|
||||
|
||||
Archanes nära Heraklion
Jag håller på och skriver en E-guide om Heraklion län. Idag har jag kommit fram till Archanes, som är den sista byn innan resan i länet är slut. Det slog mig idag på morgonen att det skrivs väldigt lite om Heraklion län i forumet. Konstigt tycker jag, för det finns många intressanta platser och byar i länet, som Matala, Lendas, Zaros.
Men nu gällde det Archanes, som jag gillar jättemycket. Är det någon av er som har varit där, och vad tycker ni i så fall om byn? |
|
|||
|
|||
Sv: Archanes nära Heraklion
Janne,
Vi gillar också Archanes, där vi stannat några gånger, vandrat runt och ätit gott och billigt. Du glömmer säkert inte vinerna, som görs där. Läs mer i Peter Behrens och Maggie Vrbas bok "Resa med mat och vin, Grekland. Toppenbok för intresserade av vin och mat från 1998, Norstedts förlag. Provsmakningar under sommaren. Glöm inte annan kultur: Nikos Kazantzakis museum i Myrtiá, inte långt från Archanes. Jag har skrivit några rader om muséet i resebrev från 2011. Hoppas skrivandet går bra efter förkylningen! / Jannis |
|
|||
|
|||
Jeg synes Archanes var helt fantastisk! Vi var der i i 2006, og du kan lese mer i lesebrevet som heter Kreta på kryss og tvers eller noe slikt.
|
|
|||
|
|||
Jeg har greske venner som har et hus der, så jeg har vært der mange ganger. Første gang jeg besøkte byen var i 1980, byen har forandret seg mye, men det er like hyggelig hver gang vi er der. En av mine favorittsteder på Kreta.
|
|
||||
|
||||
Tack! Det går bättre, men det är en envis förkylning som kommer och går hela tiden.
Citat:
Kul att höra! Att inte så många väljer att bo i Archanes beror säkert på att de flesta vill bo nära en strand. |
|
|