Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-15, 20:04
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sent omsider...

Förra sommaren var vi på Tilos. Rekommenderas varmt. NU har jag valt bilder och skrivit bildtexter till mitt fotoresebrev! Det tog sin tid. Men faktiskt lättare att välja ut bilder med lite distans, när "allt" inte måste vara med.

Ska bara klura ut hur jag skickar bilderna.

Vi har inte bokat någon resa ännu. Väntar och ser vad det blir, vad vi hittar för flygresa. Det kanske slutar med flyg till en gudsförgäten regnig by i Skottland kanske??! Ja, vem vet. Överraska mig, liv!

Slås ibland av, när jag läser frågor och inlägg, över kontrollbehovet vi ofta har av att veta saker i detalj. Är det för att så mycket information finns tillgänglig idag på nätet? Jättebra med råd och tips, som kan få här på Kalimera, men min upplevelse blir ju inte din upplevelse även om vi gör samma sak eller besöker samma ställen..

Aina som filosoferar över drömmen om den perfekta resan
Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 22:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Sent omsider...

Ser med intresse fram emot ditt resebrev, vilket förmodligen kommer att generera massor av Tilos-abstinens. Går inte många dagar utan att jag tänker på Tilos.

Vad gäller reseplanering. Börjar undra om vi är lite tvillingsjälar. Tror att min optimala drömresa har en planeringshorisont som är max 3 -4 timmars flygresa till Grekland. Vad som sedan händer är en hel säck full av spännande överraskningar, möjligheter och oplanerade dagar. Vart ska vi åka? Var ska vi bo? Hur länge ska vi stanna? osv osv osv Tänk så juvligt. Noll Kontroll!!!! Det är min drömresa.

Masse
Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 07:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Minimal koll, Aina, Masse, inte noll koll för min del. Jag vill ha minimalt bagage, minimal tidspress, minimalt ansvar (för andra menar jag) och nog med pengar med mig. Resten löser sig. "de oer se" sa vi i Motala.
Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 09:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Förra sommaren var vi på Tilos. Rekommenderas varmt. NU har jag valt bilder och skrivit bildtexter till mitt fotoresebrev!
Kul! Det ser jag fram emot.
Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 12:14
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Å va kul! Ser fram emot att läsa och titta!

Jag kan ju beskriva hur jag tänker. Känner mig liite träffad över det här med kontrollbehovet. Då jag skrev i en Tilos-tråd om mina "resefunderingar" och du skriver i den här Tilos-tråden. No hard feelings dock!

Allt jag skriver nu är mina känslor och funderingar, för att se det från ett perspektiv för någon som har lite mer kontrollbehov.

Det är första gången jag åker till Grekland med färjetransfer (räknar inte riktigt Thassos, som är en kortare färjetur). Till Tilos alltså.
Jag har alltid åkt till öar och fastland med direkttransfer.

Nu första gången vet jag ju inte hur det går till med allt. Känner att det oroar mig men ser det även som ett äventyr. Jag vet att allt ordnar sig i slutänden. Jag kommer dit jag ska och kommer att få det bra. När jag sedan har sett hur det fungerar kommer jag coola ner. Ingen resa är den andra lik. Så jämföra blir svårt även i framtiden med färjetransfer. Det vet jag. Men då har jag gjort det EN gång tidigare i varjefall.

Jag tycker Kalimera är så bra för att man får råd och tips från mer resvana resenärer. Kalimera är en guldgruva!

Jenny- som kanske vissa stunder frågar konstiga och självklara frågor med självklara svar för en del!
Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 14:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:

Slås ibland av, när jag läser frågor och inlägg, över kontrollbehovet vi ofta har av att veta saker i detalj. Är det för att så mycket information finns tillgänglig idag på nätet? Jättebra med råd och tips, som kan få här på Kalimera, men min upplevelse blir ju inte din upplevelse även om vi gör samma sak eller besöker samma ställen..

Aina som filosoferar över drömmen om den perfekta resan

Precis så har jag ofta tänkt också..Är det så viktigt att veta när exakt frukost serveras och hur alla bussar går och när...Det är ju ett av nöjena när man komme fram. MEN vi får ju också lära oss att inte hela tiden utgå från vad just VI tycker själva, vilket ju är lätt Många osäkra resenärer vill säkert veta ALLT innan...men vad blir då kvar av egna upptäckter kanske man kan undra...Men jag var säkert likadan första gångerna jag reste....

