Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-01, 14:52
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Endast flygstol

Hej, ni som är vana resenärer och brukar köpa endast flygstol och sen ordna boende på plats.
Hur fungerar det med försäkringar och dyl. om man tex skulle missa planet hem vid tex strejker eller något annat oförutsett som inträffar? Man kan ju tex bli akut sjuk, jag vet att min hemförsäkring täcker kostnader för detta om jag reser med en researrangör men hur fungerar det med endast flygstol?

Tacksam för svar!

Mvh Sunny..
Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 16:33
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Endast flygstol

Flygstol ja, om du köper stolen via charteroperatör då kan du handla till en tilläggstjänst som exv transfer från flygplatsen alternativt en hotellnatt vid ankomsten. Då omfattas du av paketreselagen.

Arne
Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 17:08

Tack för svar Arne, så om jag inte bokar flygstol via charterbolag får jag alltså stå för alla eventuella extra kostnader?

Senast redigerad av Sunny12 den 2013-04-01 klockan 17:09. Anledning: stavfel
Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 17:12
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tack för svar Arne, så om jag inte bokar flygstol via charterbolag får jag alltså stå för alla eventuella extra kostnader?
Hemförsäkring/reseförsäkring gäller på precis samma sätt om du åker flygstol som charter. Spelar ingen roll om du åker flyg, buss, tåg eller bil.

// Malin
Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 17:18

Låter bra Malin, har ju en reseförsäkring kopplad till min hemförsäkring men hade för mig att de bara gällde om man köpt en charterresa, får kolla upp med mitt försäkringsbolag ville höra med Er på forumet först, det är ju så många som reser på egen hand och har erfarenheter av detta.

Mvh Sunny

Senast redigerad av Sunny12 den 2013-04-01 klockan 17:19. Anledning: tillägg
Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 18:56
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Betalar du biljetten med kort ska det finnas en försäkring som bland annat ger dig en viss summa tillbaka vid förseningar , summan är i förhållande till hur många timmar förseningen är på , vi fick tillbaka 1000 kr / person när vi blev strandsatta på Kreta ett år. Till vår förvåning gällde detta även ettåringen , som vi bara betalat 200kr för. Detta var några år sedan så vill du veta exakt kan du kolla med försäkringsbolaget som är kopplat till kortet!
Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 19:49
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Hej
Kolla verkligen din kortförsäkring o betala med kortet. Ofta är dom försäkringarna bra. Vid strejk kan det ju alltid vara lite knivigt med vad som gäller ändå! Det gäller att hålla koll på vad som händer o vara ute i god tid. Vi har flera gånger utnyttjat våra kortförsäkringar ex vid försenat bagage eller pga missat anslutningsflyg som inte vi rådde på. Å det var länge sedan vi åkte charter.
Lycka till. Ingrid
Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 20:42
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Resegarantilagen gäller paketresor eller transporter som sker tillsammans med paketresor d.v.s. en flygstol med ett charterbolag i ett chartrat plan. Transporter som sker i samband med paketresor, så kallad stolsförsäljning

Reser du reguljärt, t.ex. med SAS, så är det andra regler som gäller. Då måste du boka t.ex. ett boende tilsammans med flygresan för att resegarantin ska gälla.

Oavsett så är en reseförsäkring att rekommendera. Oftast så räcker det med en utökning av hemförsäkringen och som andra sagt - gärna betala med VISA kort.
http://www.konsumentverket.se/lagar-...egarantilagen/
http://www.konsumentverket.se/Vara-o...n/Resegaranti/
Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 21:31

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Betalar du biljetten med kort ska det finnas en försäkring som bland annat ger dig en viss summa tillbaka vid förseningar , summan är i förhållande till hur många timmar förseningen är på , vi fick tillbaka 1000 kr / person när vi blev strandsatta på Kreta ett år. Till vår förvåning gällde detta även ettåringen , som vi bara betalat 200kr för. Detta var några år sedan så vill du veta exakt kan du kolla med försäkringsbolaget som är kopplat till kortet!
Tack för svar, jag har en kortförsäkring genom Nordea, brukar betala mina resor med mitt Nordea Visa-kort men trodde det bara gällde för paketresor, läste aldrig det finstilta......ser nu att det står "Resa som omfattas av försäkringen avses av resebyrå eller transportföretag försåld färdbiljett eller sådant researrangemang som avser färdbiljett och/eller logi sk charterresa, reguljärbiljett och/eller logi." Men den här försäkringen täcker inte,
- Läkar- och läkemedelskostnader
-Kostnader i samband med sjukdom, hemtransport
-Olycksfall (tex benbrott)om det inte leder till invaliditet eller dödsfall.
Men då får jag komplettera med min reseförsäkring som jag har via min hemförsäkring.
Kortförsäkringen ger ju ersättning vid förseningar som du säger och man har även ett avbeställningsskydd och det är ju bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny Visa inlägg
Hej
Kolla verkligen din kortförsäkring o betala med kortet. Ofta är dom försäkringarna bra. Vid strejk kan det ju alltid vara lite knivigt med vad som gäller ändå! Det gäller att hålla koll på vad som händer o vara ute i god tid. Vi har flera gånger utnyttjat våra kortförsäkringar ex vid försenat bagage eller pga missat anslutningsflyg som inte vi rådde på. Å det var länge sedan vi åkte charter.
Lycka till. Ingrid
Ja, jag ska läsa på mer, kortförsäkringen gäller inte vid strejker då jag råkade ut för det när jag var till Samos 2011, då utbröt generalstrejk och alla flyg stog stilla, blev kvar 1 dygn extra på Samos, men då fixade Fritidsresor så vi som var drabbade fick bo kvar på hotellet utan kostnad + att vi blev bjudna på en frukost, lunch och middag av dom. Sen kontaktade jag mitt hemförsäkringsbolag när jag kom hem och då fick jag 2.000 kr i ersättning av dom för den över 1 dygn långa förseningen, så det blev ju en bhonus för mig, en extra dag i paradiset och mkt bra ersättning...

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Resegarantilagen gäller paketresor eller transporter som sker tillsammans med paketresor d.v.s. en flygstol med ett charterbolag i ett chartrat plan. Transporter som sker i samband med paketresor, så kallad stolsförsäljning

Reser du reguljärt, t.ex. med SAS, så är det andra regler som gäller. Då måste du boka t.ex. ett boende tilsammans med flygresan för att resegarantin ska gälla.

Oavsett så är en reseförsäkring att rekommendera. Oftast så räcker det med en utökning av hemförsäkringen och som andra sagt - gärna betala med VISA kort.
http://www.konsumentverket.se/lagar-...egarantilagen/
http://www.konsumentverket.se/Vara-o...n/Resegaranti/
Tack, Deia för bra info, ska läsa de bifogade länkarna noga!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:07.