![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]()
Vi har hittills alltid haft tur och hittat biljetter med direktflyg till Aten med bra tider och priser. Men de senaste åren har det varit allt svårare. I jakt på biljetter för nästa år är det som verkar intressantast flighter med 1 stopp i vardera riktningen.
Utresa SAS Köpenhamn-Munchen 50 min uppehåll Aegean Munchen-Aten Hemresa Lufthansa Aten-Frankfurt 45 min uppehåll Lufthansa Frankfurt-Köpenhamn Är det någon som vet hur det funkar med tidsmarginalen mellan flighterna? Jag förutsätter att incheckat bagage hanteras direkt automatiskt. Men tycker ändå att det verkar lite tight med bara 45-50 minuter för att komma ur ena planet och ta sig till bordingen på nästa, som ju vanligen ska ske 30 min före avgång. Någon som har erfarenhet av detta? Och vad gäller om första flighten blir försenad? ![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Vi har rest med snåla transfertider, men har man genomgående bokning är det inga problem för resenären. Problemen får lösas av flygoperatören.
Nu är det emellertid så vist ordnat att det plan man ska byta till har dockats just intill det ankommande planet. Promenaden blir föredömligt kort. Arne och Birgitta Ombord på Blue Star Paros på akterdäcket |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Vi har ofta så korta transfers. Men har man bokat hela resan i ett så brukar det alltid fungera. Nån gång var vi sena som tusan (i Budapest tror jag), men då väntade det andra flyget på oss. Vi var säkert 10 personer som skulle vidare till Aten den gången. Och som Arne säger, ofta är det bara en kort promenad mellan gaterna. Det är ju som bekant värre för bagaget när det blir tight om tid...
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() eller till Köpenhamn om det är hemfärd. I påskas hem från Aten hade vi , i vårt tycke, lång tid, över en timme mellan planen på Frankfurts flygplats och det var med en hårsmån vi hann! Vi flög ändå genomgående med Lufthansa. Något försenat plan från Aten, sen LÅNG bussfärd från planet. Bussen stannade inte vid för oss rätt terminal, så vi hade LÅNG väg att springa och gå genom en underjordisk tunnel och upp till rätt gate...Då var vi nästan sist på planet! Det var VÄLDIGT långt mellan våra terminaler. Men bagaget var med till Köpenhamn i alla fall! Frankfurt är ingen bra mellanlandningsflygplats med kort mellantid. Lissi |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Frankfurts flygplats är enorm. När jag flög till Manaus över Frankfurt och Sao Paulo hänvisades vi först till fel gate och hamnade i den där flyget skulle till Aten. Tekniskt fel på skyltningen skyllde de på sen var vi många som fick springa åt andra hållet med andan i halsen. Så jag säger som Lissi att om det är nära mellan gaterna vet man aldrig.
Eva |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Hade genomgående bokning Arlanda Heraklion byte Berlin Tegel, Air Berlin. 30 minuter mellantid i Berlin, bokningsbart. Gör vi aldrig mer om, när vårt plan landat fick vi inte gå ur med en gång, väl ute fick vi springa, hade tur så en personal direkt kunde svar vilken bokstav vi skulle följa, vägen ledde genom hiss, ut ur byggnaden in i annan , genom säkerhetskontroll.... framme 10 minuter före start. Vi kom med men ej vårt bagage.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
OK. Tack alla för era svar. Känns som att det är fullt möjligt, men inte helt säkert, och definitivt är det ett rejält stressmoment inbyggt. Kanske inte ideala sättet att börja och avsluta sin resa med.
Eftersom det rimligtvis tar åtminstone 15 min efter landning att komma ur planet, och bordingen ofta torde vara avslutad 10-15 minuter före avgång, så känns ju våra 45-50 minuter en aning tight. Tål definitivt inte så mycket strul. Får nog bli att spana efter andra alternativ med lite längre transit-tid, eller att bita i sura äpplet och betala för en direktflight. Tack för hjälpen! ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Vi har haft transfer flera gånger via Budapest och Wien och det har fungerat jättebra med mellanlandningen och gaterna har legat nära. Då har vi haft ca 2 timmar mellan. Så har man ca 1,5 - 2 timmar så är det inga problem.
Maken älskar flygplatser så han gillar dessa resor, medan jag tycker att det är helt bortkastad tid. Jag vill ut direkt och hem direkt och ska spara minst en tusenlapp för att det ska kännas värt mödan. ![]() så leta vidare och se om du hittar biljetter med längre tidsmarginal. Problemet är ju att man ofta vill vidare med båt samma dag! Lissi ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Genomgående bokningar; då finns det gränstider för vardera flygplats. Det går inte att genomföra en bokning med för snål transfer. Sen kan det bli stressigt iaf. Men jag lovar, personalen är väldigt mån om att få med er på nästa flight. Utgående flight väntar in inkommande inom rimlig gräns beroende på hur många som ska med och hur lång tid det tar. Det är dyrt för bolagen att boka om.
