|
|||
|
|||
Båt eller flyg?
Familjen ska göra sin första båtluffning i sommar. Vi tycker dock att båtresan fr Pireus verkar vara i längsta laget och mycket tid försvinner. Någon som har erfarenhet av att flyga till Naxos och sedan luffa runt. Vi planerar att besöka Amorgos och Koufonissi. Ev flyga tillbaka fr Santorini eller Naxos. Vore också intressant att veta mer om båtresans längd mellan Naxos och Amorgos och Koufonissi. Något annat som kan vara bra att känna till om dessa öar?
|
|
|||
|
|||
Sv: Båt eller flyg?
Från Naxos är det ju smidigt att ta sig till Koufonissi o vidare till Amorgos och sen kan man nog ta sig till Santorini därifrån. Kolla båttidtabellerna för båttider. Från Santornin går en del flyg direkt till Sverige, till/från Naxos får man nog ta tripp runt Aten. Tidsvinsten med flyg till Naxos beror ju på när man kommer till Aten och om det passar med anslutning.
Lite tankar om detta! Lycka till i planeringen! Ingrid |
|
|||
|
|||
Hej Helen
Du hittar hur mycket information som helst här på Kalimera. Börja med att gå in på huvudsidan och gå till snabbval resmål högst upp. Exempelvis Naxos, i texten ser du att det finns E-guide att köpa från Kalimera för Naxos (59 :-), bra köp. Kolla sedan längst ner där står det bilder, resebrev mm. Där har du massor att titta på och läsa. Sedan gör du likadant för de övriga öarna du tänkt besöka, det finns E-guider för både Amorgos och Koufinissi. (Det finns även en E-guide om att Ö-luffa) I småkykladerna (Amorgos, Koufinissi m.fl. öar) snurrar färjan Skopelitis express runt var och varannan dag, den besöker även Naxos. När du väl tagit dig igen om all info i e-guider, resebrev mm. Kan du börja kolla igenom här på forumet under Kykladerna. Har du gjort allt detta är du en fullfjädrad reseledare. Lycka till //PA |
|
||||
|
||||
Båtluff.... og så orker man ikke å ta båt... halve sjarmen...
Men det går fly fra Athen til Paros så vit tjeg vet... Koster vel fra ca. 500.- pr.vei pr. snute ettersom hvor tidlig man er ute. Billigst pleier det å være å reise til Milos av øyene i kykladene.... så kanskje velge øyer rundt Milos om man ikke orker å sitte så lenge på båter... Men kommer jo uansett ikke unna. Alternativt tar dere en charter til Paros el. Naxos ( da er det fly til Santorini og en kortere båttur derifra, alt organisert) Så benytter dere hotellet der 4-5 dager, pakker med dere en del av sakene deres, sier ifra på hotellet at dere blir borte en ukes tid og drar og besøker noen av småøyene rundt...før dere ende på Paros/naxos igjen med en natt eller to.. Og så har dere organisert båttransfer tilbake til Santorini |
|
|||
|
|||
Jag tror att det går två flyg/dag till Naxos.Men det är relativt små plan med begränsade platser,man bör vara ute i god tid med bokningar.Det tar ca 50 min att flyga till Naxos,mellan 5 och 6 timmar med båt.Med Express Scopelitis i bra väder tar
det 2-3 tim till Koufonissi och Amorgos från Naxos.Men blåser det så gungar ´Skopan´rejält. bjorn |
|
||||
|
||||
Jag skulle åkt båt från Pireus till Amorgos. Det är en lång båtresa, och man kommer fram mitt i natten. Men sedan är ni på plats. Från Amorgos reser ni sedan till Koufonissi, sedan till Naxos, och därifrån till Santorini och hem igen. Att flyga till Naxos från Aten är också bra, men - som redan nämnts - måste man boka i god tid. Jag tror att det bara går ett flyg om dagen.
|
|
||||
|
||||
Re: Båt eller flyg?
Hej Helen,
Om det är Naxos, Amorgos och Kofounissia som ni vill besöka så skulle jag välja att skippa Aten och köpa flygstolar till Santorini. Därifrån är det bara ett par timmar med båt till Naxos. Stanna där några dagar och sedan finns det bra förbindelser till de andra öarna därifrån. Bra val av öar! //maji |
|
||||
|
||||
Sv: Re: Båt eller flyg?
Ja, det är ju ännu bättre.
|
|
||||
|
||||
Nja, att taga flyget från Athen till Naxos är tämligen smidigt, dock må man betänka att bokning ska ske väldigt tidigt. Detta enär det bara går tvenne dubbelturer per dag, 07.00 0ch 14.00. Rutten trafikeras med mindre propellerplan av typ ATR-43 och De Havilland Dash-8. Planen tar cirka 40 passagerare.
Nu är det emellertid sålunda, att om någon idag vill boka plats exv i Juni, då är allredan alla lågprisplatserna för länge sedan bokade. Nu återstår semiflexbiljetterna, och de kostar per vuxen enkel resa 98 €! Vid de tillfällen vi tagit flyg från Athen till Naxos, då har vi bokat vår resa sådär tio månader innan, och då fått de förmånliga biljetterna a 55 € stycket. Arne |
|
|||
|
|||
Sv: Re: Båt eller flyg?
Citat:
Båtresan Piraeus - Amorgos är ju lång men om man bokar "air seat" kan man ofta sova gott en del av resan och sitta skönt och läsa, titta på grekisk tv eller bara umgås resten av tiden. En och annan bensträckare på däck finns det också tid till. Jag håller med om att den bästa rutten är Amorgos - Koufonissi - Naxos. När man reser i den ordningen kommer man fram till Koufonissi och Naxos tidigt på dan och då kan man välja och vraka bland lediga rum! På Amorgos kan ni säkert få bra tips här i forumet om var ni kan bo, och förboka så att ni blir hämtade i hamnen när båten lägger till. Jag har flugit från Naxos till Athen ett antal gånger, det fungerar bra men blir rätt mycket dyrare för varje år som går. Planen blir snabbt fullbokade och det är ganska sällan flygtiderna passar med de flyg man vill resa hem med. Vissa dagar finns det två avgångar, vissa en avgång. Trevlig resa Våga |
|
|