Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-05, 20:40
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Lugna platser på Samos?

Nu är det nästan exakt två veckor kvar till årets sommarresa till Grekland! Fyra härliga veckor! Precis som förra året startar jag med Lipsi. Där stannar jag så länge jag känner för det(så det lär bli minst två veckor).

Frågan är vad jag ska göra sen. Funderar på Samos, först Vathy för att utforska staden och ta bussarna till andra delar av ön för vandring, sightseeing, mm. Vill dock gärna avsluta resan på en riktigt lugn och avslappnad plats, allt som behövs är en bra/okej strand (inte nödvändigtvis sand), lite möjligheter till enklare vandring och ett par tavernor.

Undrar därför om det är någon här som har erfarenhet av att bo i Limnionas, Posidonio eller Kerveli? Eller något annat ställe på Samos som uppfyller mina krav?
Svara med citat
Gammal 2013-06-05, 23:20
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009
Standard Sv: Lugna platser på Samos?

Åh, en absolut favoritö för vår del,hälsa Lipsi.
Vem bor du hos när du är där?De senaste gångerna har vi bott hos Mariza på Barbarossa,stora bra rum,terass med utsikt över hamnen,Nu är det många år sedan sist,kollade i resedagboken och det var 6 år sedan vi var där.Oj så tiden gått och andra öar har besökts.Längtan till Grekland är konstant.
Monica
Svara med citat
Gammal 2013-06-06, 08:36

Ja, Lipsi är en riktig pärla! Har varit där två gånger tidigare och då bott på Panorama, men i år har jag bokat in mig på Poseidon. Liknande läge som Panorama med full havsutsikt, men större balkonger och wifi.
Längtar verkligen!
Svara med citat
Gammal 2013-06-06, 08:43
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Undrar därför om det är någon här som har erfarenhet av att bo i Limnionas, Posidonio eller Kerveli? Eller något annat ställe på Samos som uppfyller mina krav?
Ingen erfarenhet av de nämnda orterna att tala om, Men däremot av Avlakia på norra sidan, en bit efter Kokkari. Avlakia överraskade mig med sitt lugn och klara vatten. En plats att läsa, tänka och skriva på, på Samos....
Nära till vandringar, Manolates också.
En av Samos oturistiska platser.
Svara med citat
Gammal 2013-06-06, 09:31

Tack för tips Xenos. Avlakia verkar intressant med vackra omgivningar. Hur är det med boende, finns det gott om det? Vill helst inte boka för långt i förväg.
Svara med citat
Gammal 2013-06-06, 10:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Jag har inte bott i något av ställena. Om jag skulle välja något av dem hade jag valt i denna ordning: Kerveli, Posidonio och Limnionas. Jag skulle dock valt att bo i Balos. Där är det väldigt lugnt, det finns en lång klapperstenstrand, det finns bra boende precis intill vattnet, och det finns ett par tavernor, som serverar mycket god mat.
Svara med citat
Gammal 2013-06-06, 11:55

Tack för tipset! Balos har jag inte ens tänkt på. Ska kolla upp det.
Svara med citat
Gammal 2013-06-06, 12:50
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Vill dock gärna avsluta resan på en riktigt lugn och avslappnad plats, allt som behövs är en bra/okej strand (inte nödvändigtvis sand), lite möjligheter till enklare vandring och ett par tavernor.

Hej,
Jag slår ett slag för Votsalakia när det gäller "lugn och avslappnad plats". Det du söker finns där t.ex vandring i berget ovanför byn, ett av öns två Psili Ammos på gångavstånd och valmöjligheter på boende och tavernor.

/Göran
Svara med citat
Gammal 2013-06-06, 13:01

Hade fått för mig att Votsalakia var relativt exploaterat med tanke på att det går charter dit. Men jag kanske har fel?
Svara med citat
Gammal 2013-06-06, 13:25
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Hej, jo det går charter dit - har inte varit där sedan 2006 så det kanske är annat läge nu? Vi bodde i slutet av byn (västerut) och där var det lugna gatan, i de centrala delarna av byn är det kanske lite mera liv. Det är ganska lång transfer till byn vilket jag fått för mig avskräcker en del.
/Göran
Svara med citat
Gammal 2013-06-06, 15:51
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Vi var i Votsolakia 2007. Inte världens mysigaste by, egentligen inget tydligt centrum, utan en lång väg där affärer, hotell, restauranger ligger. Lite sömnigt, inga inkastare. Det fanns ett hundgäng som cruisade gatan på kvällarna, inga vildhundar alltså utan välskötta hundar med halsband som var ute och "hängde".

