![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...oförglömlig film, eller är det bara jag som minns den?
Jag och kompisen Gunnel, nybakade sjukgymnaster, gjorde Storviks omgivning osäker där vi susade runt med en röd Amazon , distriktet var Gästrikland, vintern var kall , snörik och underbar. En gång , när det inte var smällkalt utan halt, for vi i diket, det var lite pinsamt, vi skulle till en Bingokväll. Bingoutroparen frågade hur många som slirat av vägen den dan, vi erkände och fick en skyffel och folkets jubel... Vid något tillfälle såg vi också den här filmen, som jag ibland får anledning att tänka på, när jag ser någon ovanligt klantig manöver här vid segelbåtarnas övernattningsställen. Emborio, populär natthamn, skyddad från otrevliga vindar. Det finns en rad röda bojar som segelbåtarna förtöjer vid, sen sätter de sig i sina små jollar och paddlar i land . Inte för att jag prövat själv, men det är otroligt hur många sätt det finns att missa den där bojen...en stackare sitter beredd med båtshaken , förmodligen den som är lägst i rang på båten, och ska försöka ta fatt i bojens metallögla, och sen trä igenom en lina, allt utan att ramla i och medan den som står vid ratten, förmodligen högst i rang, gormar och skriker... Nu vill jag inte på något sätt särbehandla olika folkslag, men det är markant så högröstade somliga tyskspråkiga är... För oss i land är det ett sant nöje att kolla det här, särskilt när det blåser lite. |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Trevlig underhållning
![]() ![]() ![]() Fick Kalymnos och Emborioslängtan nu i Novemberrusket ![]() Ha de bra Monica! Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Att lägga till vid en boj borde vara ganska lätt, men är oturen framme så..... Men det som jag beundrar är när man fäller bogankaret och därefter backar in emot kajen ,där får man inte tveka många sekunder,om man skall komma rätt .Vi i Sverige lägger ju regel till med fören,det kan man se i en del Grekiska hamnar ,är det en med fören emot kajen så är det oftast en Svensk.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, i Katapola är det ett sant nöje att se båtarna lägga till! I högsäsong för segelbåtartider får båtarna stå i bredd och besättningen får hoppa till den båt som står närmast land.
Dessutom är det så att Skopan har företräde, naturligtvis. Det visade sig en morgon när Skopan hade kommit in på kvällen och kastat ankar. Vissa båtar hade inte möjlighet att komma ut! Man fick helt enkelt avvakta tills Skopan gick ut igen! På Kzo är det också ett stort nöje att se en del klantiga försök att få fast ankaret. En gång kom en liten båt in, och den grekiska flaggan skulle naturligtvis hissas. Dom två grabbarna på båten hissade flaggan upp och ner! Vilket tjoande det blev i hamnen. Filmen "Att angöra en brygga" har jag sett kanske ett tiotal gånger. Fem gånger på bio och så har den gått ett antal gånger på TV. Jag älskar den filmen. Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tyvärr bor vi alltför långt både från hav och bryggor, så vi kan inte se anläggningsförsöken. Av filmen minns vi två bara beklämmande humor, a la kalsong. Bättre typ av humor finns det. Men goda historier kommer från Monica!
/ Jannis |
|
||||
|
||||
![]()
Visst är det Monica, ett sant nöje!
// KR |
|
|||
|
|||
![]()
Det känns som evigheter sedan jag satt under "mitt" träd på en trasig brassestol och fascinerat studerade de olika varianterna. Att man ser någon falla i vattnet händer, det vackraste var en finsk segelbåt som seglade in i Emporiosbukten och snyggt la till vid bojen. I somras blåste det rätt rejält så det var en del som gav upp och tuffade ut igen.
För mig som gillar en händelselös vistelse är underhållningen helt perfekt. |
|
||||
|
||||
![]()
Nan, det är du som har Emborio som hemadress, eller? I somras hade jag lite för mycket att göra, men nästa gång du kommer vill jag gärna träffa dig.
|
|
|||
|
|||
![]()
Ja Monica, det är helt rätt.
Vi har precis flyttat till Dalarna från Skåne men har redan bokat. Kommer lagom till "Hoppa över eldarna" - det gör ju inte jag men mina pojkar gör det fortfarande. Jag har ditt mobilnummer, fick du mitt grekiska? Annars har vi gemensamma vänner så vi lär nog hitta varandra./Ann |
|
||||
|
||||
![]()
Det låter bra. Idag var det inga segelbåtar i Emborio, men en del familjer njöt i det otroligt fina vädret, badade, metade och hade med sig matsäck.
|
|
|||
|
|||
![]()
Så avundsjuk jag blev ! Men vips är det juni igen och jag sitter under "mitt" träd - bara en liten vinter först.......
|
![]() |
|
|