|
||||
|
||||
Gigantes för första gången
När vi var på Kreta i höstas köpte vi hem massor med fava och gigantes. Fava har vi tillagat flera gånger med mycket lyckat resultat, nu är det dags för gigantes. Först ska de ligga i blöt i 24 timmar. Jag återkommer med hur slutresultatet.
Gigantes i blöt. |
|
|||
|
|||
Sv: Gigantes för första gången
Vad kul! Jag har gjort gigantes flera gånger. Bönorna har köpts från hötorgshallen och den underbara diverse/kryddhandeln på Naxos bl.a. MEN de finaste och blankaste bönorna har vi köpt hos Honeymoon-Julias kusin i Emporio på Santorini! Jag brukar ha rätt mycket vitlök och massor av storbladig persilja och självklart lök och stjälkselleri och hela tomater fr.burk osv. En gång testade jag ett recept från Amorgos som innehåller dill. Det blev också gott! Det är så gott med gigantes! Däremot Fava har jag aldrig gjort,men vi har med oss fava fr.Santorini,så det är hög tid att prova! Lycka till Janne!
|
|
|||
|
|||
http://www.organicallycooked.com/200...ima-beans.html Ett tips på recept man blir sugen bara av att läsa.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Mums! |
|
||||
|
||||
Nu har bönorna legat i vatten i snart 24 timmar. De är verkligen gigantiska. |
|
||||
|
||||
Nu ser det ut så här i grytan. Inga böner ännu. |
|
||||
|
||||
Ser gott ut! Jag har faktiskt aldrig ätit gigantes (eller fava) så det har jag att se fram emot.
/ Anne |
|
||||
|
||||
Det är otroligt gott - i Grekland. Hur detta smakar återstår att se.
Just nu ser det ut så här. Det börjar arta sig, men ännu återstår en del. |
|
||||
|
||||
Nu börjar den musta till sig ordentligt.
Vi lyxar till det lite och har lagt till bogfläsk också. Det är ju trots allt första advent. |
|
||||
|
||||
Det där ser ju så jädrans gott ut att det vattnas i min mun..
Gigantes är otroligt gott. Hur blev resultatet Janne? Yeasou |
|
||||
|
||||
Det blev utsökt! Faktiskt den godaste gigantes jag har ätit. Förlåt Maria på Taverna Omonia (Tilos) för att jag svär i kyrkan.
Det finns en sak vi ska göra annorlunda nästa gång, och det är att koka bönorna något längre. Men smaken var det som sagt inget fel på. Brödet är hembakat. Vi kallar brödet pasketter, det är hur gott som helst, och väldigt enkelt att göra. Om någon är intresserad lägger jag ut receptet. Svedala gigantes. |
|
|||
|
|||
Ja, tack lägg gärna ut receptet på brödet! |
|
||||
|
||||
Kommer här:
12-13 dl vetemjöl special (byt ev ut 1-2 dl till valfritt grovt mjöl) 5 dl ljummet vatten 8 min i assistent 50 gram jäst tillsättes 2 min i assistent. 2 tsk salt 2 min i assistent Jäs 1 timme Dela degen i 3 delar. Sno ihop till tre baguetter (bearbeta inte degen). Degen är lite kladdig, den ska vara det. Jäs 30 min Grädda i 275° i 20 minuter med en vattenfylld långpanna under plåten. (Man kan även ha i 25 gr jäst, men då ska degen jäsa i 5 timmar.) |
|
|||
|
|||
Fint det receptet måste jag testa någongång, verkar ju inte alltför svårt! |
|
||||
|
||||
Jag tar gärna receptet på gigantes också
// Malin |
|
||||
|
||||
Jag återkommer med receptet Malin. Vi använda olika recept, och hittade på lite eget också, så jag måste sammanställa hur vi egentligen gjorde.
|
|
||||
|
||||
Gigantes är otroligt gott. Personligen föredrar jag den utan dill eller med mycket lite dill eftersom jag tycker att det tar död på de andra smakerna. Bogfläsk till passar säkert utmärkt.
Bönor till gigantes finns att köpa även i Sverige samt numera även de skalade ärtorna som man gör fava av. Baljväxter är billiga att framställa och ett mycket näringsrikt och miljövänligt matalternativ. Eva |
|
||||
|
||||
Här kommer receptet.
Gigantes med fläsk (Alla mått är cirka-mått) 800 g grytbitar av fläsk (t.ex. bog, sidfläsk) 0,5-1 dl vitt vin 500 g gigantes 4 lagerblad 10 hela korn peppar Vatten 1 röd lök 3 klyftor vitlök 2-3 morötter 5 stjälkar bladselleri (inkl. bladen) 1 burk hela tomater 1-2 dl olivolja inkl. till stekning 2 msk tomatpuré Ev lite honung Ev hackad dill Salt, peppar Bönorna: • Blötlägg bönorna i 12-24 timmar. • Häll av vattnet och skölj bönorna noga i kallt vatten. • Koka bönorna i 10-15 minuter. Häll av vattnet och skölj bönorna i kallt vatten. (Detta steg tar bort en del av de gasbildande ämnena som finns i bönorna.) • Koka bönorna i nytt vatten med lagerblad och pepparkorn (inget salt, då blir skalet på bönorna hårt) i 45-60 minuter. Bönorna ska var mjuka men fortfarande ha motstånd. • Häll av vattnet och skölj i kallt vatten, ställ åt sidan. Tomatsås: • Hacka lök och vitlök; skär morötter och bladselleri i bitar. • Fräs grönsakerna i olivolja. • Tillsätt tomaterna och finfördela/mosa dem lätt. • Tillsätt tomatpurén, salt och peppar och 2-3 dl vatten. • Puttra i 20 minuter och smaka sedan av om det behövs tillsättas lite honung. • Tillsätt ca 1 dl olivolja (detta är troligen i underkant, är lite försiktigare med olivoljan än vad man är i Grekland). Fläsk: • Bryn grytbitarna i olivolja, salta och peppra. • Häll över vinet och låt det koka in i köttet. Gigantes: • Fördela grytbitarna i en ugnsfast form. • Blanda bönor och tomatsås och häll dem över köttet. • Koka ur stekpannan för att ta tillvara på skyn från köttet och häll det över bönorna. • Tillsätt eventuellt vatten. • Ugnskoka i 200 grader i 45-60 minuter tills bönorna är mosiga i konsistensen. • Rör då och då. Eventuellt kan man behöva spä med vatten (går att byta mot buljong) så rätten inte blir torr. • Mot slutet, tillsätt dillen så den behåller sin fina färg. Smaklig måltid! |
|
||||
|
||||
Tack! Detta recept ska testas Låter gudomligt gott! Grekiska långkok slår det mesta
Här fick vi en underbar linsgryta till middag för en dryg vecka sedan när vi hade Kikh och Kostas på besök från Kreta...som tur var gjorde han en enorm gryta så vi har en hel del kvar i frysen // Malin |
|
||||
|
||||
Gör så. Det smakade enastående.
Citat:
|
|
|