Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-22, 23:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Din bästa stund i Grekland

Med tanke på tråden "Bästa hotellet ever", så dyker en fråga upp i skallen, som min fru ställde häromdagen. "Vilken är din bästa stund i Grekland, nånsin?". Inte lätt att svara på och frågan är om man kan. Jag fick fundera länge och väl, men till sist dök ett kärt minne upp. Vet inte om det är det bästa, men ett av dom i alla fall.

Bodde i Faros på Sifnos. Varje morgon var det samma procedur. Som vanligt uppe rätt tidigt. Kan tilläggas att jag älskar tidiga morgnar i grekiska byar. Med badbrallor o flipflop och en €uro i handen, bar det iväg. Släntrar över den lilla bystranden bort till supermarketen. Köper där mitt dagliga bröd för 60 cent. På återvägen tillbaks till Aperanto (hotellet), gjorde jag en paus vid bystranden. Så underbart skönt med ett uppfriskande morgondopp, innan man, drog sig tillbaka till terassen för en härlig frukost. Då njöt man, kan jag lova...
Inget speciellt i sig, men känslan. Den håller i sig - länge!

Vilken är din bästa greklandsstund?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 23:26
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Sv: Din bästa stund i Grekland

Allt i Grekland är bästa stund . Men om jag måste välja då blir det den där stunden mellan eftermiddagen och kvällen. Man har haft en skön dag, vad man nu gjort. Kommit hem, duschat kanske vilat, har en stund på balkongen lite gott att dricka nåt att knapra på sitta och titta vad man n u har att titta på alltid är det något kanske något att läsa. Fixat iordning för att gå en volta o ut på byn. Den stunden är fin...
Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 07:19
kize kize är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

För mig är den bästa stunden eller ögonblicket när man sträcker ut o tar det första simtaget ut i det stora blå. Då är livet riktigt rättvist! Oh, vad jag längtar!!!
Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 07:31
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 08:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

För mig är alltid allra bästa stunden precis då båten håller på att lägga till vid Tinos kaj och man vet att NU ligger hela semestern framför mig!

På "dagsnivå" är den bästa stunden morgonpromenaden längs stranden , morgondoppet efter den och bageribesöket på vägen "hem". Sen kan dagen bara bli bra! :-)

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 12:32
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

För mig är bästa stunden i Grekland när jag besöker en NY ö och drar iväg med bil för att upptäcka den.. otrolig frihetskänsla! Sen lyckan när jag hittar en öde strand och tar mig ett härligt dopp där.. då njuter jag för fullt!(som tex på Tinos nu senast)

Det finns många "bästa stunder i Grekland" så jag tar en till....

Att gå upp i ottan och vandra till Lethra på Tilos och se solen gå upp över bergen.. Det är magiskt!!

Åh vad jag längtar nu....
Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 15:19
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Min bästa är när jag går ner från planet på Chania,då är jag nära hemmet
Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 16:05
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Mine beste stunder har nesten alltid med personlig kontakt med grekere å gjøre. Gjerne når jeg sitter på en taverna med en frappe en formiddag, etter at folk er ferdig med frokosten, og før de første kommer inn for lunch. Da har personalet god tid, og det er ofte lett å komme i kontakt med dem, så man kan gjerne sitte en time eller to og diskutere hvordan de ser på livet og framtiden (og på oss turister )....
Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 16:25
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Vilken uppgift det blev, "behöva tänka på alla resorna" och försöka minnas var alla fantastiska stunder fanns???

Men jag fann omedelbart den eftermiddagen då vi låg på stranden under parasollet i Agios Isidoros på Lesvos 2007. Som den icke-strandmänniska jag är (har varit, det pendlar) så var det en stund då jag i fullständigt avslappnat läge (kände knappt kroppen......) försökte komma underfund med om jag skulle läsa boken jag hade med mig, gå i och bada eller fotografera (liggandes). Jag tror jag höll på upp emot en timme med att fundera, läsa.....bada......fotografera.......stunden förflöt varvid jag fann att jag gärna ville göra.........

......ABSOLUT INGENTING, allt "göra" var för jobbigt

Jag har aldrig varit så avslappnad i livet innan detta, och aldrig efteråt heller.

