Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-17, 10:23
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Bästa ön i oktober?

Jag planerar att åka till Grekland med en väninna första veckan i oktober. Vi är väldigt inriktade på sol och bad och kan bara vara borta en vecka. Var tror ni att vi har bäst solchanser, Kreta eller Rhodos? Jag har aldrig tidigare åkt utanför säsongen. Är badorterna stendöda? I så fall kanske det är bättre att bo i en stad? Allra bäst vore förstås att hitta en plats nära stranden med myllrande trevligt grekiskt vardagsliv runtom. Men var finns det? Snälla ni, hjälp oss.

Monica
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 10:43
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Bästa ön i oktober?

Jag föreslår Kefalonia med staden Argostoli som är en bra grekisk stad med en trevlig affärsgata och fina stränder på gångavstånd. Jag själv åker från staden den 28 september och då är det fortfarande bra väder och livligt i staden.

PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 11:12
Mysofixs avatar

Tack PANAKAKIS! Vi kollar detta. Vi har varit väldigt inriktade på Kreta eller Rhodos av väderskäl. Men kanske behöver vi inte vara så oroliga?
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 12:42
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Jag skulle inte välja dom Joniska öarna i oktober. Finns det ens resor dit då? Där var ett riktigt oväder i september förra året, likaså året dessförinnan.

Min erfarenhet ifrån Kreta i oktober är att turistorterna kändes ganska stängda så din tanke om en större stad är nog bra. Sydkusten har ett varmare klimat om ni är ute efter sol och bad.

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 13:30
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vågar JAG föreslå Paleochora på Kretas sydkust???
Kanske då på sandstrandssidan av halvön (nota bene:inte Haris).
Där har ni nära till en stor sandsstrand. På andra sidan (Haris-sidan) den lilla halvön finns klippstrand samt små sandstränder.
Byn sjuder av grekisk aktivitet, samt även en del turister (som vi) hela året. Dom flesta tavernor är öppna i oktober.
Det är nära till allt, bra livsmedelsaffärer, underbart bageri och TREVLIGA människor.
Det tar cirka 90 minuter att åka med buss från Chania. Då får man även se en fantastisk natur.
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 14:07
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Jag skulle inte välja dom Joniska öarna i oktober. Finns det ens resor dit då? Där var ett riktigt oväder i september förra året, likaså året dessförinnan.

Min erfarenhet ifrån Kreta i oktober är att turistorterna kändes ganska stängda så din tanke om en större stad är nog bra. Sydkusten har ett varmare klimat om ni är ute efter sol och bad.

Deia
Man blir förvånad att ett oväder på 1,5 dagar förra året i september skulle det göra att man inte kan rekommendera att resa dit i oktober i år.
Det har även varit många oväder på Kreta under årens lopp. Resor till joniska öarna finns året runt som upplysning.

PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 14:44
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
...bra livsmedelsaffärer, underbart bageri och TREVLIGA människor.
Du glömde GOD mat till rimliga priser, Birgitta!

Vi har varit på Kreta nästan varje år sedan år 2000 och de flesta resorna har varit i början av oktober. Vi har alltid varit helnöjda med vädret och naturligtvis badat varenda dag, helst och ofta börjat dagen med ett morgondopp.

Förutom orter på södra kusten finns det utmärkta mål även på norra sidan, speciellt när man kommer i lågsäsongen, som oktober. Nea Chora, Stavros, Kalamaki, Agii Apostoli, Almirida, Kalives, Georgioupolis osv. osv. med närhet till Chania eller Rethymnon när man vill ha lite stadsmiljö - det är fina mål för en oktoberresa. Plus södra kusten förstås. Vi har tillbringat många härliga oktoberdagar i Paleochora.
För lugnt är det inte i oktober, snarare precis lagom!

Rhodos är också ett utmärkt val, vi hade en toppenvecka där i början av oktober för några år sedan.

Men ingen kan vara hundra procent säker på vädret någonstans. Har man tur så får man perfekt väder, har man otur så kan det komma någon/några skurar (förhoppningsvis om natten).

I oktober skulle jag satsa på öar som ligger så långt söderut som möjligt. Om ni har mest tur med vädret på Rhodos eller Kreta är omöjigt att säga.

I september skulle jag våga satsa på öar som ligger lite mer norrut.
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 15:08
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Man blir förvånad att ett oväder på 1,5 dagar förra året i september skulle det göra att man inte kan rekommendera att resa dit i oktober i år.
Det har även varit många oväder på Kreta under årens lopp. Resor till joniska öarna finns året runt som upplysning.

PANAKAKIS
" Vær er ikke som det var " bruker jeg å si, og i allefall varierer det mye fra år til år/høst til høst
M e n , normalt så begynner regnet tidligere, og det regner mer/oftere i oktober på de Joniske øyer, enn det gjør f eks på Kreta og i Kykladene

- her er litt "fakta" fra en Klimaoversikt for oktober :

Kefalonia : 70mm regn, max temp 21/min 13

Kreta (nordsiden): 40mm regn, max temp 24/min 16

Sydsiden av Kreta et par grader høyere temp (minst) og mindre regn

Naxos : 40mm regn, max temp 23/min 17

Kalymnos : 44mm regn, max temp 26/ min 17

Rhodos og Dodekaneserne er et veldig godt valg for en oktoberferie, og, som Panakakis mener jeg at l i t t regn ikke ødelegger en ferie - men vi ønsker oss det vel ikke?
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 16:31
Deias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg

PANAKAKIS
Jag älskar dom Joniska öarna men skulle inte chansa på en sol och badsemester där i oktober. Knappt på Kreta heller....Om man åker flera veckor så är det ingen katastrof om två dager försvinner men på en vecka så gör det stor skillnad.

