Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-19, 17:20
nekjam nekjam är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005
Standard Ringa från Grekland

Är det någon som vet hur mycket det kostar nu att ringa med mobilen från Kreta? Har läst att priserna är sänkta. Och vad är det som styr vilket telefonbolag som man får använda. Det verkar vara olika. Min man kan få ett och jag ett annat!!!!!
Svara med citat
Gammal 2013-08-19, 17:28
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011
Standard Sv: Ringa från Grekland

http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni...onen-i-EU/#hur mycket samtal

Max 2.53 kr minut och max 0.74 att ta emot

De flesta operatörer tar väll ut precis under pristaket
Svara med citat
Gammal 2013-08-20, 10:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av nekjam Visa inlägg
Är det någon som vet hur mycket det kostar nu att ringa med mobilen från Kreta? Har läst att priserna är sänkta. Och vad är det som styr vilket telefonbolag som man får använda. Det verkar vara olika. Min man kan få ett och jag ett annat!!!!!
Du kan välja telefonbolag i telefonen. Jag har Telenor, och de samarbetar med Vodafone. Om inte Vodafone kommer upp i min mobil väljer jag det manuellt. Ibland kan det ändras under resan, exempelvis om man är nära Turkiet, då man helt plötsligt kopplas om till Turkcell, och priset blir ett helt annat.

Jag har samma minutpris i Grekland som hemma i Sverige. Det enda som skiljer är att det tillkommer en startavgift på 9,95 SEK.
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 07:05
nekjam nekjam är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Jag har Telia, och jag har för mig att det ena telebolaget hette Cosmote eller nåt sånt. Men det finns också två andra som brukar komma upp.
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 08:36
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Har man Telia i Sverige är uppkopplingen på Cosmote i Grekland, men den kan också gå över på Wind eller Vodafone Gr emellanåt. Jag har Telenor (med Passport) och det är ju Vodafone utomlands, men samma där, ibland går uppkopplingen över på annat bolag. Råkar det ringa då eller man t ex sms:ar sker debiteringen från det andra bolaget istället och jag får inte de priser som gäller på Passport.

Och så är det Turkcell som man får se upp lite med. I mitten av juli satt vi på Thea's Taverna i Nas (Ikaria) och rätt som det var kom det sms med "Välkommen till Turkiet"!

Celbe
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 08:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag har också Telia och brukar använda det bolag som kommer upp. Ingen idé att lägga ner möda på att kolla vad som är bäst när priserna skiljer så lite mellan bolagen om man inte är storkonsument av telefoni.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 08:50
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har också Telia och brukar använda det bolag som kommer upp. Ingen idé att lägga ner möda på att kolla vad som är bäst när priserna skiljer så lite mellan bolagen om man inte är storkonsument av telefoni.
För mig skiljer priset mycket. Jag betalar 29 öre/minut när jag ringer från Grekland till Sverige. Om jag inte har koll på vilket bolag jag ringer från kan priset bli bra mycket högre. (Telia kostar 2,49 kr/min.)
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 09:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag ringer så lite speciellt på semestern så jag har inte ens brytt mig om att kolla upp priset. Jag ringer från ett företagsabonnemang dvs min arbetstelefon som jag kan använda privat. Betalar naturligtvis för de samtal jag ringer. Kanske de har ett bättre avtal. Räkningen brukar inte vara särskilt stor. För att kunna använda mobil i norrland på lite oilka ställen har Tela varit det enda alternativet. Vet inte om det ändrat sig men tror inte det. Vodafone brukar bara gå att använda i tätbefolkade områden.

Bäst att Nekjam inte följer mitt råd då kanske utan kollar upp priset innan. För den som är borta länge är det ju också nödvändigt på ett annat sätt än för oss som bara är 1-3 veckor och inte ringer så mycket.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 13:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
För mig skiljer priset mycket. Jag betalar 29 öre/minut när jag ringer från Grekland till Sverige. Om jag inte har koll på vilket bolag jag ringer från kan priset bli bra mycket högre. (Telia kostar 2,49 kr/min.)
Jag har också Telenor med Passport. Jag har uppfattat villkoren för Passport sålunda att när jag ringer till Sverige så kostar det som du säger 9.95 i öppningsavgift + samma minutpris och öppningspris som jag har i Sverige. För samtal från någon i Sverige till mig i Grekland betalar jag 9.95 per påbörjad 20-minutersperiod. Det har jag tyckt vara ganska bra villkor.

Har dock inte alltid suttit och utifrån samtalsspecifikationen kontrollräknat minutpriset på varje samtal. Men menar du då Janne att ovannämnda villkor kan bli överspelade av att samtalen ibland hamnar via annan operatör även om man har Passport???

Masse

PS Såg nu ovan att det är vad Celbe tydligen råkar ut för. Låter ju skumt. I beskrivningen på Telenors hemsida kan jag inte hitta något som tyder på att det skulle vara så. Då kan man ju fråga sig vad Passport-tjänsten är värd. Får gå in och kolla nästa gång jag är nere. DS

Senast redigerad av Masse den 2013-08-23 klockan 14:06.
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 14:47
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Såg nu ovan att det är vad Celbe tydligen råkar ut för. Låter ju skumt. I beskrivningen på Telenors hemsida kan jag inte hitta något som tyder på att det skulle vara så. Då kan man ju fråga sig vad Passport-tjänsten är värd. Får gå in och kolla nästa gång jag är nere.
Jag tog mig faktiskt en titt på min senaste mobilräkning där jag även har samtalsdebitering från Cosmote. Det står faktiskt Passport under det priset också men någon riktig jämförelse går inte att göra (p g a påbörjade samtalsperioder etc), så om det gäller hos Cosmote också kan jag inte säga sådär direkt även om det står så. Eftersom avtalet är med Telenor (och då deras utländska samarbetspartners, för det mesta Vodafone) har jag utgått ifrån att om det hoppar över på Cosmote (eller i enstaka fall Wind) får jag ett annat pris om jag skulle råka ha en aktivitet på mobilen just då. Det har inte varit några större summor att dividera om men jag skulle ändå tro att man har ett bättre pris hos den operatör som man har avtal med. För mig låter det rimligt i alla fall utan att veta.

