Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-17, 22:00
Jupiter Jupiter är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010
Standard Till Samos och vidare - enklast, billigast?

Vill till Ikaria och Fourni i sommar. Enklast är via Samos har jag förstått. Men till Samos, hur tar vi oss dit, (från Göteborg)? Jag har tittat på olika resesajter och kan hitta resor till Athen för ca 5 000. (Vi är 2 st). Det låter ju billigt och bra, men sen då? Vad kostar hotell i Athen och färja eller inrikesflyg Samos t/rt? Och vad tar det i tid att ta sig till Samos med respektive transportmedel? Är det värt det?

Alternativt har jag tittat på charter, enbart flyg till Samos. Det gick på 9 200, för 2 personer, 2 veckor. Är det bättre? Smidigare, ja, men prisvärt!? Tror det var Fritidsresor, inget annat charterbolag hade resor (ännu?) från Göteborg. Släpper fler bolag biljetter Gbg-Samos och billigare i så fall

Tänkte bolla mina tankar och funderingar med er mer vana greklandsresenärer. Vet inte riktigt hur jag ska tänka? Ska jag ha is i magen eller är det snabba ryck som gäller?

Tacksam för alla tips och spekulationer.
Svara med citat
Gammal 2013-10-18, 06:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Till Samos och vidare - enklast, billigast?

Vi brukar boka med Olympic från Athen till Samos. Är man tidigt ute så finns det oftast lågprisbiljetter för sådär 70 Euro enkel resa pp.

Vi har även vid tillfälle tagit färja från Syros direkt till Fourni. Ankomsten till Fourni vid fyratiden på morgonen. Då har vi förbokat på Toula Rooms och fått nyckeln i låset. Bara att spatsera upp de 200 meterna att genast sova.

Men, inrikesflyget är att föredraga.

Arne
Svara med citat
Gammal 2013-10-18, 07:06
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Ni flyger billigt från Athen till Samos, det brukar kosta ca. 100 eur/pers. t/r. Färjan går sent på kvällen 3 dagar i veckan och tar ca. 8 timmar, inget att rekommendera. Vi reser alltid till Samos via Athen från Arlanda. Tidigt SAS flyg på morgon och vidare på eftermiddag till Samos. Det blir att vänta ca. 4 timmar mellan flygen. Om ni kommer sent på kvällen till Athen finns det en dyr hotel vid flygplatsen men via booking.com hittar man billigare alternativ (40-60 eur/natt) som har transfer mellan flygplats och hotel. Första flyg till Samos brukar avgå 7 tiden på morgon. Från Samos (Karlovasi) går en liten båt 6-7 dagar i veckan till Ikaria (Agios Kirikos) och Fourni. Med samma båt kan ni flytta er från Ikaria till Fourni) Från huvudstaden Vathi går en bilfärja 3 gånger i veckan. Ett tips om boende på Ikaria. Byn Therma 2-3 km från Agios Kirikos är en gammal spa-ort med varma källor. Där finns en liten hotel som heter Marina. Man kan boka via deras hemsida eller via booking.com. Vi har bott där de senaste 2 somrar och känner ägaren Marina Moula väl sedan tidigare från annan sammanhang. Det lönar att hyra bil på Ikaria och utforska ön och alla öde stränder som finns. Marina hjälper med bilen, det lönar sig att boka på förhand, vi fick vänta en dag på ledig bil förra sommar när vi inte hade bokat på förhand. Trevlig resa till våra "paradisöar", Samos och Ikaria. Hoppas detta hjälper på vägen till er resa. Jag måste tillägga att uppgifterna är från juni 2013 angående båtar till Ikaria från Samos. Ingen vet om nästa sommarens tidtabeller.

Senast redigerad av Ålands Tapsa den 2013-10-18 klockan 07:23.
Svara med citat
Gammal 2013-10-18, 09:51
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Der er også indenrigsfly direkte til Ikaria.
Svara med citat
Gammal 2013-10-18, 10:48
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Hej!

Vi har via Aten också tagit inrikesflyget med Olympic direkt till Ikaria, snabbt och smidigt. Taxin från flygplatsen till Armenistis (där vi tycker om att bo), kostar ca 60 euro, men vilken fantastisk resa.
Tips på boende i Armenistis; Valeta studios som har fantastiska balkonger och uteplatser direkt vid havet.

