|
||||
|
||||
Bildgåta 3002 - Psirri i Aten
Var är vi nu?
|
|
||||
|
||||
Sv: Bildgåta 3002
Chania? /Katitzi
|
|
||||
|
||||
Psirri i Aten?
|
|
||||
|
||||
Marianne kom meg i forkjøpet - var det for f å dager siden
|
|
|||
|
|||
Naxos
|
|
|||
|
|||
Re: Bildgåta 3002
Aten!
|
|
||||
|
||||
Sv: Re: Bildgåta 3002
Parga
|
|
||||
|
||||
monastiraki i athen
|
|
||||
|
||||
Tavernan först till höger i bilden, med den rosa väggen, heter "I taverna tou Pseiri" och ligger på Aishilou 12 i Psirri. Här serveras god grekisk husmanskost.
Stolarna som skymtas till vänster i bilden tillhör den lilla kafé som heter "Ta serbetia stou Psirri". Här har man underbara kakor, gott kaffe och mycket trevlig och vänlig ägarinna. Visst är det så, Janne! (Inget galet med minnet, eller kameravinkeln, här inte, men det är ALLT för länge sedan jag var i Aten.) |
|
||||
|
||||
Rätt!
Rätt! Rätt! Rätt stad. Citat:
Vi sitter på Ta serbetia stou Psirri när jag tar bilden. Det regnade något förskräckligt. Du har rätt i att deras kakor är jättegoda, och att I taverna tou Pseiri har riktigt god grekisk husmanskost! Jag färgade ner skylten som sitter utanför tavernan så att det inte skulle bli för enkelt. Men det hjälpte inte. |
|
||||
|
||||
Sv: Bildgåta 3002 - Psirri i Aten
Nu blev jag inspirerad att titta på gamla bilder, Janne. VILKA härliga minnen man har..., första gången vi firade nyår i Aten, för 9 år sedan, besökte vi just de här ställena, men då fanns inte den stora upplysta tavernan som man ser på din bild, DÅ fanns en LITEN slaktarbutik där!
DEN nyårsaftonen uppträdde Mario Frangoulis och Alkistis Protopsalti på självaste Syntagma-platsen. WOW, jag glömmer det aldrig! Vilken stämning! Vi hade beställt biljetter till vår drömkonsert på den resan, vi skulle uppleva Haris Alexiou LIVE tillsammans med Jiannis Kotsiras. När vi kom fram till konserten fick vi veta att Haris Alexiou tyvärr hade halsinfektion. Snopna och besvikna fick vi göra nya planer för kvällen, det blev en konsert med Jiannis Ploutarhos i stället, och vi hoppades på att Alexiou kunde ställa upp nästa kväll. Efter en uppringning fick vi beskedet att hon tyvärr inte var helt frisk ännu. Oj-oj, nu närmade hemresan sig..., och vi gick på en konsert med Kostas Makedonas och Glykeria i stället den kvällen. Sista kvällen kom och vi hade tur! Haris Alexiou ställde upp och vi fick ett bra bord precis framför scenen. Vilken kväll! Alexiou och Kotsiras = fantastiskt! Efter fyra timmars sömn gick resan upp mot Norden glatt med ett par supernöjda och glada musikälskare. Visst saknar vi Aten! |
|
||||
|
||||
Sv: Bildgåta 3002 - Psirri i Aten
Kände exakt detsamma när jag hittade bilden, och tittade på andra bilder från Aten, och från Psirri. Kände en otrolig saknad av Aten, inte minst alla fantastiska restauranger!
|
|
|