Sambon har Telia och emellanåt går det över på Vodafone och Wind istället för Cosmote.
På den senaste räkningen finns bara debitering från Cosmote så jag kan inte göra en jämförelse.

Celbe
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 14:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
...satt vi på Thea's Taverna i Nas (Ikaria) och rätt som det var kom det sms med "Välkommen till Turkiet"!
Sånt kan bara hända på Ikaria!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 16:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Sånt kan bara hända på Ikaria!

/Netwolf
Nähädå! På Tilos var det likadant när vi vandrade till Lethra. Där fick vi upp turkisk operatör, likaså när vi gick på vandringsstigen till Ghera

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 16:47
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men menar du då Janne att ovannämnda villkor kan bli överspelade av att samtalen ibland hamnar via annan operatör även om man har Passport???
Tidigare var det så, men nu när jag läser villkoren så står det så här:

Du behöver aldrig fundera på vilket nät du använder. Kan du använda Telenor Passport i det landet du befinner dig i så gäller Telenor Passport för alla operatörer där.

Så nu ska jag sluta bry mig.
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 17:20
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nähädå! På Tilos var det likadant när vi vandrade till Lethra. Där fick vi upp turkisk operatör, likaså när vi gick på vandringsstigen till Ghera

Lissi
Jag behövde inte ens gå på vandring på Tilos. Fick också flera gånger sms om att jag var välkommen till Turkiet när jag låg på solstolen vid Eleni .

Ylvan
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 17:24

Citat:
Ursprungligen postat av Ylvan Visa inlägg
Jag behövde inte ens gå på vandring på Tilos. Fick också flera gånger sms om att jag var välkommen till Turkiet när jag låg på solstolen vid Eleni .

Ylvan
...och dit hade ju ingen som helst lust att åka

Det är lurigt det där för en som vi mötte på stranden pratade i mobilen och vi sa till hennes man som stod bredvid att kolla operatören och hon hade turkisk sådan! Blev nog dyrare än hon tänkt sig

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 17:38
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Jag som bara har en vanlig telefon (ingen smartphone) och längtade efter att prata med barnbarnen lite (och det kan ta lite tid för dem att berätta saker) ringde på det antika sättet. Köpte en nummerkod i kiosken på torget i Livadia för 5 euro och ringde från en av telefonkioskerna. Fick strax över 3 timmars samtalstid för den summan. Det räckte hela min vistelse (tre veckor) och blev över. Ett litet tips

Ylvan
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 17:45

Tänk, så gjorde man ju alltid förr!! Himla smart egentligen och då vet man vad allt kostar.
Förra resan till Tilos hade min telefon "roamat" på nätet vid många tillfällen och jag hade ingen aning om att inte den inställningen var borta eftersom jag "ärvt" telefonen av maken Det kostade ca 500 kr!!! Sura pengar.
Nu har jag en gammal hederlig doro som jag letade fram i en låda

Lissi - som nog snart byter telefon igen
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 18:16
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Ylvan Visa inlägg
Jag som bara har en vanlig telefon (ingen smartphone) och längtade efter att prata med barnbarnen lite (och det kan ta lite tid för dem att berätta saker) ringde på det antika sättet. Köpte en nummerkod i kiosken på torget i Livadia för 5 euro och ringde från en av telefonkioskerna. Fick strax över 3 timmars samtalstid för den summan. Det räckte hela min vistelse (tre veckor) och blev över. Ett litet tips
Det är många som gör så på Tilos. Vid hotellet där vi brukar bo finns en telefonkiosk, och den är ofta upptagen, likaså den vid kyrkan.

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 01:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tidigare var det så, men nu när jag läser villkoren så står det så här:

Du behöver aldrig fundera på vilket nät du använder. Kan du använda Telenor Passport i det landet du befinner dig i så gäller Telenor Passport för alla operatörer där.

Så nu ska jag sluta bry mig.
Jag har sökt utan att hitta den texten som du citerar ovan Janne. Men jag har inte heller sett motsatsen, dvs att Passport inte gäller för vissa nät/operatörer. Och texten ovan bekräftar exakt hur jag har tolkat villkoren. Så då gör sammalunda, dvs slutar bry mig.

Dessutom stänger jag av min mobil för datatrafik när jag är utomlands. Detta eftersom jag då jag kom hem från senaste besöket på Fuerteventura förärades en faktura som innehöll debitering för surf. Eftersom jag visste att jag inte surfat ett enda dugg så kollade jag specifikationen och fann debitering varje dag. Förvisso inga långa stunder men det blev ändå 176 spänn för ingenting. Det berodde på diverse appar mm som finns inlagt i telefonen från början, vilka regelbundet kopplar upp för automatisk uppdatering. Operatören var vänlig och krediterade mig för beloppet och jag lärde mig att stänga av datatrafiken. Kan då inte heller sända MMS, men det får man stå ut med, eller slå på och av när man MMS-ar.

Man blir tydligen aldrig för gammal för att lära sig!

Masse
Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 07:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Lissi
Jamen det var ju på Tilos...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:51.