/Lena
Svara med citat
Gammal 2013-10-18, 20:34

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
Der er også indenrigsfly direkte til Ikaria.
Det tänkte jag inte när "Jupiter" skrev om att åka via Samos. Vi är alltid först ett par veckor på Samos och far sedan till Ikaria. Därifrån flyger vi alltid till Athen på hemvägen. Det kostar inte mycket att flyga dit, men det går bara 1-2 flyg per dag. Hoppas ni hittar bra flygtider.
Svara med citat
Gammal 2013-10-18, 20:55

Tack för era utförliga svar.
Det blir alltså några tusenlappar extra för inrikesflyg och ev. hotell. Har jag tur kostar flyg till Samos/Ikaria 2 000 t/rt för två. Summa 7 000 mot 9 200 för charterflyg, och mer om vi måste ta in på hotell. Jag tror det lutar åt charterflyg. Men ni tycker alltså att det är värt det? Är det inte nervöst med alla byten och bokningar som ska passa. Vad tror ni om de övriga charterbolagen, har de inga resor Gbg-Samos 2014?

Jag återkommer säkert med önskemål om mer tips på Fourni och Ikaria.
Svara med citat
Gammal 2013-10-20, 09:33

Jag (vi) använder aldrig charter och det är inte svårt eller nervöst att boka flyg eller byten på olika flygplatser. Sedan får man normalt också ta 23 kg incheckat bagage samt 10 kg handbagage (charter har väl 15+5 kg totalt). Och sedan är man inte bunden till vissa resedagar, man kan planera sin semester just på så sätt man själv vill. Och man slipper alla "nojsiga" charterturisterna när man flyger reguljärt.
Svara med citat
Gammal 2013-10-20, 10:19
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
Jag (vi) använder aldrig charter och det är inte svårt eller nervöst att boka flyg eller byten på olika flygplatser. Sedan får man normalt också ta 23 kg incheckat bagage samt 10 kg handbagage (charter har väl 15+5 kg totalt). Och sedan är man inte bunden till vissa resedagar, man kan planera sin semester just på så sätt man själv vill. Och man slipper alla "nojsiga" charterturisterna när man flyger reguljärt.
Och mycket roligare också!
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2013-10-20, 10:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Och mycket roligare också!
Birgitta.
Roligare kanske. Fast det är inte alltid billigare. Det beror på var man bor i Sverige.
Skulle vi åkt till Kreta reguljärt från t ex Kastrup eller Arlanda så tillkommer för oss många mil med bil (35-40) eller tågbiljetter om tiderna passar samt i 90 % av gångerna även en hotellövernattning i anslutning till resan plus parkeringsavgift á 600 minst per vecka. Det är liksom startavgiften... Kan vi då slippa detta och t ex bara ha 10 mil till Växjö och då är parkeringen gratis, så kan charter bli billigare. Särskilt om man bokar tidigt och med viss rabatt.
Vi hade nog inte fått 2 veckor precis där vi vill bo inkl frukost och transfer för 11.400 för 2 veckor för båda två tillsammans om vi bokat själva och OM vi hade fått det så hade resan ut tagit mycket längre tid med transporterna till flyget. Så man kan nog inte generellt säga att det ALLTID är bättre och billigare med egna bokningar. Men ska man luffa runt och byta boenden ofta så måste man ju boka resan själv.
Vi gör som sagt båda delar som det passar bäst. Nästa 2 resor är "hemsnickrade" med egna bokningar, sen kommer 2 charter till Kreta från flygplatsen helt nära oss den förlänger jag med en egen vecka med bara flyget hem med charterbolaget. Så har man tid och lust så kan man kombinera. Vi har gärna både-och , inte bara antingen-eller!

Sen vet jag ju Yannis att ni gärna tar den kostnaden med flyg ner till Arlanda och hem när ni flyger. Ni har kanske inte så många charter att välja på från Umeå eller Luleå.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-10-20, 21:00

Jag tänker på tiden också, två nätter i Athen är två förlorade nätter ute på öarna. Hade jag varit ung och fri hade jag haft tid att krångla för en tusenlapp. Men tyvärr är tiden begränsad och jag tror det blir charterflyg.

Enklast hade det naturligtvis varit ifall jag ville till Kreta eller någon annan lättåtkomlig ö. Men nu har jag fastnat för Ikaria och Fuorni. Hoppas det är värt allt krångel.
Svara med citat
Gammal 2013-10-20, 21:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Roligare kanske. Fast det är inte alltid billigare. Det beror på var man bor i Sverige.

Sen vet jag ju Yannis att ni gärna tar den kostnaden med flyg ner till Arlanda och hem när ni flyger. Ni har kanske inte så många charter att välja på från Umeå eller Luleå.

Lissi
Inte många avgångar med charter från Umeå och dessutom under begränsade perioder av sommarhalvåret. Oftast är biljetterna väldigt dyra. Flest avgångar går till Turkiet och Gran Canaria. Kanske något större utbud från Luleå men dit har vi Umebor nästan 30 mil. Så för de allra flesta handlar det om att ta inrikesflyget till Arlanda.

Sen vet jag personligen inte om det är roligare att flyga reguljärt än med charterflyg. Har aldrig tänkt i de banorna. Om resan blir rolig handlar väl om vad man gör sen när flyget landat. Ska jag ö-luffa i cykladerna är det perfekt att flyga direkt dit. Har också åkt mycket billigt både till Samos och Lesvos med enkelbiljetter på charterflyget.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 06:17
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Jupiter; Fourni och Ikaria är värt ALLT krångel!!!
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 11:21

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jupiter; Fourni och Ikaria är värt ALLT krångel!!!
Birgitta.
Det var betryggande att höra. Ibland blir jag bara så trött på mig själv som inte kan nöja mig med det enkla. Men det som lockar med dessa öar är naturen och att de verkar vara lite mindre besökta än vissa andra öar. Var på Skopelos för tre år sedan och den ön kändes bara så rätt, så förväntningarna är höga.

Apollo släpper charterflyg på torsdag, förhoppningsvis billigare än de biljetter jag sett.

Nu ska jag beställa e-guider och drömma mig bort.
Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 11:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag gillar både Skopelos och Fourni. Ikaria har jag aldrig besökt men den ön brukar ju alla vara nöjda med. Det är ganska stor skillnad på Skopelos och Fourni men det är inte svårt att gilla båda.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 16:28
modestyblaise modestyblaise är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Åh, vad jag började längta till Fourni nu! Som någon skrev tidigare är Fourni värt alla besvär i världen

Vi åker också alltid från göteborg och har testat många olika varianter att ta sig dit. Ett år när vi åkte redan i maj hittade vi charterstolar som inte kostade så mycket, men det har jag aldrig lyckats med efter det. Sen är vi inte så förtjusta i Samos så vi vill gärna därifrån så fort som möjligt.....

Vi har flugit till Aten och tagit inrikesflyg till Ikaria, men problemet har varit att man inte alltid har hunnit med det samma dag. Då blir det en dyr hotellnatt i Aten.

För två årsedan hade Airberlin bra reguljära resor till Samos som vi lyckades få, iofs med två byten i tyskland, men det blev ändå bara en resdag. Förra året hittade jag inte alls så bra biljetter där, utan då blev det återigen flyg till Aten. Då valde vi att stanna några nätter på Syros först för att sedan ta nattbåt till Fourni. En bra variant om man gillar Syros.

Fourni ska besökas även nästa sommar, men vilken variant det blir då får vi se. Jag avvaktar lite.....

Lycka till
Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 20:06

Tack igen för alla svar.
Nu vet jag inte om jag gör någon besviken. men jag har ändrat mig vad gäller val av öar. Efter att ha läst reseguiden fick jag en annan känsla för Ikaria, än den jag själv fantiserat ihop. Svårt att beskriva. Konstigt det där med känsla man kan få för en ö, för egentligen är jag säker på att vi inte hade blivit besvikna. Vägarna skrämde mig nog lite också, brant och kurvigt.

Nu är det Milos och Sifnos som gäller, via Santorini. Pojken är lyrisk över att få åka till en äkta vulkanö och jag vill paddla kajak en dag. Men någon gång i framtiden kanske vi kommer till Ikaria och Fourni.
Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 10:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Jupiter Visa inlägg
Nu är det Milos och Sifnos som gäller, via Santorini. Pojken är lyrisk över att få åka till en äkta vulkanö och jag vill paddla kajak en dag.
Det blir jättebra det också, fast på ett annat sätt.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:06.