|
||||
|
||||
Vila före planering?
Och semester före resa kanske?
Jag skickade nyligen en rumsförfrågan till ett ställe på TiNos. Eller två, eftersom jag upptäckte att jag skrivit juLi istället för juNi på ankomstdatum och rättade. Nu har jag fått svar och ägaren skriver: "Please notice that my place is on the island of Tinos, not on Tilos." Ridå. Konstigt att jag hamnade rätt förra sommaren när bokade flygbiljetter på nätet till Santiago de Compostela i Spanien. Jag hade ju kunnat hamna i Santiago i Chile... Aina |
|
||||
|
||||
Sv: Vila före planering?
|
|
|||
|
|||
Ser ut att att kunna hända en hel del intressant under er resa Du skriver väl resebrev?
|
|
||||
|
||||
Ja, någon form av resebrev blir det nog. Min man pratar fortfarande om när jag på ett boende frågade om vad det där ordet "daxii" betydde, som jag alltid hörde grekerna använda. Värdinnan såg hemskt frågande ut, frågade sedan vart jag ville åka. Jag förklarade igen att jag menade ordet som lät som "daxii", att jag undrade vad det betydde.
Värdinnan tittade åter på mig men med mycket undrande blick: "It is a small car that takes you to places..." Jag tog sats en gång till och förklarade vad jag menade. Vid det här laget hade min man börjat ge mig ilskna blickar. "Ah, you mean..........(ordet på grekiska med rätt uttal) - it means okey!!" Aina |
|
|||
|
|||
...ja tänk vad ord kan missuppfattas!!
|
|
|