Men sen finns det många andra tillfällen. Till och med tillfällen som inträffar INNAN Greklandsvistelsen börjar, nämligen när planet landar. Jag blir alldeles vimsig av lycka, hjärtat slår volter, vi sjunker, tar mark, bromsar och eftersom jag är galen i flygplan och flygplatser så stirrar jag på allt jag hinner se innan vi stannar och vi får gå av. Och eftersom alla flygplatser vi landat på saknar ramper/gater (som på Arlanda) så lägger jag rituellt min högra hand på betongen som någon slags "välkomnande gest", vill känna Grekland välkomna mig trots att det är betong. Vid sommarens tillfälle var det en flygplatsanställd herre som såg detta intill mig, "is it hot", frågade han lite pillemariskt? "No it´s GOLD", sa jag varvid han gapskrattade!!

Och så minns jag ju första Greklandsresan 1999 till Parga, okej jag hade varit på Samos i början av 1980-talet men 1999 blev starten på ett kärleksförhållande. Vi bodde en lång bit utanför Pargas centrum och kom till hotellet mitt i svarta natten. Första mötet med Pargas vackra hamnområde under första förmiddagen var HELT MAGISKT, jag trodde knappt det kunde finnas någon så vacker plats och trots alla andra Greklandsresor sedan dess så står sig Parga högt på listan över vackra platser

/Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2013-11-23 klockan 16:35.
Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 17:35
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Ja vilken härlig fråga ett magiskt ögon blick var nog förra årets ö-luff
Startade i Milos där vi gjorde en ötur med båt passerade Sarakiniko det blev för oss båda kärlek vid första ögonkastet dagen därpå tog vi bussen dit varpå vi gick omkring och bara ropade wow ojoj herregud så vackert åt medhavda ostmackor där osten smält och rödvinet var varmt men har aldrig ätit godare mackor eller druckit godare vin för att sen avsluta med dopp från klippan oh herregud låt det snart bli juni för nästa Grekäventyr
Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 19:10
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Jag ryser av igenkännande och lyckokänslor när du beskriver din kärlek till Grekland Hasse!

Minns också när jag blev kär i Grekland. Det var under en dagsutflykt från Samos till Fourni. Sonen och jag bestämde oss för att gå till stranden Petrokopios ca 45 min söder om Fourni by. Vi följde den asfalterade vägen som slingrade sig runt ett antal havsvikar högt, högt ovanför havet. Den enda vi mötte på vägen var en gammal man på en åsna som hälsade "yassou!". Utsikten över havet var bedövande vacker och så denna enorma stillhet! Inte ett ljud utom några enstaka syrsor. Vi hade stranden för oss själva nästan hela tiden under de timmar vi var där. Det var en fantastisk naturskön strand med alldeles klart vatten. Vi snorklade för första gången i havet och upptäckte färgglada fiskar. Under vandringen tillbaka till byn för att hinna med båten till Samos njöt vi återigen av utsikten och vi mötte samma man på sin åsna igen, men ingen annan! Satt en stund på ett kafé i hamnen och väntade på båten medan vi smälte dagens upplevelser.

Sedan dess har det blivit ytterligare ett antal resor till grekiska övärlden och besök på över olika 20 öar. Det finns många olika saker jag uppskattar med att resa till Grekland (t ex möten med människor, folklivet, trevliga tavernor, mm), men fortfarande tillhör det som jag upplevde den dagen det som jag uppskattar mest: Stillheten, det totala avkopplandet och känslan av att befinna sig i nuet, vandringar i vackra omgivningar och natursköna oexploaterade (eller i alla fall relativt oexploaterade) stränder.

Längtan till nästa sommar blev plötsligt väldigt stark!
Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 20:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Vilka fina intryck och beskrivningar!

Själv har jag oräkneliga bästa ögonblick, och får fler dagligen, som när
-två små glada tjocka hundar smiter ut på äventyr och den likaledes tjocka tanten försöker springa efter...
-bagarbilen kommer och bagaren kallar mig "min kära Monica"...
-jag sitter på stranden helt solo, lite dyster, och den badande grekiska familjen kommer med en grillad kotlett och en tomat...

