|
|||
|
|||
Kalamata/Monemvasia
Hej,
Jag och min sambo funderar på att resa till Kalamata i September och är sugna på att besöka Monemvasia. Är det någon som varit där och har lite tips om boende m.m? Vi skulle även vilja få tips på hur man ska ta sig dit? Går det färjor mellan Athen och Kalamata/Monemvasia? Vet att man kan åka buss/tåg mellan Athen och Kalamata, någon som har erfarenhet av detta? Tack på förhand, Stefan & Pablo |
|
|||
|
|||
Sv: Kalamata/Monemvasia
Jag kan tyvärr inte hjälpa Dig med mer än att det är en fantastisk plats att besöka! Vi hade bil med oss från Aten och besökte Monemvasia 2007 på vår 5-dagarstur på Peloponessos. Kommer ni med flyg till Aten så är det ju smidigt med bil. Jag har inte hört om färja Aten-Monemvasia , men det kan nog Admirala svara bättre på eftersom hon en del av året bor i Nafplio.
I mitt fotoresebrev från våren 2007 från resan på Peloponessos finns några bilder från Monemvasia. Lycka till med transporten dit! Lissi |
|
||||
|
||||
Välkomna hit till Kalamata !
Ni kan också flyga direkt från Arlanda till Kalamata med aegean airlines eller Langleys. Buss går från Athens flygplats till Kifisos bussterminal och därifrån till Kalamata,expressbussen tar 2 timmar 40 minuter.Tåg skulle jag inte rekommendera Monemvasia är fint,har varit där några gånger, man åker dit från Kalamata via Gythion ,det är bra vägar. Tror man kan åka båt från Piraeus sommartid. Hotell finns det gott om särskilt i september. |
|
|||
|
|||
Om det går båt til Kalamata vet jeg ikke, men buss er betydelig raskere, om det betyr noe.
Det går båt til Monemvasia fra Piraeus hver fredag kl 17, framme ca 22:50, ruten starter 15. juni, men jeg vet ikke når den innstilles for høsten. En billett koster 20 euro. Retur søndag kl 23:20. |
|
|||
|
|||
Tack för infon! Vi undrar även lite över livet i Monemvasia. Finns det stort utbud av restauranger/tavernor/barer? Eller är det ett väldigt tyst och lugnt ställe? Vi söker inte party, men gärna lite mysiga barer och tavernor. Hur är stränderna? Måste man ha bil eller kan man promenera eller åka lokal buss?
Om vi nu inte åker till Monemvasia, är det något annat ställe ni kan rekommendra på Peloponessos? Tack! |
|
|||
|
|||
Citat:
Sen vet jag inte om det är där ni vill bo eller i byn alldeles nedanför vid udden. Den var vi aldrig inne i, men det är väl den nya delen av Monemvasia antar jag. Bada kan man nog inte göra i gamla Monemvasia som ligger högt upp. Vi bodde som sagt inte i M utan åkte till Githio för en natt. Det var väldigt mysigt och sen 3 nätter i Kardamili, som vi tyckte var oerhört trevligt. Även Stoupa var fint. Kalamata är ju betydligt större och där var vi bara över dagen. Peloonessos är helt underbart vackert, så oavsett var ni bor kommer ni att älska det. Ni får ju heller inte missa Nafplion. Där finns många bra boenden och den gamla delen är så fin, så fin. Där finns också bad nära. Jag tror att man missar mycket om man inte har egen bil, då bussnätet inte är särskilt bra. Lissi |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citat:
Här har vi mysiga tavernor och barer, historik,äkta Grekland. Och det bästa stränderna på Peloponnesos Kolla mer på, https://www.facebook.com/CommunityKoroniMessini |
|
|