer' - men 'off' er relativt . Har selv bodd på bl.a. Continental, den gangen kjempebra, et lite stykke å gå langs veien om kvelden til Armeos. Derfra er det igjen et stykke vei til det hotellet du har sett deg ut..
Foretrekker nå å bo mer 'sentralt'; helst Myrties, til nød Massouri. Som i ofs henger sammen. Om disse kan benevnes som byer, tja... - vi ville nok helst sagt 'landsbyer'. Bodde senest på Massouri Beach, typisk charterhotell , nær tavernaer og barer. Svært sentralt og komfortabelt, det elektriske på badet var likevel 'typisk gresk' - litt overraskende standarden tatt i betraktning). Bor heller på mindre hoteller, bestiller da fly og hotell separat. Overfarten fra flyplassen på Kos til Kalymnos er uproblematisk. Og den kommer man vel ikke utenom enten man reiser alene eller charter? Tror Massouri/Myrties passer bra for par som reiser uten barn, selvsagt avhengig av hva man søker. Strendene er ikke de beste om man sammenligner med eks. Naxos eller Skopelos, men stemningen og miljøet topp . Babi's Bar i Myrties får man ikke gå glipp av om man er sosialt anlagt. Dessuten kan man komme seg litt rundt til andre landsbyer med lokal buss, eller besøke hovedbyen med sitt pulserende liv. |
|
||||
|
||||
Malou by på svenska betyder inte detsamma som på norska. By på svenska är en liten ort sen kommer samhälle och stad. En svensk by kan ha få inv men var den officiella defintionen ligger exakt för att få kalls by vet jag inte exakt.
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Har tenkt at 'stad' og 'by' har samme betydning, men det er altså feil. Det er jo sånt som kan lede til misforståelser når vi nordmenn beveger oss inn i det svenske. |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Jag vet inget om hotellet, men jag kan varmt rekommendera ön. Jag skulle kanske inte kalla Massouri för mysigt, trevligt är nog ett bättre ord. Det finns gott om tavernor att välja på. Ett flertal av dem har fantastisk utsikt över Telendos. Jag lovar att det är ett minne för livet att sitta där och se solen gå ner. Stränderna är Massouri och Myrties är helt okej, och vattnet är ljuvligt. Runt ön finns andra stränder som är bättre. Ja, det finns mycket att se och göra om ni vill göra utflykter. Något ni måste göra om ni åker till Kalymnos är att åka över till Telendos, det tar bara fem minuter med båt. Där är det väldigt mysigt på kvällarna. Kalymnos signum är de sanslöst trevliga öborna, jag vet ingen annan ö där folk är så vänliga och gästfria som på Kalymnos, det skulle möjligen vara Kreta och Tilos då.
Vi skrev från Kalymnos när vi var där i höstas. Här finns länkar till inläggen vi gjorde då. Dag 1 Dag 2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 |
|
||||
|
||||
Jag gillar också Kalymnos! Men har just inget att jämföra med, är ju här för jämnan...
|
|
||||
|
||||
Vi åker till Kalymnos två gånger pr år och bor alltid i Myrties där det är lite lugnare än i Massouri där det är mer folk, bland annat mycket klättrare. Det är lagom gångavstånd från Myrties till Massouri om vi vill ha lite mer liv och rörelse någon kväll. Därmed inte sagt att det är stökigt i Massouri, bara lite livligare men på ett trevligt sätt
I Myrties/Melitsaha kan man bo på mindre lägenhetshotell och det är nära till båtarna som går över till Telendos Vi tycker mycket om denna ö och dess invånare som är vänliga och omtänksamma Dessutom är här oerhört vackert Siw Lena o Ulf |
|
|||
|
|||
Hej vi har bott på Filoxenia en gång, det var ett bra hotell men lite för långt bort för oss som gillar Myrties och Babis bar. Men som sagt var hotellet ok bra personal/ägare, härlig pool om man gillar det och tycker man om att gå är det ok avstånden är inte speciellt långa. Hälsn. Soffi som åker 1 gång om året till Kalymnos och 1 gång till nån annan ö.
|
|
|||
|
|||
Tack för alla svar!
Det låter ju himla mysigt! Har sneglat på Samos också och då Pythagorion. Är det nån av er som kan jämföra med det? |
|
||||
|
||||
Citat:
Just nu är jag lite inne på Kalymnos eftersom jag skriver en ny E-guide om ön. Förra veckan skrev jag om E-guiden om Samos, och då var min hjärna fylld av Samos. Kanske är det därför jag har svårt att råda dig. Det blir bra vad du än väljer. |
|
|||
|
|||
Tack för alla tips!
Det får bli Kalymnos en annan gång. Nu har vi bokat Samos och vi tror att det blir bra! Hälsningar Neta |
|
|