Det har med relationer att göra. Så enkelt att säga hej på vilket språk som helst. Så utan ansträngning att le mot den du möter. Sånt finns det mycket av här.
-
Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 23:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Eftersom jag har lyckan att ha en hel uppsjö av härliga minnen från Grekland så har jag vänt och vridit på frågan och botaniserat fram och tillbaka. Svårt att välja bästa stunden. Men ett par minnen som återkommer gång på gång är kanske svaret på frågan.

Den 14 september 1996 landar jag och min kära hustru och ett annat par (några av våra bästa vänner sedan många år) i Aten vid lunchtid. Kom dit medelst av Apollo inhandlade flygstolar. Det var det enda vi hade bokat. Vi tog bussen ner till Pireus. Satte oss i solen på en uteservering med varsitt glas öl/vin. Klockan är cirka 15.00, solen är varm och go, drycken sval och härlig. Sitter och smuttar, tittar på folkvimlet och båtarna. En vecka i Grekland framför oss och ............ (nu kommer det viktiga) INTE ETT SMACK FÖRUTBESTÄMT! Ingen ö, inget boende, ingen färja ..... inget bokat.

Att bara sitta där och njuta var en mycket skön frihetskänsla. En stund senare fäste vi blicken på en båt och sa ..... "kanske den där kan va nåt!". Köpte biljetter och åkte iväg. Det blev sedan en trevlig vecka på Paros.

Men stunden där i hamnen i Pireus den finns kvar starkt i minnet.

Masse
Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 09:11
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Men stunden där i hamnen i Pireus den finns kvar starkt i minnet.
¨¨

Och så säger dom att livet är en plan te.x. Sartre och do andra.
Våga vara otrygg.
Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 21:53
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

För min del är det lätt att välja!
Förra sommaren när vi hyrde en liten eka på Ithaka fick vi ett "halleluja moment". Vinden la sig, havet var kristallklart, turkost och vi slänger ut ankaret utanför Gidaki stranden. Vi hoppar i och simmar. När vi klättrat upp i båten igen så känns det som om vi är i ett turkost, blankt och oändligt paradis - och det var som om vi var en del av det. Vi trodde vi var helt ensamma - då passerar badbåtarna till Gidaki och dom spelar Fernando (Abba).....det låter kanske konstigt men det var magiskt och samtidigt surrealistiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=dQsjAbZDx-4
http://www.istockphoto.com/stock-photo-29763016-boat-trip-greece.php?st=24fc2d8
Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 22:25
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
..och dom spelar Fernando (Abba).....det låter kanske konstigt men det var magiskt och samtidigt surrealistiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=dQsjAbZDx-4
Måste varit omtumlande. Kom just på vad jag saknat att höra ABBA. Får nog ta en holmgång på Youtube, för att lyssna på alla hits!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 22:42
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Måste varit omtumlande. Kom just på vad jag saknat att höra ABBA. Får nog ta en holmgång på Youtube, för att lyssna på alla hits!

/Netwolf
Tack Netwolf! Lät kanske konstigt, men det var speciellt .

Visst är det roligt med Youtube! Och Abba fick ju en ny dimension i samband med Mamma Mia. Jag hade inte tänkt på att vissa av deras låtar hade greklandskänsla före den filmen. Kanske inte just Fernando men andra.
Svara med citat
Gammal 2013-11-25, 10:31
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag skrev detta för rätt många år sen, men det håller än:

”Varför är det inget annat än öluffning i Grekland i skallen på dig?” frågade min kompis mig en sommar för några år sedan. Då satt vi söder om Disney World i Florida. Varför vi satt där? Jo, jag lyckades få syn på en restaurang som hette ”The Really Greek Taverna” när vi åkte förbi. Ja, och sedan var det så klart kört.

Jag har frågat mig själv detta åtskilliga gånger. Det är lätt att svara sol, hav och blå himmel, men det ligger på ett annat plan. Jag skulle vilja börja med att svara: doften. Tänk när du kliver av den ofta dieselstinkande färjan för första gången i år, går över landgången och andas in djupt. Förutom själva doften från havet, får du nästan alltid en förnimmelse av timjan, kåda och någon blomdoft du inte känner igen.

Sedan hör du glada greker hälsa dig med ”Kalimera” och ”Yassos”. Du hälsar leende tillbaka, makar ryggsäcken tillrätta, och vandrar in mot byn. När du kommer fram till första tavernan, kastar du ryggsäcken på en stol, och dig själv på en annan. Det är nu allting egentligen börjar. Upplevelser som kommer att kittla alla dina sinnen, plus nyfikenheten på nästa ö. Ägaren trollar fram ett fat med några stora feta svarta oliver och en näve pistagenötter. Ett immande glas med kallt vatten kommer också fram, och sedan lämnas du ifred. Du är ju gäst, och vill du inte ha något mer så slipper du. Vattnet tar slut på två minuter, och du använder en stor del av ditt grekiska ordförråd när du beställer en öl: ”Mia bira, parakaló”. Snart har du en flaska öl framför dig tillsammans med ett nytt glas, modell större. Efter en njutningsfull klunk börjar du se dig omkring.

Fartyget du kom med håller redan på att lämna hamnen under stort ståhej. Bilarna, som snällt väntade på kajen, har nu kört ombord. De var fullastade med stora tomater, vattenmeloner och en mängd andra frukter som odlas på ön. Bilarna som lämnade fartyget är lastade med så mycket och med så varierade saker ett de verkar kunna fylla ett medelstort varuhus. Förutom mat och dryck kommer bilar fullastade med cementsäckar, bräder och till och med en cementblandare. Stolar, bord och garderober vinglar osäkert på flaken. IKEA verkar vara ett okänt begrepp. Allt är mycket underhållande. Blicken vandrar vidare, och du får syn på en smal gränd. Husen är helt vita förutom blå dörrar och fönsterluckor. Ett tiotal katter sitter och tittar intresserat på när en fiskargubbe rensar sina gula nät. Han är klädd i en mörkblå overall, och en gigantisk keps är nedtryckt på huvudet. Du ser bara hans näsa och grå mustascher, och du hör att han nynnar på någon okänd grekisk melodi.

Åt andra hållet, lite längre upp i gatan, finns en affär. Skylten med ”Supermarket” över dörren är bredare än hela affären, men du vet att där inne finns ungefär allt du behöver. De där kryddstarka små lammkorvarna du minns från förra året trängs i kyldisken tillsammans med nytillverkade fårostar och hemmagjorda vinbladsdolmar. Den lokala ouzon, som inte finns att köpa någon annanstans, passar perfekt till.

Du tar några klunkar öl till och börjar omedvetet le. Du känner solen bränna på dina vrister, och du lutar dig tillbaka så att ditt huvud svalkas av skuggan från vinrankorna som fungerar som tak.

Du reser sig själv men är aldrig ensam. Nu, till exempel, har en av katterna från gränden fått syn på dig och kommer fram till ditt bord. Han tigger inte utan sätter sig lugnt och tittar på dig. Ägaren kommer ut, sätter sig på huk och börjar klia katten bakom örat. Båda ser ut att tycka lika mycket om det. Eller alla ni tre förresten, eftersom du inser att just nu, just i detta ögonblick, kan ingenting bli bättre.
Svara med citat
Gammal 2013-11-25, 10:53
Netwolfs avatar

@Bluesea. Det var mer igenkänningskänsla där än Solsidan!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2013-11-25, 11:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Så fint beskrivet Bluesea!

Fast jag kan få liknande "detta är det bästa jag vet"-känsla när jag t ex kommer till Paris där jag efter 6 resor och nästan lika många veckor känner tempot runt om och sitter på en liten gata på ett café med ett glas vin och ser på folklivet. Det är nog mer för mig ett igenkännandets glädje och en känsla kanske av trygghet att man har många dagar framför sig med upplevelser som man känner igen och vill möta åter. Man lägger också till någon dimension av upplevelser för varje resa. Är man många gånger på en plats så blir igenkännandet så himla njutbart! Sen kan det vara Grekland, Paris eller Spanien för mig.

Lissi - som ber om ursäkt för att det inte bara handlade om Grekland.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:08.