Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-02, 13:16
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Otroliga regnmängder

Det har regnat så infernaliskt hela natten och när jag ser på lite olika väderkartor är det Rodos som just nu får ovädret från oss.

Det har inte blåst, utan regnet föll rakt ner, oavbrutet, i timmar, lugnade sig lite, började om. Jag gick upp från den sköna sängvärmen då och då bara för att titta på spektaklet.

Nu är det halvsoligt och vattnet har redan sjunkit undan - det var riktig översvämning i vår trädgård och en fors utmed backen neröver.

Hur det är nere i stan kan jag bara gissa...foton kommer säkert på Facebook med diverse skämt om inköp av gondoler och sånt. Folk är rätt luttrade, det pratas och pratas om vad man kan göra för att hejda flödena längre upp i stan, men inget rejält har blivit gjort.

Vattnet är ju välkommet på många vis, men helst skulle vi ju vilja ha ett sånt där lugnt och trevligt regn som inte orsakar översmämningar.

Nåt att komma ihåg i sommar när vi flämtar i värmen och slokar ikapp med växterna.

I övrigt händer det ingenting här hos oss, vi äter och läser och slöar.
Svara med citat
Gammal 2014-01-02, 20:49
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009
Standard Sv: Otroliga regnmängder

Monica
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 12:20
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Det har tom regnat ordentligt på södra Kreta också. I Östersund töar de få snöflingorna bort! Vi tröstar oss med att det inte är fuktigt och kyligt här, inomhus! Men jag tror inte du byter med oss, Monica, för vi har isgator ute!
/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 12:35
Monica Ps avatar

Inga isgator här, ingen isskrapa i bilen, inga dubbar, ingen snöskyffel, inget alls som har med snö att göra...
Bara för att göra en del avundsjuka: satt på kafeteria nere i stan med min väninna Eva och solade, fick ta av mig jackan, känner mig litelite solbränd på höger kind nu. Fullt med folk drog fram och tillbaka i sakta mak eller satt och fikade ute efter det trista vädret och de många helgdagarna och köerna på olika ställen.
President Papoulias kommer på måndag för att vara med om när man kastar korset i sjön -Theofania- på lilla Telendos, sen ska han till Pserimos och se på översvämningsskadorna. Helikopter, bevars, man röjer för närvarande en åker på Telendos så han kan landa tryggt.
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 13:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Låter underbart med sol här regnar vintern bort eller den har aldrig kommit hit. Nästa vecka har det dock utlovats snö och minusgrader. Det är vi många som längtar efter annars blir det ju ingen vårvinter. Eva
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 17:00
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Inga isgator här, ingen isskrapa i bilen, inga dubbar, ingen snöskyffel, inget alls som har med snö att göra...
Bara för att göra en del avundsjuka: satt på kafeteria nere i stan med min väninna Eva och solade, fick ta av mig jackan, känner mig litelite solbränd på höger kind nu. Fullt med folk drog fram och tillbaka i sakta mak eller satt och fikade ute efter det trista vädret och de många helgdagarna och köerna på olika ställen.
President Papoulias kommer på måndag för att vara med om när man kastar korset i sjön -Theofania- på lilla Telendos, sen ska han till Pserimos och se på översvämningsskadorna. Helikopter, bevars, man röjer för närvarande en åker på Telendos så han kan landa tryggt.

Så spännande! Hoppas att det går bra att landa :-)

När jag läser din beskrivning av en dag i början av januari blir jag alldeles sjuk! Längtar alldeles infernaliskt till Kalymnos! Trots detta har jag ingen resa inbokad ännu... hoppas att jag kommer till skott snart!
Ha det bra, Monica, och god fortsättning!

/Eva
Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 14:00
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Helsa presidenten!

Ellers er det uvanlig vått og varmt her sør i Norge. Idag sol og fint turvær, men det regner MYE og ingen snø å gå på ski i. Bra det ikke er veeedlig lenge til Kalymnostur. Det blir godt å få våren der før våren i Norge.
Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 15:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Helikopter, bevars, man röjer för närvarande en åker på Telendos så han kan landa tryggt.
Var på Telendos? Finns inte så många åkrar där. Skulle gärna se honom landa.
Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 18:17
Monica Ps avatar

Det finns en åkerplätt lite söder om själva byn. Säkert är olika lokaltevegubbar där i morgon. www.aigaio-tv.gr/index.php/livestream är den ena kanalen, TV12 den andra som jag inte vet hur man hittar på datorn. Lokalteve pågår mellan tre och fem med repris sent vid midnatt ungefär.
Svara med citat
Gammal 2014-01-06, 10:32
Monica Ps avatar

Ja, nu kom jag på att det är helgdag i dag, troligen kommer reportagen i morgon. Jag har inte hört nån helikopter än, vet inget om vad som händer...

Och- samstämmigt från ett antal vänner jag pratat med: så otroligt skönt att det blir vardag igen! Till och med skolbarnen Violetta, Maria, Georgia och Poppi höll med...
Svara med citat
Gammal 2014-01-06, 19:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Det finns en åkerplätt lite söder om själva byn
Okej, då vet jag.
Svara med citat
Gammal 2014-01-06, 21:24
Afantou Afantou är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Citat:
Ja, nu kom jag på att det är helgdag i dag, troligen kommer reportagen i morgon. Jag har inte hört nån helikopter än, vet inget om vad som händer...

Och- samstämmigt från ett antal vänner jag pratat med: så otroligt skönt att det blir vardag igen! Till och med skolbarnen Violetta, Maria, Georgia och Poppi höll med...
Ja det är skönt att helgerna är över, här är det regn och mörkt, mörkt.......fy! Hoppas att regnet är över för Rhodos del också, de har fått mer än nog
Svara med citat
Gammal 2014-01-07, 18:18
Monica Ps avatar

Dagens väder: mulet. Under två hela dar har vi inte sett solen. Det är nog rekord.
Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 00:19
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Här har solen inte visat sig på evigheter,grått,regn och snorhalt,men till helgen ska det bli klart och kallt.Jaja den som lever får se.....
Monica som läääääääääääääääängtar efter solen
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:03.