Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-23, 09:54
ElinB ElinB är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2013
Standard Fickpengar?

Hej på er härliga Kalimerare

Nu är det bara dagar kvar tills vi åker till Naxos! Åh, vad jag längtar!

Har försökt surfa och forska lite, men hittar inte den infon jag vill ha, så hoppas ni kan hjälpa mig!

Jag och min sambo (båda runt 25-30 år) kommer att spendera två veckor på Naxos och jag undrar över fickpengar!

Det vi kommer behöva betala är framförallt mat och dryck till den, då vi kommer att äta på restaurang varje dag (förmodligen både något litet till lunch och sedan middag). Lite pengar kommer vi också att lägga på hyrning av bil samt bussbiljetter. Så frågan är, hur mycket bör vi ta med oss? Är det för lite att växla in 10.000 kr?

Förstår ju att det är svårt (omöjligt) att svara på, men ni som har lite bättre koll kan väl försöka ge en bild av kostnadsläget...?

Jättetacksam för svar, ha en härlig fredag allihop!

/Elin
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 10:00
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Fickpengar?

Jag skulle inte växla in så mycket..vi brukar ta ut i bankomater nere på plats.
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 10:02

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Jag skulle inte växla in så mycket..vi brukar ta ut i bankomater nere på plats.
Tack för ditt svar, Athanasia! Och tack för tips Om vi bortser från hur vi gör med ev. växling - är 10.000 kr för två personer i två veckor på Naxos för lite att "klara sig" på?
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 11:16
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Ni klarar er säkert! Annars finns det ju bankomater...
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 13:36
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Vi brukar bränna ungefär 800-850 kr / dygn för två personer. I det ingår lunch och middag ute inkl kaffe och sängfösare, inköp för frukost och småplock på balkongen, hyra av solsängar på stranden och moppehyra ett par dagar per vecka. Vi tycker att vi då är ganska spendersamma i uteätandet som säkert kan göras lite billigare om man vill.

Kontanter brukar vi ha med för de första 3 - 4 dagarna. Då kan man i lugn och ro sedan hitta uttagsautomater på plats och fylla på kassan efter hand. Vi har då med minst 2 st fungerande Visakort, utifall något av dem skulle paja eller förloras.

Masse
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 14:01

Tack ErOg och Masse!

Vi tar med Visakort just in case

Ska bli så härligt!
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 14:03
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010

Jeg bruger cirka 40 € om dagen.

Frukost, lunch, middag, busser, færger, taxi, museum, dricks, Sprite, Mythos osv.

Hotel; gennemsnit 30 €.
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 22:18
emma emma är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Re: Fickpengar?

Säger bara; lyckliga ni som får åka till Naxos!
vi brukar också som andra här redan nämnt, växla in för de första dagarna/veckan och sedan ta ut via bankomat. Fungerar utmärkt. då har man också fått lite koll på prisläget och lite hur mycket man gör av med. Sedan känns det lite olustigt att växla in allt på en gång och förvara hela reskassan på hotellet.....även om vi aldrig någonsin blivit av med en endaste liten peng även fast de inte legat i safetyboxen Hoppas ni får en härlig vistelse på en fantastisk ö!
/Emma
Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 23:54
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

De flesta har redan svarat 40-50 euro per person och dag.
Pengar att ta med hemmifrån ska vara så lite du behöver under resan tills du hittar en uttagsmaskin.
Det är alltid sämre kurs på euros i sverige än vad du får väl på plats.
När du handlar med kort eller tar ut pengar i automat så välj alltid valutan euro EUR och inte SEK så får du bästa kurs.
Räknar man på det hela så kanske det handlar om ett par hundringar på en två veckorsresa men det är ju pengar det också.
Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 15:17

Tack för era svar allihop!

Och emma, vi känner oss väldigt lyckliga och räknar ner dagarna! Snart, snart...
Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 17:11
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Någon skrev i ett inlägg att du skall ta med två kort. Jag vill verkligen understryka detta. Egentligen skall man aldrig använda sitt "ordinarie"
uttags/betalningskort på resa. Lämna det hemma, i all synnerhet om man
via det kan komma åt dina sparade medel. Jag har alltid med mig ett bankkort där jag satt in något lite mer än vad jag tror mig behöva på resan, samt ett annat kort med "kredit" som reserv.
Självklart skall båda kunna användas i bankomater. Skulle Du, om olyckan är framme, bli bestulen på kortet är ju det belopp man kan "knycka" från Dig begränsat.
Skulle ett kort bli avmagnetiserat, chipen skadad eller kanske till och med gå sönder så har Du ett i reserv.
På Naxos skulle jag inte vara orolig att betala med kort på de restauranter som tar kort. Då behöver Du inte gå omkring med kontanter till allt.
Jag har rest världen över i 40år och "mitt system" har alltid fungerat.
Självklart har jag råkat ut för "korthaveri" flera gånger, men har då varit garderad.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:09.