Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-05, 20:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Somrar på Peloponnesos 9.

Vi hann med några turer i omgivningarna varje sommar, alldeles för lite förstås.

Far och son åkte med vänner till ögrupperna Strofades, åt Italien till. De såg valar! Och ingen fick upp kameran...Bara några munkar bor där året om. De lär väl se en hel del båtar, men antagligen är isoleringen svår, passar nog inte många människor.

I Kyparissia, som ligger i en lååång backsluttning, finns en gammal borg, vars historia jag inte vet mycket om. Utsikten är storartad, och byggdes väl just för att man skulle kunna spana på havstrafiken, vänner och fiender.

En jättelik borg finns också i Methoni, i sydvästra yttersta hörnet, spännande att gå omkring där, och lite farligt med underjordiska rum . Även Pylos har en stor borg, och jag undrar hur det var då, när man byggde dessa, inte var det helt frivilligt som grabbar från Italien och andra ställen baxade sten och byggde borgar...jag tror att dom längtade hem till Venedig och Apulien och mammas spagetti...

Vid Pylos finns Navarinobukten, där några av Medelhavets häftigaste sjöslag har ägt rum, både gammalt tillbaka och i modernare tid.

Norr om Pylos har man nu byggt en fin anläggning med förstklassigt hotell och golfbana. Det fanns inte på vår tid.

Kung Nestors palats finns inte långt därifrån, mycket att se och lite extra intressant om man har läst Illiaden och Odyssén. Det finns en kupolgrav där, inte lika imponerande som den i Mykene, men ändå.

Märkligt nog hade vi väldigt lite intresse för alla dessa monument, även om vi läst på innan. De är väl mängden som känns överväldigande: historia överallt.

Min svärfar jobbade som skomakare hela sitt liv i Plaka, Aten , och han var aldrig upp på Akropolis. "Vad ska jag där att göra? En massa sten..."

I dagarna är ett efterlängtat bygge klart: motorväg från Korint till Kalamata.

Jag kan helhjärtat rekommendera Peloponnesos till utforskning av den som tycker sig ha sett nog av grekiska ö-världen. Med utgångspunkt från Aten går det bussar till varenda avkrok. Med bil kommer man så långt man vill.
Mat och husrum lär inte bli något problem, stanna och fråga.
Man kan också ta olika båtar från Pireus till de östra delarna.

Våra somrar på Lagouvardos känns avlägsna nu. Fri camping var egentligen inte tillåten då , men vi fick vara där med turistpolisens goda minne: vi höll rent, vi hindrade folk att köra över sanden där vi visste att det fanns sköldpaddsägg, vi räddade en förfärlig massa människor från att drunkna...dramatiken var stor ibland. Somrarna var alldeles fantastiska, och jag skulle gärna åka tillbaka och hälsa på alla trevliga vänner vi fick.

Men, Anneli: jag minns ingenting från Koroni. Det får du berätta!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-05, 21:20
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos 9.

Tur att vi sparat Poleponnesos så vi kan ta det när vi har lååång semester. Skulle vilja åka runt med gott om tid.
Håller annars med din svärfar. Hos oss brukar mannen min berätta om den gamla historien o det är så intressant. Att sedan åka o titta på en sten någon av de gamla grekerna suttit på är inte alltid lika roligt men historian är underbar.
//
KR
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-06, 15:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 596
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos 9.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Märkligt nog hade vi väldigt lite intresse för alla dessa monument, även om vi läst på innan. De är väl mängden som känns överväldigande: historia överallt.
Exakt så känner jag också. Jag läser och läser och tycker att mycket är intressant, men väl på plats tappar jag ofta intresset. Tvärtom kan det vara om saker som jag inte känner till, det kan till exempel vara ett litet kapell mitt i ingenstans. Eller som den här stenen som jag blev helförälskad i.

Citat:
Jag kan helhjärtat rekommendera Peloponnesos till utforskning av den som tycker sig ha sett nog av grekiska ö-världen.
Någon gång i livet ska vi utforska Peloponessos med bil, på samma sätt som vi många gånger gjort på Kreta. Vi skulle åka dit 2007, men då kom alla hemska skogsbränder i vägen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-06, 17:08
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 630
Standard Sv: Somrar på Peloponnesos 9.

Det er nogle rigtigt fine steder, du beskriver. Jeg har været heldig at besøge næste samme steder en enkelt gang og det om vinteren. Jeg husker køreturen til Nestor's Palace som mareridtsagtig, idet køreturen ikke var for sarte sjæle - men måske fandt vi bare aldrig den rette og direkte vej dertil

Den lille by Pylos fandt jeg rigtig hyggelig, og der var ligesom noget ø-stemning over den.

Din beskrivelse lokker til gen-besøg
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT