Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-20, 23:05
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007
Standard Tilos i maj

Hej!
Efter 2 höstresor till Tilos blir jag lite nyfiken på hur det är där i mitten/slutet av maj. Några som vi träffade där i höst sa att det var så mkt mygg då, stämmer det? Skulle vara härligt med både vår o höst på favoritön! Vandringarna lär ju vara än vackrare med allt som blommar då. Är restaurangerna öppna?
Mvh
ElisabethK
Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 10:36
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Tilos i maj

Hej! Tyvärr kunde vi inte ses i september eftersom ni åkte hem samma dag som vi kom - vilket var synd. Vi var även där i april/maj för att uppleva våren och den grekiska påsken. Eftersom vi kom dit den 28:e april förväntade jag mig få uppleva öns blomsterprakt ... vilket inte blev fallet. Den röda vallmon blommade visserligen fortfarande. Men mycket mer än så var det inte. Kanske var det en extrem tidig/varm vår?

Jag tror att de flesta restauranger öppnar runt första maj. I mitten på månaden är de garanterat öppna. Mygg minns jag inte, däremot andra mycket irriterande flygfän. Jag har beskrivit dem i ett litet kåseri som jag kan skicka dig ... eller kanske lägga ut här.

Hälsningar! Sjöborren.
Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 11:20
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Maj är en fin månad i Grekland och på Tilos, men i slutet av maj är det redan ganska varmt och mycket har blommat över. Den verkliga prakten är tidigt på våren då ängarna lyser röda av vallmo och vit-gula av kranskrage. Även uppe i bergen blommar mycket då. (Men Sjöborren, vi var ju där samtidigt och även om vallmo och kranskrage var i slutskedet av sin blomning, så lyste bergen gula av blommande tagginst och malva, timjan, klippros och mycket annat blommade för fullt. Och längs stranden blommade bj.a. strandlövkojan och strandvallmon. Men det gäller att hålla ögonen öppna, många av de blommor som finns uppe i bergen är mycket små....)

När det gäller restauranger så öppnar i stort sett alla vid påsk, Omonia brukar öppna något senare, men i slutet av maj har allt öppet.

Det är mer mygg i början av säsongen, men om man ser till att använda myggmedel och inte sätta sig där det är mycket växtlighet, då man går ut på kvällen, brukar det inte vara något större problem.

Så res ni till Tilos i maj... ni kommer att få det minst lika härligt som ni hade det i september!

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 21:04
sjöborrens avatar

Anki! Det enda jag såg var vallmo och en och annan kranskrage. Möjligen att jag såg någon malva, men klippros... Och att jag inte såg de mycket små blommorna uppe bland bergen, kanske beror på att jag höll mig längs stranden. Men å andra sidan såg jag heller ingen strandlövkoja eller strandvallmo ...

Men visst har du väl upplevt de mycket irriterande skalbaggarna?

Sjöborren.
Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 21:16
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Sjöborren, du får hålla ögonen öppna lite mer nästa gång... eller så kan jag ta dig med på en blomstervandring.

Jo, de små skalbaggarna kommer varje vår, stannar en dryg vecka och försvinner sedan helt. Det var även några stycken på kvällarna nu i oktober sista veckan vi var där, men inte alls den invasion som var i maj.

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 22:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Det är nog så enkelt som att ni inte tittar efter samma saker
Det är ju rätt vanligt att man ser olika saker.
Mina väninnor som var i Girona dagarna före oss har absolut inte sett samma saker som vi gjort. Man har så olika fokus på sina resor vare sig det är stad eller grekisk ö. Härligt det!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 22:33
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Hej!
Ja Sjöborren, synd att vi inte träffades, men visst köpte du glassen jag lämnade till dig? Vi kommer nog att åka i september nästa år igen men nu funderar jag pråmen ensamresa till våren. Bara vandra, jogga, läsa, njuta o äta glass förstås! Visst undrar folk om man inte är riktigt klok som åker till samma ställe flera ggr och ev 2 ggr på ett år. Men de som undrar det har aldrig varit på Tilos!
Men ska erkänna att jag även är sugen på Tinos.
Ja, vi får se men var lite nyfiken hur det är på favoritstället i maj. Kanske ska försöka åka första delen av maj i så fall??
Mvh
Elisabeth
Svara med citat
Gammal 2013-10-22, 10:36
sjöborrens avatar

Anki! Jag ser fram emot att få följa med dig på en blomstervandring.

Lissi! Visst tittar vi efter olika saker. Bland annat kikar jag gärna efter trollsländor ... Och missar kanske därför klipprosorna.

elisabethk! Tack för att du sparade lite chokladglass. Visst är du klok som åker två gånger om året till Tilos. Vi har i år varit där sammanlagt fem veckor - två i april/maj och tre i september/oktober. Och hade gärna stannat längre om vi kunnat. Om allt går som det ska, kanske vi ses där i början på maj. Och även i september.

Sjöborren.
Svara med citat
Gammal 2013-10-22, 10:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

Lissi! Visst tittar vi efter olika saker. Bland annat kikar jag gärna efter trollsländor ... Och missar kanske därför klipprosorna. :rolleyes

Sjöborren.
Trollsländor är vackra....och mysigare än de flugor som fanns på stranden som gav så elaka bett!

Tilos är fint..Undrar hur många av besökarna under en säsong som är svenska i % sett? Kalimera har nog höjt besöksfrekvensen rejält.
Jag hade gärna åkt tillbaks även nästa år, men maken vill annorlunda....

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:16.