|
|||
|
|||
Varma, soliga hälsningar från Tinos.
Härligt att vara hemma igen! Allt som vanligt eller t o m bättre. Nikoleta har wifi och man kan sitta i trädgården o kolla posten. Golden Beach på Ag Fokias har nya superflotta solstolar utan kostnad . 30 grader o vindstilla I kväll bjuder vi Nikoleta och Markos på mat på Malamatenia. Det kan alltså inte bli bättre.
|
|
|||
|
|||
Sv: Varma, soliga hälsningar från Tinos.
Låter ju alldeles underbart!:-)..30 grader så skönt! Ha en god och trevlig middag sen, snart är jag där.......
|
|
||||
|
||||
Mmmm... låter helt ljuvligt! Särskilt det där med vindstilla. När vi var där höll hela huvudet på att blåsa av...
Ha det riktigt gott! MVH zakka |
|
|||
|
|||
Ännu en vansinnesvarm dag med 0 vind. Efter morgonpromenadens bad med efterföljande bageribesök var det dags för iskall dusch. Nu frukost i kträdgården. Ni som ätit på Malamatenia kan ju föreställa er gårdagens festmåltid med Nikoleta o Marcos då vi åt horta, calamares,melizanes fourno m feta,tomatbollar,inbakad ost i fillodeg,patates mm. Denna kväll var det dock 5:2 vad gäller vatten -vin. Mycket mer vatten pga värmen. Toppnotering i går i Chora 38 grader.Nu kl 10 är det 27 grader. Havet väntar.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
Igår var en lika nästan olidligt varm dag, men med en helt ljuvlig kväll förstås! Idag har vinden kommit tillbaks och det gillar jag . Sämre väder på gång säger öborna. Det finns inget dåligt väder på Tinos säger jag
Lissi |
|
||||
|
||||
Ja, man har bara olämpliga kläder.
Vind i någon mån är bara att föredra. Lisa och Claes, ha det bara bra på "din" ö. Om en vecka är vi på en av "våra" öar. Ämnar ni ta en sväng med bil i omkretsen? Birgitta. |
|
|||
|
|||
Yannis, ingen bil denna gång på Tinos, men väl på Andros. De gäster som vi talat med hos Nikoleta , som varit på Andros säger att Tinos är bättre. Vi misstänker att vi också kommer att tycka det, men ser fram emot Andros 5 dagar. Nu sitter vi mitt i grekiska folklivet på LeCaffe vid rondellen med fruktsallad. Otroligt mycket folk o Nikoleta har fullt hela tiden.
Lissi |
|
|||
|
|||
Tack för rapport från Tinos, låter skönt med lite svalare väder framöver, spelar ingen roll bara sååå... Skönt med miljöombyte att få vara i Grekland!
Har ni hälsat på !Marcos Pelikanen? Mvh Sunny... som har resfeber, snart dax att hämta resväskan från vinden och börja packa. Senast redigerad av Sunny12 den 2013-09-14 klockan 11:56. |
|
|||
|
|||
Marcos har jag klappat i dag. Han spankulerar i gränderna i centrum o hälsar på folk. Han är så häftig o gillar han någon så slår han följe med den vare sig personen vill eller inte. Nu ses vi snart.
Lissi |
|
|||
|
|||
Mysigt..ser fram emot att träffa er och Marcos..... Ha det fortsatt fint!/
|
|
||||
|
||||
Citat:
Låter härligt, alltihop. Ser fram emot att höra vad du tycker om Andros och biltutflykt där. Vi såg ju faktiskt inte så mycket annat av ön än Batsi och Chora (huvudbyn, minns inte om den hette så). Aina |
|
|||
|
|||
Aina, det är Pelikanen som heter Markos.
Nu har vi suttit i trädgården o ätit lunch o pratat med en trevlig spanjor o med Nikoleta,som bjudit oss på hemlagade loukomades. Mums. Nu dags för en promenad för att förtjäna kvällens matnöjen. Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Når det gjelder Andros, så ville det være et "under" om dere skulle oppleve d n som en "konkurrent" til deres kjære Tinos, m e n kjærligheten kan være mangfoldig Andros er s å forskjellig fra Tinos synes jeg, vi likte Tinos veldig godt, og det vi rakk å oppleve av Andros også v e l d i g godt Håper Andros vil falle i deres smak og |
|
|||
|
|||
Här är fortsatt gott och VARMT! Igår hade vi en så trevlig kväll på cafe med Nikoleta, Marcos, svärdottern Angela samt lilla barnbarnet,som naturligtvis heter Marcos efter farfar. Han är så söt den lille! Här på Tinos är mer folk än det var i påskas då man nu firar Stavros, korsets dag 14 september. Det var ett otroligt folkliv i går och alla tavernor fulla. Idag åker jag på endagsutflykt till Mykonos. Förra gången jag var där var det heldagsregn.
Lissi |
|
||||
|
||||
Jag trodde både pelikanen och ägaren hetter Markos, därav frågan. Vi såg bara Markos (pelikanen) utanför fiskaffären en gång. Fruktansvärt charmig pelikan!
Vad trevligt det låter med mycket folk i Tinos. Vi gillade Tinos jättemycket, men det var något öde på kvällarna, utom fredag och lördag då det var liv och rörelse. Ha det så bra i värmen! Här ser det på väderkartan ut som att hösten närmar sig Kartbilden är gul över större delen av landet veckan som kommer, 10-15 grader. Med tanke på att jag jobbar och att elever i åk 7 alstrar fruktansvärt mycket värme tycker jag att det är ganska skönt. Aina |
|
||||
|
||||
Ni verkar ha det underbart. Tinos kommer jag förhoppningsvis att komma till en dag. Kanske det blir enklare nu när det kommer att gå charterflyg till Mykonos. Underbart att det är mycket turister. Grekerna behöver mycket skattepengar nu i dessa svåra dagar.
Eva |
|
|||
|
|||
Fortsatt jättevarmt och soligt. Igår kväll blev det blåst, mulet och det kom väl sisådär 10 regnstänk. Det var ändå 25 grader kl 21.30. Idag har vi gått till Kionia och därifrån åsnestigen upp till Ktikados. Det var alldeles för varmt för vandring egentligen men värt mödan. I Ktikados åt vi en välförtjänt lunch på Drossia och vi vilade trötta ben och njöt av utsikten. Sen gick vi den andra vägen ner till Chora igen. Vi stannade vi i kapellet och tände ljus, så som vi alltid gör. Eftermiddagsbadet kändes extra skönt idag.
I kväll går vi ut med vår värdfamilj och barn o barnbarn. Trevligt som vanligt. Nu är det bara en hel dag kvar här. På torsdag åker vi till Andros. Det blir riktigt spännande. Lissi |
|
||||
|
||||
Ktikados och Drossia..., Malamatenia och god mat... - härliga namn att minnas.
De goda kakorna man alltid får efter maten på Malamatenia, dem får man väl fortfarande...? Lite åt kourambiedes-hållet, men minns inte vad de heter på Tinos..., SÅ goda i alla fall, vi köpte med oss hem en liten kartong med dessa kakor från en av stans många konditorier. Mums! (Men de var allra godast på Malamatenia.) Önskar er härliga dagar på Andros också, Lisa & Claes! |
|
||||
|
||||
Jag håller tummarna för att det blir riktigt spännande.
|
|
|