Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-03, 11:23
gson gson är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2012
Standard Hjælp med val av ø i Juni 2014

Hej, nu har jag suttit och læst en massa resebrev och kollat runt hær på forumet. Har ænnu inte bestællt nån E-Guide, men det ska jag så fort jag vet vilka/vilken ø som passar mig och min tjej bæst.

Vi tænkte resa runt Juni-Juli denna sommar som kommer.
Jag har varit på Naxos redan och æven Kreta så vill inte tillbaka dit æn på ett tag.

Men man ær inte helt problemfri så man har lite ønskemål som gør att ni experter på grekiska ø-værlden ska kunna haja till och hjælpa mig med det hær valet.

Ønskemål:

- Fina och många val av ljuskorniga sandstrænder som INTE ær øverfulla fast det ær høgsæsong, en Ø som har før många och før fina strænder i antal till turister.

- En Lugn och stillsam ø utan miljoner turister och folk. (klarar oss bra utan fest nær vi vill slappna av).

- Mysiga tavernor med supergod fetaost och mysiga grænder man kan tappa bort sig i.

- Lætt att ta sig runt øn till strænderna från dær man bor.

- Vill nog bo i den størsta byn på øn eller i Chora men ændå har nærheten till dom bra strænderna.

Jag har varit inne på Skopelos, Samos, Skiathos, Karphatos. Men vill gærna ha nåt annat alternativ som kanske ær ænnu bættre...

Tack på førhand och hoppas ni kan hjælpa mig och min tjej med det hær

Berætta allt ni kan, och lægg gærna till en rekommendation om vilket hotell man ska vælja också till anslutning av ert val till ø

Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 13:40

Standard Sv: Hjælp med val av ø i Juni 2014

Eller kanske Koufonissi, Lefkas eller Kefalonia?

Så det står mellan:
Samos
Skiathos
Skopelos
Karpahtos
Koufonissi
Kefalonia
Lefkas
Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 19:57
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Har du tittat nått på Thassos?
Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 20:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Skopelos är en fantastisk ö men den har inte så många ljuskorniga sandstränder som finns på er önskelista. Eva
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 07:33
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Färdas vid sidan om allfarvägarna.
Lämna mittfåran.
Följ inte strömmen: för at komma till källan, te.x. vid Nas, måste man simma motströms.
Tänk alltså annorlunda.
Tänk Ikaria.
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 10:42
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Hva med Paros ?
Riktignok mye turister i byen ( Naoussa) men masse strender og også mulighet til å finne strender hvor man ikke ligger som "sild i tønne"
Leier man vil et det massevis av flotte strender rundt øya og man kan også ta seg over til Antiparos på et dagsbesøk..

Ellers så passer nok Naxos, som du ikke ønsket.., best til din beskrivelse...

Koufounissi er nydelig, men tror det er mye folk der i juni/juli og spesielt mye barnefamilier.
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 14:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av gson Visa inlägg
Så det står mellan:
Samos
Skiathos
Skopelos
Karpahtos
Koufonissi
Kefalonia
Lefkas
Svårt att undvika mycket folk på dessa öar om ni reser under högsäsong. Möjligen skulle Skiathos passa eftersom där finns så många stränder, på någon av dem kanske det inte är så mycket folk. Lefkas går helt bort eftersom det inte finns några fina stränder där man bor. Ni får nog sänka kraven något om ni åker under högsäsong.
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 15:43
henile henile är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Varför inte Milos där finns ju bad av alla sorter... Adamas är en trevlig liten hamnby , med god mat på tavernorna.
/Heléne
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 17:51

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Har du tittat nått på Thassos?
Nej, hade inte det innan. Kikat lite nu och är faktiskt lite intresserad... Alla tips uppskattas, är öppen för förslag.
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 17:53

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Färdas vid sidan om allfarvägarna.
Lämna mittfåran.
Följ inte strömmen: för at komma till källan, te.x. vid Nas, måste man simma motströms.
Tänk alltså annorlunda.
Tänk Ikaria.
Haha väldigt fint! Vilken ögonöppnare. Men det såg faktiskt väldigt bra!!
Både jag och tjejen gillade det alternativet + INGA charterflyg dit härifrån hehe. Nåt hotell eller pensionat att rekommendera?
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 17:55

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Svårt att undvika mycket folk på dessa öar om ni reser under högsäsong. Möjligen skulle Skiathos passa eftersom där finns så många stränder, på någon av dem kanske det inte är så mycket folk. Lefkas går helt bort eftersom det inte finns några fina stränder där man bor. Ni får nog sänka kraven något om ni åker under högsäsong.
Okej. Men det är mer "önskemål" än en kravlista, så det är egentligen inga problem. Bara det inte är smockat med turister och fina stränder så funkar det väldigt bra.

