|
||||
|
||||
Kinas mat
Ni har väl inte missat det fantastiska teveprogrammet Kinas mat. Det senaste programmet handlade om Szechuanpeppar. Jag blev otroligt sugen på att laga något med nämnda peppar. Är det någon som har recept som innehåller Szechuanpeppar.
Ni kan se programmet här. |
|
||||
|
||||
Sv: Kinas mat
På vår Kinarestaurang här i Umeå har vi vid flera tillfällen beställt Sezhuanbiff som hämtmat. Då kan vi även få med lite extra kryddor från Sezhuanprovinsen. Mycket fin kryddning.
Pepparen från Sezhuanprovinsen finns att inhandla i kryddbutiken just där terroristen lät sin bomb brisera i centrala Stockholm. Arne |
|
||||
|
||||
Citat:
Det fanns en restaurang på Söder i Stockholm som hette Szechuan. Där var jag ofta och smörjde kråset. Mycket god mat. Finns tyvärr inte kvar längre. Citat:
Jag skrev om Kryddmannen på min numera avsomnade blogg. Länken längst ned på sidan är gammal, den rätta är http://sv.lankate.se/ |
|
||||
|
||||
Jag vill tipsa om Essencefabriken, som ligger på Wallingatan i centrala Stockholm. (Det är nog den, som Arne tänker på i samband med bomben.) Interiören är i stort sett bevarad sedan butiken öppnade på 1880-talet. Den ligger en liten trappa ned i källarplanet. Där finns allt, och det är inte dyrt. Känslan är lite som på Skansen. http://www.essencefabriken.se/
|
|
|||
|
|||
...jag har också sett programmen om Kinas mat och visst är serien bra!!
Nyfiken på Szechuan pepparn kikade jag alldeles nyss in på Ebay.co.uk och fick 55 träffar och köpte 100 gram vacuumtorkat för SEK 63.68..... Något att se fram emot.... Mikke |
|
||||
|
||||
Citat:
Ja, verkligen! Jag ska till Stockholm snart, och då ska jag köpa där. |
|
||||
|
||||
För en dryg vecka sedan var jag och hälsade på min son och hans höggravida hustru (som är kinesiska) i Malmö några dagar. Han lagade stark och gudomlig mat. Allt gör han utifrån sitt eget huvud, men kinainspirerat.
Vad han oftast använder i grunden är färsk ingefära, mycket vitlök, lök i alla dess former, paprika. Ja, mycket grönsaker är det i all kinesisk matlagning. Kryddor är salt, szechuanpeppar (Salina kommer även från den provinsen). andra kryddor och en kinesisk krydda som han sa var starkare än sambal oelek. Oj, vad det vattnas i munnen nu! Jag gör även mycken kinesisk mat hemma i min wok. Jonas förkastade woken, den ska man ha över riktig eld så man får en stark värme. Kinesisk mat ska stekas snabbt. Men jag gör så att jag tar lite åt gången vid stekning och plockar upp det stekta o.s.v. Sedan blandar jag allt och hettar till det i woken och även med kryddor. Jag brukar använda kycklingfileer eller lövbiff i tunna strimlor, eller räkor. och, som sagt, massor med grönsaker. Allt i en stark sås. Birgitta, som imorgon äter grekiskt inför konserten Midvintervaka. |
|
|||
|
|||
....ja, det är svårt att få till det ordentligt i woken utan gasspis, men jag har sett nån rund manick som man ställer på plattan, där det sen går en slang ner till en gasbehållare, så visst kan man få till det med wokpanna även i ett vanligt,svenskt kök om man vill.....Den runda manicken är ju en rund gasbrännare och så behöver man kanske inte en jättestor gasbehållare, utan en lite mer lagom stor som man kan stuva undan...;-D
Mikke |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Wallingatan är inte alls i närheten av där bombmannen gjorde sitt dåd. Jag vet inte vilken butik Arne menar men man kan även göra ett besök nere i Hötorgshallen som har flera handlare som har många sorters kryddor. /Hasse |
|
||||
|
||||
Det är rätt nära där bilen sprängdes i samband med självmordsbombarens dåd.
|
|
|