Vandringsmöjligheter: Pythagoras grotta, toppen på ett berg som jag inte vet namnet på och på väg dit kan du stanna vid ett nunnekloster (2007 fanns två gamla nunnor där).

Limnionas ligger i närheten (men inte gångavstånd). Trevlig strand, ganska sandig har jag för mig, med taverna och boenden. Restaurangen "The end of the world" (eller något liknande) ligger i närheten.

Votsolakia är inte helt fel, men jag tror norra sidan av Samos är vackrare och grönare vad det gäller vandring.

Någon gång skulle jag vilja göra vandringen från staden i närheten av "vattenfallen" (norrut, ganska stor stad) till Drakei.

Aina
(ursäkta mina vaga beskrivningar - minns inga namn)
Svara med citat
Gammal 2013-06-06, 16:04
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Votsalakia skulle jag inte valt att bo om jag hade valmöjligheter, var dit 2011 och som du säger Smultron så är det rätt så exploaterat, inte det här genuint grekiska. Det enda positiva var närheten till den vackra stranden Psili Amos 2 och fortsätter man sedan vidare förbi den stranden kommer man till den mysiga bergsbyn Drakei och där finns fina vandringsmöjligheter, klart värt ett besök.

Åh, vad jag saknar Samos just nu, måste dit igen snart!!..
Svara med citat
Gammal 2013-06-06, 17:39
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Småskaligt exploaterad, skulle jag säga. Det är ju inga jättehotell eller komplex (ja, det fanns ett ställe som hette "village" mitt i byn), inga inkastare, men ger ingen känsla av att vara en riktig by.

Psilli Amos i närheten hade jag glömt, eftersom vi aldrig var där. Limnionas och Drakei är fina!

Aina
Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 16:19
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

I Vathy är det lungt just nu. Flera tavernor har stängt(slutat). Av de som fanns 2006 när vi började vår Samosäventyret finns det bara Napoli, Zen, Rakomeladiko, Steps och Garden kvar, resten har "gått under". Dvs. 4-6 tavernor har stängt dörrarna. Någon har blivit snabbmatställe osv... Några café på strandgatan har slutat och ingen har kommit istället. Trotts detta tror folk (de av mina bekanta som jag har pratat med) på framtiden. Detta skrivs på balkongen av vår "sommarstuga" i Kalami utanför Vathy.
Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 16:30
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Tråkig utveckling, Vathi är ju en väldigt trevlig liten stad! Får ändå hoppas på en ljusare framtid för näringsidgarna!
Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 17:26
theresa theresa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Re: Lugna platser på Samos?

Vi bodde i Votsalakia 2005 och trivdes jätte mycket, det var så lugnt och mysigt, inga inkastare, bara lugn och ro, vi vandrade bland husen där Grekerna bodde, hittade en minigolfbana inklämd bland olivträden jätte mysig. En annan vandring hittade vi en förfallen liten bod vid vattnet, vi gick dit och det visade sej vara en liten pub med ett biljardbord mitt i sanden som vi kunde spela på, lysrören hängde i trädet ovanför bordet....så mysigt, när min syster skulle åka dit 2011 så bad jag henne att leta upp dom ställena, men hon kunde inte hitta dom, hon letade varje kväll men fann dom ej . Tyvärr så finns dom nog inte kvar nu, min syster tyckte Votsalakia var ok inget mer. Antar utvecklingen har förstört det genuina som fanns när jag var där
Svara med citat
Gammal 2013-06-26, 17:42
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Sv: Re: Lugna platser på Samos?

Det mysigaste stället jag vet, (fast det är alltid i september vi är där) är Potami. vackra stenar på stranden och mysiga tavernor. Maria har världens godaste både räkor och bläckfisk, man kan bara sitta där och njuta. Man kan också vandra upp till vattenfallen förbi det uråldriga kapellet. Jag rekommenderar verkligen platsen!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:54.