![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Var är vi nu?
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Södra Öland
|
|
||||
|
||||
![]()
Öland är rätt!
![]() Det är inte södra Öland, men inte heller norra Öland, fast det är söder om bron. Platsen är mycket speciell. Var är vi? |
|
|||
|
|||
![]()
Kan det vara Karl X mur som skulle hålla dovhjortarna inhägnade?
|
|
||||
|
||||
![]()
Nej, det är inte där. Du är för långt söderut.
|
|
|||
|
|||
![]()
Javisst ja! Det är väl nästan nere vid Ottenby?
Alvaret då? |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det är ganska nära Ottenby som muren finns. Alvaret är vi på, men det är inte det som är speciellt, även om det också är speciellt.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Kan det vara lämningarna från Kyrkhamns fiske och handelsplats? Där finns väl ett 80-tal husgrunder där.... //Conny ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Inte där heller.
|
|
|||
|
|||
![]()
Ni kanske ville kika på Arontorpsrosen? Fast det är ju inte så långt söderut precis, så jag gissar på Karlevistenen.
Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Förra året letade vi efter den här platsen en halv dag innan vi gav upp. I år lyckades vi hitta dit, från ett annat håll. Det tog 55 minuter att gå dit från parkeringen, om det nu är någon ledtråd. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Dröstorp
|
|
|||
|
|||
![]()
Hit måste vi absolut åka! Där minns jag inte att jag varit någon gång. Öland har verkligen en spännande historia och mina föräldrar, nu snart 93 år, har visat mig många fantastiska platser under sitt 40-åriga boende på ön. Men Dröstorp har jag aldrig varit med dem till.
Tack för tips! Lisa |
|
||||
|
||||
![]()
Det är nog inte många som känner till Dröstorp. Det finns en bok om byns historia. Det finns två sätt att ta sig dit, välj den "vägen" som börjar nära Gårdby, den som börjar i Ekelunda är inte så lätt att följa.
|
|
|||
|
|||
![]()
Det ska vi göra, ta den vid Gårdby....Kanske redan denna vecka om jag inte blir inringd för jobb.
Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En annan är ju uppvuxen några km från Dröstorp, men har faktiskt aldrig varit där. Intressant liten f.d. by mitt i ingenstans på alvaret.
Men, att besöka Ölands allvar är aldrig fel, där är hemma för mig! ![]() |
![]() |
|
|