![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har fått en ny favorit som konkurrerat ut den svindyra olivoljan från Italien som jag roat mig med det sista året. Den fina olivoljan från Lesbos som säljs av emporio.se i Sverige är helt underbar. Passar min smak perfekt.
Först morgongröt, en kopp gott grönt te med Lesbos honung och som tillbehör ett av Nisses surdegsjästa bröd i små bitar doppat i oljan. Mums. På hemsidan går det att läsa om de producenter som de köper sina produkter ifrån. Vem är då Nisse ![]() Kan bara inte låta bli att göra reklam ![]() Eva |
|
|||
|
|||
![]() Hej, Eva! Jag kan inte hitta den här olivoljan från Lesbos! När jag går in på emporio.se kommer jag bara in på sidor som säljer kläder, kan du bifoga en länk, tror du? Bra tips annars! mvh ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej på er
![]() Visst är det gott med en färsk pressad olja får min 18 liters dunk med ljuvligt god olivolja Gerani från Loutraki om någon dag. Det bästa av allt är att man har varit med och plockat dessa oliver ![]() Har man tur så räcker 18 liter fram till nästa år ![]() Lolis |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
![]() Tack, Eva! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Alla har vi våra favoriter bland olivoljorna.För mig är den bästa olivoljan förstås våran egen "EviMeria" ! Smakar underbart somrigt med en pepprig eftersmak!
Säljs i ett antal Delibutiker i Sverige ,återförsäljarna hittar man på vår facebooksida. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Favoriterna brukar variera över tid för mig. EviMeria ska jag lägga på minnet. Kanske Duå specialbutiken i vår stad har den. FB använder jag inte så du får kanske ge mig en ledtråd. Jag varierar gärna min olja utifån vad den ska användas till. En olja som är perfekt att doppa brödet i kanske inte är lika optimal i köttgrytan.
Eva Senast redigerad av Eva L den 2012-12-05 klockan 14:48. Anledning: Stavfel |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag hittat hemsidan till EviMeria.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Bra att du hittat,fast just hemsidan om EviMerian är inte så uppdaterad som facebooksidan. Men kolla gärna i min blogg så hittar du mer aktuell info.
|
|
||||
|
||||
![]()
Var så goda ! Nu finns EviMeria även i Stockholm på östermalm, hos "Proviant" butik/restaurang
![]() www.proviant.se |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för det då ska jag passa på att gå dit och handla nästa gång jag är i Stockholm.
Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Är det jag som är partisk eller är det en förvånansvärt stor skillnad överlag på Grekiska och t.ex Spanska olivoljor? Jag tycker att dom Grekiska alltid har en pepprigare och fylligare smak medans dom Spanska har den där "oljiga" känslan i munnen och även en bitterhet som inte är särskilt angenäm. Då pratar jag alltså oljor i den mittersta prisklassen, c:a 70 - 90 kr flaskan.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har hittat förnämliga oljor även från Spanien och Italien men i en lite högre prisklass. Numera kostar mina oljor mellan 150-200 kr. Köper även mer exklusiva grekiska här hemma.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har i år haft turen att få köpa direkt från "glykeria" - familjen ( från elafonissi - Kreta) som tagit sin egen hemtrampade / obesprutade och organiska olja till Sverige ! Den är helt fantastisk, tror det fortfarande finns att köpa om man är intresserad , kostar 100kr liter och en av de bästa oljor jag smakat ! Finns en sida på Facebook där man kan kontakta Agneta kring detaljer.
|
|
||||
|
||||
![]()
Låter väldigt billigt. Vad menas med hemtrampad i de här sammanhangen? Har de egen olivoljepress?
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Lyckliga vi har två 18-kilosdunkar med olja från goda vänner !
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Kan kolla upp hur oliverna pressas, om de har egen ... Och ja det är ett mycket bra pris för den oljan ! |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har ni som bor i Västerås trakterna möjligheten att smaka på vår EviMeria !
Elisabeths ost&delikatesser har olivoljeprovning i butiken på Hantverkargatan morgon fredag den 3 maj! Så passa på ! |
![]() |
|
|