Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-30, 18:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Det luktar gott...

...i köket, glögg står och drar. Vi är inga riktiga julfirare, men glögg åtminstone en gång vill vi gärna ha. Jag läser om alla som pyntar och bakar och står i, och undrar stilla hur man orkar hålla på så där. det är nog något fel på mig.

Jo, lite ljusgirlander har jag satt upp, för det tycker gubben om, och en stackars tilltufsad plastgran på 50 cm står på frysboxen ihop med en ljusstake som vi haft i säkert 40 år.

Julen var så väldigt viktig när man var barn. Syskonbarnen kom från Uppsala så vi ställde in extrasängar och madrasser från vinden flera dar i förväg så att de skulle hinna bli varma. Julklappar fanns i en säck i mammas garderob. Julgranen högg vi förstås på egna skiftet och ställde den att tina av i mjölkkammaren i ladugården. Maten var klassisk dito, med hemgjord korv och riktig skinka med ben, grisfötter, tunnbröd, syltor och lutfisk, sötost och risgrynsgröt, förstås. Dagen efter fick man ris-a-la-malta...som jag aldrig tyckte om.

Men det var då det. Mina egna barn har missat pressyltan och hemgjorda korven, för att inte tala om sötosten och grisfötterna...

I Grekland saknar jag INTE allt det där stöket omkring julen, med julbord och lucia ( och , ja, du vet ju själv...vem ska vi fira hos i år, hur ska vi hinna...hur ska vi ha råd...) men det är ju fritt att välja hur man vill ha det. Att vi inte har "riktig" vinter hör säkert dit.

Men lite glögg ...den blev jättegod, tack Tore för vinflaskan du kom med , den har nu förädlats ytterligare med kanel, kardemumma, kryddnejlika, brunt socker, en kluven mandarin och skalet av en apelsin...
Svara med citat
Gammal 2013-11-30, 18:34
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Det luktar gott...

Jag önskar dig och mannen en trevlig advent Njut av glöggen

Riitta
Svara med citat
Gammal 2013-11-30, 19:04
cyrene cyrene är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Har precis kommit hem från Missionshuset, där har vi sjungit in advent, mycket stämningsfullt med trumpet och körsång, och barn som sjöng.

Hela dagen har det varit julmarknad med hembakta kakor och tunnbröd. Man kunde också köpa lotter,sill, marmelad,julpynt och allt som hör julen till.
Sopplunch och kaffe med dopp kunde man också köpa.

Efter gick vi en promenad på ön, många har kommit ut till sina hus för att fira advent. Den stora julgranen har kommit på plats, i dom flesta hus lyser ljusstakar och adventsstjärnor och runt husen lyser ljusslingorna.

Julen har vi tänkt fira här tillsammans med barn och barnbarn, vi blir 17 personer. Vi hjälps åt med maten, det blir alltid skinka, Janssons, omelett,lax,och olika sorters sill, gröt med mandel, och fram på kvällen äggost med hallonsylt.

På julaftonskvällen 23.00 är det julsånger i Missionshuset ,ofta välbesökt.

På juldagen äter vi kalkon.

Så kan man också fira Jul!

Trevlig advent och God Jul önskar Cyrene
Svara med citat
Gammal 2013-12-01, 12:05
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Om man jagar bilden av den perfekta julen med den perfekta familjen och perfekta släktträffen och lyssnar på allt som man "bör" göra och baka och köpa etc så lär man bli ganska olycklig och trött till julafton.

Om man plockar ut några få saker som är viktiga för en själv och finner glädje i det så har man nog hittat julens mening. Sen kan det vara väldigt olika vad vi tycker om och det bör man inte ha så mycket åsikter om heller, låt alla fira så som de vill och finner gott.

Det viktiga med julen för mig är alla julens dofter, många tända ljus, närmaste familjen och skinka med ben. Förr åkte vi runt och firade hos släkten, det har vi slutat med numera. Hemma, lugn och ro, det är jul.

Önskar er en skön och fridfull första advent!
Svara med citat
Gammal 2013-12-01, 12:21
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Den hjemmelagde gløggen høres veldig god ut! God advent til dere. Her er det flere varmegrader og vind. Rene våren! Snøen kommer tidsnok - kulden også, så vi får nyte av gode dager før vinteren virkelig setter inn.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:57.