Nu blev jag lite nyfiken Panakakis - hur reser man till öarna under lågsäsong? Via Aten eller.....

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 17:24
Mariannes avatar

Citat:
...skulle inte chansa på en sol och badsemester där i oktober. Knappt på Kreta heller....
Nu är det ju första veckan i oktober Mysofix överväger att resa. Större chanser är vi nog många som tagit. Jag skulle kunna lägga ut hur många badbilder som helst från oktober, men nöjer mig med ett link till några bilder från förra årets resa till Kreta några dagar in i oktober:

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=32107

Chansa på en härlig sensommarsemester! Det är SÅ värdefullt att förlänga sommaren innan vår långa vinter här i Norden.
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 18:06
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Jag skulle inte välja dom Joniska öarna i oktober. Där var ett riktigt oväder i september förra året, likaså året dessförinnan

...men i år, ser du, tror jag det blir en alldeles fantastisk höst vädermässigt i Joniska övärlden... och alldeles helt säkert på Kefalonia!

Simetra
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 21:15
Deias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
...men i år, ser du, tror jag det blir en alldeles fantastisk höst vädermässigt i Joniska övärlden... och alldeles helt säkert på Kefalonia!

Simetra
Absolut! Hoppas kan man . Att förlänga sommaren i för och eftersäsong är undebart.
I morgon åker vi till Mallorca. Sol och 30 grader hela veckan säger prognosen. Hoppas den stämmer.

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 21:18
Mysofixs avatar

Tack alla för ert engagemang. Vi är så glada för era svar. Vår resplan lutar nu mot Kreta och valet står mellan Nea Chora och Paleochora. Fördelen med Nea Chora är att vi kommer att ha Chania inom räckhåll och fördelen med Paleochora är det lugna vardagslivet och det något varmare vädret. Vi funderar vidare. Panakakis: Vi åker gärna till Kefalonia nästa sommar. Då får våra familjer följa med. Du och Kapten Corellis mandolin har övertygat oss om öns förträfflighet. Fast samtidigt lockar språkresa på Syros. Älskade Grekland så många möjligheter...
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 21:23
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad

Oktober är en härlig månad att vara på Rhodos. Jag säger det efter att ha många års erfarenhet av att vara där vid den tiden och då brukar vi vara i stort sett hela oktober och komma hem de allra sista dagarna i oktober månad. Rhodos är mycket väderstabilt och har de flesta soltimmarna i hela Grekland. Jag skulle inte välja att åka så långt norrut som Kefalonia denna tid på året men det är mitt val och andra har säkert andra åsikter. Så utan tvekan skulle jag satsa på Rhodos och det gör vi också även detta år.

Margaretha
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 21:35
Mariannes avatar

Kefalonia är en fantastiskt fin ö. Jag skulle gärna åka tillbaka, men i oktober väljer jag sydligare öar.
Kolla gärna vädret på yr.no - och jämför Chania med Palaiochora (som man måste stava Paleochora på yr.no). Ja, jag vet att många väljer Poseidon och Meteo, men själv följer jag gärna vädret på yr.no
Följ med i vindstyrkan också. Denna sommar har det varit stor skillnad på hur mycket det har blåst i Chania och i Paleochora. Enorm skillnad!
1-2-3-4 i Chania, ofta 7-8-9 eller mer i Paleochora.
Hur det blir med vinden i oktober, är det ingen som vet, men följ med några dagar.
Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 05:50
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Bra val, Mysofix. Vare sig du väljer Nea Chora eller Paleochora.
Och bägge ställena finns ju kvar.
För oss är det så att när vi åker till Kreta och Paleochora, måste vi även åka till Nea Chora vid minst ett tillfälle. Men vi har ju förmånen att åka mer än en veckotur,,,,
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2013-08-19, 23:00
RANs avatar
RAN RAN är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Första veckan i oktober förra året var jag o dottern i Nea Chora där vi trivdes riktigt bra. Tyckte det var skönt med sådan kort transfer o närheten in till Chania stad med stort utbud av restauranger. Vi hade varmt o fint väder hela veckan.

RAN (som även skulle vilja till Paleochora någon gång)
Svara med citat
Gammal 2013-08-20, 10:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Mysofix Visa inlägg
Var tror ni att vi har bäst solchanser, Kreta eller Rhodos? Jag har aldrig tidigare åkt utanför säsongen. Är badorterna stendöda? I så fall kanske det är bättre att bo i en stad? Allra bäst vore förstås att hitta en plats nära stranden med myllrande trevligt grekiskt vardagsliv runtom. Men var finns det?
Vi har rest runt på Kreta hela oktober fyra gånger. Allt har varit öppet, vädret har varit bra och det har varit alldeles underbart.
Svara med citat
Gammal 2013-08-20, 22:26
Mysofixs avatar

Nu har vi bokat och det blev Paleochora. Så härligt det ska bli! Kan inte fatta att jag är tillbaka i Grekland igen om bara en dryg månad. Ett infall som blev verklighet trots jobb upp över öronen och allmän "mitt i livet röra". Aldrig har en resa känts mer som högsta vinsten.
Svara med citat
Gammal 2013-08-20, 22:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Mysofix Visa inlägg
Kan inte fatta att jag är tillbaka i Grekland igen om bara en dryg månad. Ett infall som blev verklighet trots jobb upp över öronen och allmän "mitt i livet röra". Aldrig har en resa känts mer som högsta vinsten.
Låter som fina förutsättningar. Det är ju då som det känns som göttast!

Trevlig resa!
Masse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:32.