Själv har jag under min 5 månader korta frånvaro förundrats över hur FÅ öar det verkligen skrivs om på forumet, med tanke på hur många öar det finns och hur många resvana Greknördar här är på forumet Jag har gått in nån gång i veckan och bara läst och KRETA är ju det som det skrivs allra mest om helt klart...med all rätt kanske, ön är stor och lättillgänglig.
Sen är det väl en handfull öar eller något mer som återkommer ofta men det finns SÅ många andra som förtjänar en plats här. Men det kommer väl framåt sommaren kanske...(Fast där vi ju snart)

Jag har den senaste månaden varit på två ställen så totalt olika från varandra som det går i Grekland. Dels en vecka i mitten av april i Chania med maken och fast det inte alls hade kommit en enda charterresa ner ännu så blev man fullkomligt överfallen av alla inkastare på tavernor i i affärer. Jag hatar detta och trots att jag gillar Chania stad och Nea Chora så får jag ingen längtan till baks på länge! Nere i hamnen i Chania fick man nästan hoppa i vattnet för att komma undan inkastarna. Så synd att de förstör så mycket för sig själva. Man får inte en chans att njuta av de fina vyerna runt hamnen. Det är lika illa på båda sidor om hamnen tycker jag. Sen är det ju ändå många fina upplevelser och möten man upplever även på Kreta, SJÄLVKLART!
Kontrasten, den fullständiga, fann vi nu de senaste två veckorna på Tinos. Jag fattar inte att en ö som är SÅ genun, SÅ vacker, så lätt att nå från Aten och med så fina vandringar och SÅ god mat och med många fina bad inte har fler besök av svenskar som söker det genuina. Enda nackdelen är ett uruselt bussnät men flera hotellägare trycker på bussbioaget för att få fler. Men vill man hyra bil eller vespa så är ön mycket lätt att köra runt på.
Påskfirandet vi fick vara med om första veckan slår det mesta, med parader,musik, processioner, mässor kyrkklang och raketskjutning i dagarena tre, eller var det fyra? Veckan efter var det tomt och lugnt på ön igen då tusentals greker åkt tillbaks till fastlandet. Men borsett från påskfirande som ju inte alla på Kalimera vill ha i Grekland så finns ju så mycket annat, inte minst byarna där det är boende året runt!

Alla som gillar Tilos kan tänka sig Tilos ö många gånger i kubik med fina stränder, gratis solstolar, god mat, många specialiteter vacker natur så får ni Tinos, PLUS otroliga byar, fina vägar och en vänlighet som slår det mesta. Antalet inkastare på vår senaste resa var NOLL! Tilos är som en lillasyster till Tinos! Nu på våren blommar ALLT!!

Nu väntar jobb hemma i sommar och i september bär det av igen till Tinos för tionde gången sen 2008 och till Andros för första....

Så Aina: Kolla Tinos! Det finns hur många bra boenden som helst med havsutsikt och de flesta boendena har numer Wifi om det är ett önskemål. På booking.com finns flera boenden och på Tinos hemsida finns massor av boenden.

Detta var min reflektion.....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 15:05
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

VÄLKOMMEN TILLBAKA LISSI!!..
Tinos ska jag absolut besöka, har läst mycket om ön, samt värdefull info av dig tidigare. En mycket vacker ö, men tyvärr hittade jag inga billiga flygstolar till Aten och sen fixa boende blir rätt så dyrt! Har bokat Kefalonia nu i september, får bli så nu.
Hoppas kunna åka till TINOS till våren kanske, får se hur det blir!

Sen när det gäller det här med kontrollbehov som Aina skriver om, så är det ju dels en trygghet att få veta lite i förväg och sen för mig iaf en hel del nyfikenhet, sen kan ju någon annans upplevelser aldrig bli detsamma för mig. Alla får ju uppleva nya saker även om man har hört sig för innan resan, finns alltid något nytt att upptäcka, livet är härligt!!...

Senast redigerad av Sunny12 den 2013-05-16 klockan 15:07. Anledning: korrigering
Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 15:05
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:

Jättebra med råd och tips, som kan få här på Kalimera, men min upplevelse blir ju inte din upplevelse även om vi gör samma sak eller besöker samma ställen..
Precis, trots råd och tips så blir ju resan alltid ens egen. Så varför skulle det skada att ta reda på saker i förväg? Jag tror att det kanske också beror på att man är så ivrig och vill liksom börja resan lite i förväg. Jag ÄR i varje fall lite sån. Min man säger alltid att varför vill du veta så mycket i förväg? Då har du ju inga överraskningar under resan, menar han. Men för mig är det inte så. När jag var ung tog jag just aldrig reda på något i förväg, men sen när jag kom hem läste jag den där guideboken som jag trots allt hade skaffat och upptäckte att jaså, fanns det sånt och sånt också där? Tänk, det visste jag inte?

Visst skulle det vara roligt att bara resa iväg utan att bestämma något i förväg. Men det kan man ju inte alltid, ibland måste man t.ex ta flera personers tidtabeller i akt och då behövs lite förhandsplanering. Men å andra sidan, är inte den klassiska ö-luffen i Grekland just en sån där resa som man inte planerar så mycket i förväg?

