![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Inatt fick vårt barbesök ett hastigt slut då omgivningarna till vårt hem satts i brand. Istället för att hysta shots fick vi evakuera hunden, laptoppen och lite kontanter innan vi satte oss i bilen. Efter några timmar på relativt säkert avstånd återvände vi hem för att med hjälp av grannar och slangar bekämpa elden. Efter nio timmars slit vågade jag mig isäng, hemma, men min sambo satt brandvakt tills helt nyss.
Nu pågår röjningsarbetet i husen kring oss. Vi kom lindrigt undan med ett rökskadat hem och några timmars slit på gården. Andra miste hem och ägor då heta stormvindar från Sahara drev elden genom olivlundarna i Vamvakopolou och Kalithea. Dryga 100 meter till höger om vårt hem. Ca 20 meter nedanför vårt hem. 10 meter ner, bakom min rygg, ligger ett hus i rykande ruiner och en gammal man försöker rädda sina kvarvarande ägodelar. Det eldhärjade huset nedanför oss. Vi passerar mitt emellan två av eldhaven när vi åker hem för att kämpa för vårt eget. Till höger om mig passerar vi de två bensinstationerna i byn. Bakom elden till vänster bor en av våra vänner med familj i sitt nybyggda hem. Senast redigerad av Kikh den 2013-05-29 klockan 20:29. Anledning: Bildtillägg |
|
|||
|
|||
![]()
De har förlorat allt de äger. Hemskt!
Och särskilt i dessa kristider. Skönt att ni klarade er egendom. |
|
||||
|
||||
![]()
Så hemskt!
![]() Hoppas nu inte att det blir en brandsommar igen i Grekland. ![]() /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Åh så sorgligt för alla drabbade! Det måste vara det värsta man kan uppleva, en brand där man bor.
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Så fruktansvärt!!!
![]() MVH zakka |
|
||||
|
||||
![]()
Vi hade änglavakt och goda grannar som också kämpade för sina hem. Tillsammans höll vi elden på avstånd från husen.
//Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Allt kan ändras väldigt snabbt.
Hemskt det som hänt. // KR |
|
||||
|
||||
![]()
Tänker på er och alla som vaknar upp till ingenting , jobbigt ...
![]() |
|
|||
|
|||
![]() ![]() Mvh Sunny |
|
||||
|
||||
![]()
Så hemskt sorgligt för alla drabbade. Värst för dem som mist allt :-(
Ni hade verkligen tur! Kramar till er! |
|
|||
|
|||
![]()
Vi känner för er och alla drabbade.
Nu förstår vi röklukten idag i området. Paul |
|
||||
|
||||
![]()
Så hemskt, det måste vara fruktansvärt att se sitt hem brinna eller hotas av brand. Vet någon hur det gick, hoppas det inte var påtänt i alla fall?
/ Anne |
|
||||
|
||||
![]()
Bränder även på Peloponnesos just där vi känner folk, Kyparissia och Filiatra. Otroligt hemskt. Som barn bodde jag i ett gammalt trähus med kaminer i varje rum, och skröpliga skorstenar. Minns soteld en gång, och vid ett annat tillfälle brann det i kläder som hängts till tork vid kaminen. Mardrömmar följde för långa perioder.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Så hemskt, och så sorgligt! Stackars alla som drabbades. Härligt att ni klarade er i alla fall!
|
|
||||
|
||||
![]()
I samband med tjänsteresor till Rhodos för 10-15 år sedan kom jag i kontakt med en svensk/grekisk kvinna som under en hel del år bott och jobbat på Rhodos. Hon förmälde att det är ganska vanligt i Grekland att husägare avstår från att försäkra sina hus p g a misstroende mot försäkringsbolagen.
Är det också din erfarenhet Kikh? Om det är på det sättet så är ju sådana här bränder en dubbel katastrof. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Trist og sørgelig, Kikh - godt for dere at dere kom unna med røkskade + skrekken!
- brann er uhyggelig uansett hvor, men i knusktørre Hellas spesielt! Og, om man ikke har forsikring / blir ruinert, fullstendig TRAGISK ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Dessvärre en del av vardagen på Kreta och i Sydeuropa. Stora ekonomiska förluster och inte minst förlust av minnessaker och personliga värden.
Väldigt tråkigt för alla som drabbats men trots allt elände är det positivt att ingen kommit till skada eller omkommit. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
![]()
Ni hade tur, det kunde slutat än värre. Vi hörde om branden och en bekant till oss gjorde stora förluster. Tänkte också på om det var anlagt, men fick mest svar om elfel!! Var förbi butiken och såg att du inte var där men ville inte fråga något. Fy för dessa bränder och i de vindstyrkorna... Iallafall så var det kul att träffa dig. Lycka till med allt framöver.
Myssa... |
![]() |
|
|