![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Mit körkort behöver förnyas, giltigt till september. Därför skrev jag till transportstyrelsen för att få raka besked.
Så här svarar dom: Den 1 december 2010 skedde en förändring i körkortsförordningen avseende förnyelse av körkort för personer som är bosatta i utlandet. Det som gäller är följande: En person som är utvandrad till ett annat EES-land får inte förnya sitt svenska körkort. Man får i stället byta ut sitt svenska körkort till ett körkort från det land som man är bosatt i. En person som är utvandrad till ett land utanför EES kan fortfarande förnya sitt svenska körkort. För att en förnyelse ska kunna ske måste man intyga att man är bosatt i ett land utanför EES. Blankett för intyget kan man skriva ut från www.körkortsportalen.se En person som inte är utvandrad men tillfälligt befinner sig i ett annat EES-land får förnya sitt svenska körkort. Man har möjlighet att få sitt svenska körkort skickat till en svensk ambassad eller ett svenskt konsulat. Enligt skatteverket är du utvandrad till Grekland och får då ansöka om ett nytt körkort i det landet. Läs gärna mer om förnyelse av körkort på www.körkortsportalen.se Där finns även information om vilka länder som ingår i EES. Du är också välkommen att kontakta vår kundtjänst på 0771-81 81 81 om du har fler frågor. Med vänlig hälsning Sophie Johansson Transportstyrelsen Trafikverket 701 97 Örebro www.transportstyrelsen.se Telefon: 0771-503 503 Fax : 0771-13 40 00 Jag skriver hela texten eftersom det kan ha intresse för andra som bor här. Nu ska jag försöka få besked om polisen här på ön kan ta hand om ärendet eller om jag måste till Aten...oj, ser krångel och utgifter framför mig. Under alla år vi bott här har jag behövt visa körkortet en enda gång, men att chansa och strunta i förnyelsen ligger inte för mig. Hör av mig om detta när jag har mer att berätta. |
|
|