Har aldrig missat en anslutning (kors), men en gång fick jag tigga och be i gaten på madrid-Barajas, om lov att få gå och slå en drill. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]()
När vår bagage har blivit efter några gånger i Madrid (en bokning Arlanda-Alicante) samt Barcelona (en bokning Arlanda-Gran Canaria) fast man har haft 1 timme tid för byte bokar jag aldrig mera byte under 2 timmar. Och jag har inte något emot att sitta några timmar på en flygplats. När vi reser till Australia blir det ofta 5-7 timmar väntan i Hongkong, Singapore eller Kualalumpur. Till Samos reser vi alltid via Athen och 4 timmars byte där. Ingen fara, man kan sitta ute, ta en dricka osv...
![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Minimum connect time MCT, varierar naturligtvis från flygplats till flygplats. Dessutom varierar tiden med hänsyn till ankommande respektive avgående flyg. Inrikes och utrikes flyg. Om pass och tullformaliteter skall tas hänsyn till, etc.
Så i München är Standard Connect Time 30 min! Detta garanteras och kan bokas om man reser med Lufthansa. I Masses fall med inresa SAS och utresa Aegean är MCT 45 min. I Frankfurt är MCT 45 min och detta garanteras vid en hel del kombinationer. Masse reser med LH och han behöver därmed inte oroa sig. Lufthansa inom Europa/Schengen använder dessutom,i 90% av fallen, terminal 1/Pier A vilket minskar avstånden rejält. Men förseningar inträffar ibland och då finns det alltid en viss marginal som man kan tumma på. I München kan man transferera passagerare med 8 min mellan flygen!!! Det är inte alltid detta görs naturligtvis men har man rätt sorts biljett (Business) och har ett Guldkort från Staralliancebolag då lovar jag att markpersonalen som koordinerar passagerarflöden vid irregulariteter tar sig en funderare på om man ska försöka med en sådan snabbtransfer. Skulle oturen ända grina en i ansiktet och man missar sitt anslutningsflyg blir man alltid ombokad på nästa flyg till sin slutdestination. Under förutsättning att man har en genomgående biljett. Flyg lugnt :-) |
#13
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
#14
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Det var bara för att exemplifiera att det finns marginaler även om man skulle landa lite sent när man är i transit. Av den totala summan passagerare som är i transit har ju den absoluta majoriteten en betydligt längre transittid än MCT kräver. Resterande flyg, som ligger på exakt MCT, är naturligtvis mer känsliga men de drabbade passagerarna är också ett absolut fåtal. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Tack för bra upplysningar SteffTee!
Det riktigt kniviga kan inträffa när man flyger inrikes i Grekland och ska hem sedan. Ett engelskt par som jag träffade nu senast skulle flyga Milos-Aten-hemmaflygplatsen i England. Men planet från Milos blev försenat i två timmar. Det gjorde att de missade planet i Aten, fick vänta 10 timmar extra - och betala ytterligare 900€ för att komma hem... När jag senast hörde av dem jobbade de med sin skadeanmälan till försäkringsbolaget men de var pessimistiska om utgången. |
#16
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag tar inte ens morgonbåt från Tinos till Rafina om mitt flyg går 13.55 samma dag fast jag skulle hinna om båten går i tid...men det är ju just det ![]() Men jag är väl feg. Lissi |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Nej, jag kör också hängsle och livrem på den punkten... Samtidigt, skulle det hända: jag skulle betala och sedan kraftfullt förtränga alltihop. Jag är rätt bra på sånt
![]() |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Var så god
![]() Det är liksom lite av mitt jobb att kunna detta. Sitter mitt i dessa frågeställningar dagligen på arbetet på den stora flygplatsen ![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Jag hakar på den här tråden lite… Jag har kollat på lite flygresor till Aten och hittat ett alternativ som skulle vara kanonbra, om det funkar vill säga. Eftersom vi bor i norra delen av landet måste vi flyga inrikes först till Arlanda för att ta oss vidare ut till öarna.
Jag har då hittat flyg med SAS från Luleå till Aten en onsdag morgon, ankomst Arlanda 07 20 och vidare till Aten kl 07 55, alltså 35 minuter mellan planen. Eftersom alternativet finns som genomgående bokning så är det ju OK enl SAS, men jag är ändå väldigt tveksam till hur det verkligen funkar. Bagage får man väl kanske skippa, det må så vara, men vi ska ju hinna ta oss mellan inrikes och utrikes och sen där antar jag att man måste genom säkerhetskontrollen också vilket ju kan ta sin tid. Ibland är det ju väldigt lång kö där, men då kanske man måste fram med armbågarna och helt enkelt tränga sig före i kön ![]() Funkar det bara så vore det ju fantastiskt, då landar man i Aten kl 12 35 och då skulle vi kunna ta flyget till Milos på eftermiddan och vara framme där samma dag som vi lämnar hemmet. Helt otroligt, men är det realistiskt? Vad säger ni andra erfarna, skulle man våga chansa på detta? ![]() Maria |
#20
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Garantier för irregulariteter kan man aldrig ge men med en sådan biljett är du ändå garanterad att bli ombokad till första möjliga förbindelse till ATH. Tyvärr kan det kanske bli svårt att få med Milos-biljetten i samma routing. Kö i säkerhetskontrollen kan man drabbas av ibland och, som du skriver, då får man kanske använda sina armbågar eller ödmjukt fråga om man kan få smita före. Ha en bra resa! |
![]() |
|
|