|
|||
|
|||
Väder 5-12 maj ?
Hej igen Kan bli så att jag måste tidigarelägga resan pga av mina 2 barn som har tentor mm,och jag undrar hur vädret är denna tid kring 5-12 maj ? Förstår att inga garantier finns,men oftast? Ska jag kanske byta resmål Förstår att det är kalla nätter och kallt i vattnet,det gör ingenting.Men finns det solchanser ? Eller är det risk för mycket regn ? Hoppas någon vet,tack på förhand
|
|
||||
|
||||
Sv: Väder 5-12 maj ?
Det är lugnt. Vid denna tid på året kan du normalt sett räkna med svenskt sommarväder. Kreta är som bekant beläget endast 25 mil från den nordafrikanska kusten.
Vi har varit på Kreta många gånger i just början av Maj och aldrig blivit besvikna poå vädret. Förvisso kunna kvällar och morgnar vara en smula kyliga, men dagtid brukar det vara varmt och skönt. Ha en trevlig tur Arne och Birgitta Direkt från södra Kreta vid Paleochora |
|
|||
|
|||
Här kommer lite statistik att bita i http://www.yr.no/sted/Hellas/Kreta/C...tatistikk.html
|
|
|||
|
|||
Vid koll på privat statistik kan jag uppskatta dagstemperaturer från morgon till kväll mellan 19 och 24. Vattentemperatur c:a 20. Detta gäller då sydöstra sidan av ön.
För årsstatistik få in på metero.gr Det finns engelsk text! Var inte bekymrad över att det är tidigt på säsongen. Det är alltid skönt för oss svenskar! Lycka till / Jannis |
|
|||
|
|||
Vi var där den tiden ifjol. Och vi hade riktigt skönt.Morgnarna var kyliga. Passade mig perfekt som drog iväg på morgonlänk vid 7tiden alla dagar. En morgon sprang jag en kort runda och ner till havet vid 8tiden. Detta var i Platanias. Sen slängde jag tskjortan på stranden och slängde mig i havet och det var helt enkelt underbart och jag simmade lääänge.
Vi kunde ha tänkt oss lite varmare överlag, orkade inte ligga hur länge som helst i poolen. Men skulle man förflytta sig lite från tex poolen till närmaste taverna så var vädret perfekt. Grekland e bäst! |
|
|