|
|||
|
|||
Karpathos för första gången
Hej,
Jag har flitig läsare utav Kalimera och det är mycket tack vare denna sida vi valde att åka till Karpathos. Vi är ett par i tidiga 30års åldern som vill ha lite avkoppling i sommar och valde då Karptahos för att sola,bada och äta gott, vi ska åka i Augusti (otur med semesterdatum iår ). Vad finns det som man absolut inte får missa när vi besöker ön i sommar? Vi har redan planerat några dagar på scooter och åka runt och kika och bada i de vykortsstränder som sålde in oss på resmålet. |
|
||||
|
||||
Sv: Karpathos för första gången
Citat:
Trevlig resa! Masse |
|
||||
|
||||
Bra förslag ovan, men missa inte 'Kyra Panagia' och varför inte vandra i en bergsby som t ex Volada, Aperi eller Mesochori.
Hitta även de bästa restaurangerna och missa gärna de mindre bra. Vilka då? Tja, fråga här så får ni säkert många svar! ;-) |
|
||||
|
||||
Det finns massor av information om ni läser de andra trådarna på den här sidan. Fortsätt sedan gärna med att läsa några resebrev från Karpathos, så får ni flera tips om vad besökande har gillat. (Den snabbaste vägen är via "Snabbval resmål" överst på sidan, välj Karpathos och scrolla ner till botten av sidan. Under "Mer om Karpathos" hittar ni länken "Resebrev". Läs och njut!) Under min profil hittar ni ett antal fotoalbum från Karpathos.
Har ni ytterligare frågor efter det, så hör av er! Karin som snart är nere igen |
|
|||
|
|||
Trevligt resmål att se fram emot.Beställ hem E-guiden för Karpathos,vi hade stor gläfje av den.
Monica |
|
|||
|
|||
Håller med Dan att inte glömma "Kyra" eller bergsbyarna.
På "andra" sidan finns Finiki och Lefkos med underbara matställen tex. Dramoundana som är vår persolnliga favorit när det gäller resturanger i Grekland. Stränderna som är flera till antalet är hyfsade. Men det fina med Lefkos är lugnet. Äta, bada, läsa och slappa. Att bo där en vecka är "balsam" för själen. Sen kan man bo en eller flera veckor i Pigadia. Skall trampa Karpathos mark i slutet av augusti. seaside |
|
|||
|
|||
Hej
Jag har sett att det går buss till "Kyra Panagia" och till "Apella" Hur fungerar det; Går de ända fram till badet eller måste man gå ett antal km från busstoppet? Är det ett hissnande äventyr att åka buss till dessa stränder? |
|
|||
|
|||
Hej!
Vi har åkt buss till de stränderna flera ggr. Första gången låg jag ned i makens knä för att slippa se något, jag är höjdrädd och ja det är hissnande. Men sen vänjer man sig. Vägen till Apella är mest hissnande tycker jag. Men inget kan få en att låta bli att åka till dessa underbara stränder. Bara man slipper sitta i bussen när den vänder nere vid Apella, det går inte att förstå hur de lyckas. Bussarna går ända ner, åk buss, blunda om det blir för läskigt. Men jag är som sagt väldigt höjdrädd men fixar det i alla fall. Underbar ö! Mvh Elisabethk |
|
|||
|
|||
Hej
Tack Elisabeth för svaret. Det skall testas i September. |
|
|||
|
|||
Vi tog taxi till Apella igår.... Vågar inte köra bil ännu, får bli nästa år
Gick galant o han körde tryggt... Skulle aldrig våga åka buss då vägarna är smala o höjden är hög.... MEN oavsett hur ni tar er dit, målet är kanon - vilket vatten o missa inte mat o dryck på tavernan ovanför! Vilken utsikt!!! Taxin kostade 60 euro tur o retur o tog ca 30 min. /Vi som åker hem om 1 dag :'( MEN återkommer nästa år! |
|
||||
|
||||
Vad roligt att ni blev Karpathosbitna! Det är lätt hänt...
Karin som åker ner om dryga tre veckor |
|
|||
|
|||
Åh va roligt att Karpathos föll er på läppen(vilket märkligt uttryck).
Det är ingen fara att åka med bussen,duktiga chaufförer och mycket prisvärt och precis som elisabethk säger så blunda om det känns för läskigt men man vänjer sig fort,däremot skulle jag vara nervös att köra själv,ja för då kan jag ju inte blunda.Tur vi olika vi människor. Monica |
|
|||
|
|||
Många som åker till karpathos blir återvändare. En mysig ö med ett lugn. Vi har bott på kalimera, sockrates och manos plaza. Trivts på alla hotellen men kalimera ligger jättebra nära till stan och stranden och en underbar utsikt.
|
|
|