Och till Lissi, vad roligt att du är tillbaka! Håller med dig om att det skrivs om för FÅ öar. Så ta och aktivera er Kalimera-medlemmar och berätta om era favoritöar!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 15:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Jenny- som kanske vissa stunder frågar konstiga och självklara frågor med självklara svar för en del!

"Det finns inga dumma frågor, bara dumt folk som inget frågar"!!..
Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 18:15
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Jag vet inte riktigt hur detaljerad du menar att en fråga ska vara för att vara alltför detaljerad, Aina.
Har man en månad på sig så kanske man inte behöver veta precis till vilka öar man ska eller när båtarna går etc. Men har man exemplevis bara en vecka eller två på sig, så är det klart man vill göra vad man kan innan resan för att sen kunna få ut så mycket som möjligt av sin semester.

Sedan så är det ju många som reser med barn. De som gör det är ju så klart måna om att komma fram på tider och till platser och hotell som är säkra, praktiska och roliga, även för barnen. Kanske reser man med gamla farmor osv.

De flesta som skriver i detta forum har ju varit i Grekland många gånger och känner till landet och kulturen. Man kan åtminstone sina egna favvoplatser osv. Men reser man dit för första gången är det klart att man kan tycka det känns tryggt att veta så mycket som möjligt om sitt resmål, vad som finns att upptäcka.
Kanske har man bara en semesterresa att spendera sina pengar på osv...
Sen håller jag med dig om att det allra mest spännande då man reser ensam är att se vart kosan bär, hur det lilla okända rummet på det mystiska och undangömda pensionatet som ingen känner till är osv. Men kanske ligger då skillnaden i att man har varit i Grekland många gånger, att man reser själv etc?
Alla är olika och reser, utifrån och med, olika omständigheter.

Senast redigerad av Thira den 2013-05-16 klockan 18:20.
Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 21:49
Ainas avatar

Hej Thira och andra!
Mitt inlägg var inte menat som någon kritik av "alltför detaljerade frågor". Jag har säkert själv ställt ganska många detaljerade frågor om ställen. Jag tror att sättet att resa och tänka kring resor varierar mellan människor och mellan perioder i ens liv.

Våra barn är i övre tonåren och ganska tåliga. Efter några öluffar vet de att det är ställen utan pool som gäller, vi har inga krav på sandstrand. När barnen var små reste vi i Sverige, bilsemestrade eller campade eller bodde på vandrarhem i Stockholms skärgård eller hyrde hus. Första gången vi åkte till Grekland var det charter och pool på hotellet som gällde. Går helt bort nu!

Vår första öluff var detaljplanerad till att börja med, båtbiljetter och boende bokade och betalade månader i förväg, men nu har vi alltså släppt det. Funkade trots att det var strejker och ekonomisk kris. Och i år kommer det att handla om två veckor som vi får göra det bästa av var vi nu hamnar. Om någonstans?!

Jag tar gärna del av av tips på boende och restauranger, men börjar ta lättare på råden. Det är inte säkert att jag kommer att uppskatta en restaurang som någon annan höjt till skyarna. Och de ställen jag tipsar om är kanske inte till belåtenhet för andra. Väldigt mycket beror ju på humör och känsla hos den som reser. Nitar tycker jag man går på varje resa eller att det inte riktigt blir som man tänkt... Och även glada överraskningar, att man av en slump hittar något som blir jättebra. Det är det sista som är roligast, tycker jag.

Hoppas ni får sköna resor allihop!
Aina
Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 21:59
Ainas avatar

Lissi, Tinos och Tilos (förra sommarens resmål) blandade jag länge ihop/hörde fel på. Skulle absolut och gärna åka tillbaka till en ögrupp vi redan besökt, men besöka nya öar. Vi har flera år i rad återvänt till samma ö (Samos x 2, Naxos x 2). Gillar det, att kunna återbesöka favoritställen och göra saker som man missade eller inte hann gången innan.

Ska ha Tinos i åtanke ifall vi skulle lyckas få en flygstol till Santorini. Amorgos skulle jag gärna också återbesöka...eller något helt nytt!

Aina
Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 23:02
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Citat:
Detta var min reflektion.....

Lissi
Så där ja ....nu är ordningen återställd på forumet .... Lizzi är på banan igen!
Ser framemot dina inlägg.
/Tom
Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 02:28
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Re: Sent omsider...

Ser fram emot ditt resebrev Aina!
Välkommen tillbaka Lissi!
//
KR
Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 06:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

KUL LISSI!
Birgitta, direkt från KRETA (utan inkastare)
Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 07:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Lissi, roligt att se dig igen!
Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 08:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Tack alla!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 15:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Välkommen tillbaka Lissi!
Svara med citat
Gammal 2013-05-19, 22:57
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Så där ja ....nu är ordningen återställd på forumet .... Lizzi är på banan igen!
Ser framemot dina inlägg.
/Tom
Jag säger detsamma

Abi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:43.