Vi tänkte stanna i två veckor så kanske kan bli två öar tänker vi?

Men Jan, har du något passande alternativ till dom öarna jag nämnde?
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 18:22

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Hva med Paros ?
Riktignok mye turister i byen ( Naoussa) men masse strender og også mulighet til å finne strender hvor man ikke ligger som "sild i tønne"
Leier man vil et det massevis av flotte strender rundt øya og man kan også ta seg over til Antiparos på et dagsbesøk..

Ellers så passer nok Naxos, som du ikke ønsket.., best til din beskrivelse...

Koufounissi er nydelig, men tror det er mye folk der i juni/juli og spesielt mye barnefamilier.
Paros? Kollade lite tidigare idag på Paros och det såg bra ut det blir faktiskt bara svårare och svårare... Men ska kika mer på Paros Har du nåt hotell och rekommendera där?

Hehe skulle gärna åka tillbaka till Naxos, men det blir lite fel pga var där med en gammal flamma, så vill gärna skaffa lite nya minnen på nån ny ö
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 22:08
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

På 2 veckor hinner ni med 2 öar, gott och väl.
Förslag 1: flyg till Samos och kombinera den med Ikaria.
Förslag 2:flyg till Santorini och direkt vidare till Koufonissi för 1 vecka för att sedan åka till Paros.
/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 22:25
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Jeg bodde på Senia nå i høst, helt fantastisk, men dyrt... kort vei til sentrum strand rett nedenfor... ikke superflott, men duger.

Kalypso ligger fint til, er også ganske dyrt.
Contoratos bay rett bak Kalypso er litt rimligere og har tilgang til Contoratos beach m baseng, bar og gratis badehånkler, ca. 150 meter unna
Roussos Beach Hotel , enkelt hotel

Alle de tre siste ved den finere stranden på andre siden og utsiden av byen og har havutsikt om man ber om det.
Nærhet til rimelig bil og sykkelutleie , lite supermarked og ca. 5-6 min koselig gange til sentrum.

Veldig fint å sykle herifra til flotte strender med få... eller flere mennesker...

Badebår til Kolymbitris..., men hit er det også fint å sykle og man kan finne plasser for seg selv om man ønsker før man kommer til der badebåten stanser og hvor det er flest folk.

Vi er alle forskjellige og har forskjellige ønsker og meninger om hva som er bra...
Men hadde det vært opp til meg hadde jeg valgt Naoussa på Paros uten tvil.. fantastisk mange muligheter for romantiske utflukter, spesielt om dere liker å sykle.
Masse gode og romatiske spisesteder...
Masse koselige hvitkalkede smug med spennende små butikker, bare og spisesteder...
Og strendene er nesten like bra som på Naxos

Lenkter selv.... planen min er Kefalonia forde jeg ønsker noe nytt... men har en følelse av at jeg ender på Paros igjen

Lykke til med valg.. en gresk øy blir uansett ikke feil..

( Kalypso og contoratos har egen side på facebook med masse fine bilder fra øya)

Senast redigerad av Ia den 2014-01-04 klockan 22:31.
Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 09:19
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Nåt hotell eller pensionat att rekommendera?
Visst, ett pensionat, högst upp i byn, hos min vän Niko - Galini, betyder lugnet...
Horisonten, ljuset, människorna och den mänskliga hunden Lisa.
Studios hos hans vän Sokrates lite längre ned, nästan vid Hill Street. Eller hos mina vänner Giorgios och Evgenia på Atsachas mellan de Stora Stränderna. Studios och en av de bästa tavernorna i hela Raches kommun.
Eller hos presumtiva vänner på det ett enklare hotellet, Daidalos, Ikaros pappa du vet, på Hill Street, strax bortom det mest berömda hotellet på Ikaria, Cavos Bay. Daidalos rekommenderar jag utan att sovit där en enda kvart. Det ger ett mycket trevligt grekiskt intryck. både interiört och exteriört.
Galini, Sokrates hus, (snacka med Niko på Galini), Atsachas eller Daidalos, rekommenderar jag.

Man hör ett och annat när man är där - bland annat havets brus.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:37.