|
|||
|
|||
Frågor om Athen!
Har tänkt mig att åka till athen med mor i oktober!
har några frågor; 1. hur är grekerna som bor i athen? deras mentaliet? varma+ kalla? 2. är athen billigt eller dyrt? t.ex. hur mycket kostar ett kilo apelsin eller en bra fotbollströja eller en bra fotbollskor? 3. hur är de med ögonkontakten? här i Sverige är de ofta kyligt, men hur är de där? 4. berätta gärna om bra och dåliga minnen ni har från athen! 5. någon stads del som bör besökas? och vilken stats del bör inte besökas i såfall varför? 6. kan man promenera i athen? finns de vägar för de? tack för alla svar! |
|
|||
|
|||
Sv: Frågor om Athen!
Skal svare så godt jeg kan
1. hur är grekerna som bor i athen? deras mentaliet? varma+ kalla? Veldig generelt: athenerne er varmere en svensker (og nordmenn). Samtidig er det jo nesten umulig å svare på dette på en enkel måte, varme og kalde mennesker fins overalt og hva betyr egen varm/kald for deg? Athenerne er storstadsboere, noe som betyr at du nok ikke finner så mye varme der som i en liten landsby på Peloponnes, f.eks. I tillegg er jo den varmen/kulden du mottar veldig avhengig av deg selv, hvordan du møter mennesker. 2. är athen billigt eller dyrt? t.ex. hur mycket kostar ett kilo apelsin eller en bra fotbollströja eller en bra fotbollskor? Har liten greie på priser på dette. Sånn ca som i Sverige for fotballtingene, men billigere appelsiner, tenker jeg. 3. hur är de med ögonkontakten? här i Sverige är de ofta kyligt, men hur är de där? I storbyer har man vel sjelden så veldig øyenkontakt med tilfeldig forbipasserende? I butikker, kafeer etc er det motsatt, men kanskje ikke alltid i tjukkeste Plaka = turiststrøket. Igjen, veldig generaliserende, men... 4. berätta gärna om bra och dåliga minnen ni har från athen! Har bare gode minner fra Athen, tror jeg 5. någon stads del som bör besökas? och vilken stats del bör inte besökas i såfall varför? Athen er svært trygg. Området rundt Omonia er ikke det lureste stedet å være når det er mørkt, heller ikke området vest for Omonia og ned til Psirri. Men Psirri er ok, besøk den, Thissio, Gazi, området v Akropoli metrostasjon, Kolonaki, Kiffisia, sentrum, Kypseli for å nevne noen. 6. kan man promenera i athen? finns de vägar för de? Deler av Plaka og Thissio er bilfri, og enkelte andre sentrale gågater. Og så er det en masse store flotte, grønne parker. |
|
||||
|
||||
Gå in bland resebreven och botanisera! Det finns flera resebrev från Aten; jag har skrivit fyra stycken 2005, 2006, 2007 och 2010, men det finns även många andra. Där finns massor av bilder och tips.
Jag stortrivs i Aten! Det är lätt att få kontakt med människor, det finns massor att se och uppleva, och mängder av fantastiska matställen. Passa på att gå på en konsert och se någon av de stora artisterna! Vandra runt i Plaka och upp bland gränderna i Anafiotika. Missa inte Akropolismuséet! Oj, vad jag längtar nu; det var alldeles för länge sedan! Karin |
|
||||
|
||||
Håller med om alltihop!
|
|
|||
|
|||
Hej! Äntligen en tråd om Aten som inte bara handlar om hur man lättast tar sig från flygplatsen till hamnen i Pireus..no offence. Men Aten är ju så underbar stad och jag tycker det är så synd att inte fler tar sig tiden att stanna i Aten och upptäcka staden. Det är såklart viktigt att veta var i Aten man ska gå, det är t.ex många turister som bokar hotell vid Omoniaområdet just för att många stora hotellkedjor ligger där, men Omonia är ju som många vet närmare bestämt ett fult och nedrustat område som många skulle kalla för ghetto och grekerna själva åker bara dit om de måste.
Nej, det finns områden i Aten som är helt magiska. Akropolis, Plaka (gamla stan), speciellt på kvällen, är helt underbart vackert. Cafeer, restauranger, klubbar, med panoramautsikt över Akropolis. Hela området runt Akropolis sjuder av liv men inte på ett jobbigt sätt, på ett helt underbart sätt, många åker dit bara för att promenera. Något som man inte borde missa om man har möjligheten är att gå på en föreställning på den antika teatern som ligger precis under Akropolis som heter Odeon Herodus Atticus. På somrarna från maj till oktober har de föreställningar där på kvällarna som oftast är helt fullsatta. Det är föreställningar av första klass, både balett, konserter och teatrar. Senast jag var där såg jag Diana Krall. Har också sett Andrea Bocelli och Liza Minelli där, för att inte tala om Mikis Theodorakis själv och andra stora grekiska artister. Att sitta där och se en föreställning med stjärnorna ovanför sig och månljuset och Akropolis som lyser med sin närvaro är inget mindre än magiskt. Jag tar alltid mina släktingar och kompisar till dessa ställen och de älskar det! Alla ställen som Admirala tar upp är jättefina ställen. Jag skulle vilja tillägga att hela kustområdet söder om Aten är en pärla (kallas för Atens riviera). Glyfada är ett fint område som ligger nära havet och har fina affärer och massor av cafeer. Det tar ca 15 min med taxi från centrum (går också bussar dit förstås). Det finns många hotell där också om man vill bo lite närmare havet. Stränderna i Aten är också mycket finare än vad man tror och vattnet på vissa ställen har på senaste tiden fått "white flag". Enda problemet är att det är dyrt att bada i Aten, det kan kosta allt från 7-25 Euro att få inträde till en strand (alla bra stränder har inträde). Solstol och parasoll ingår i priset. Men även om man inte vill bada så ligger det väldigt fina tavernor vid kusten så det är värt att ta sig en tur. Sist men inte minst så vad är en tripp till Aten om man inte går på bouzoukia där de har livemusik och Greklands mest kända artister uppträder där torsdag till söndag. Sjung med, kasta nejlikor och gå upp på scenen och dansa tillsammans med dem! De flesta ligger vid kustområdet söder om Atens centrum. Jag kan säga att jag har bott i Aten i 8 år nu och jag har fortfarande inte tröttnat. Jag anser att Aten har allt, shopping, restauranger, uteliv, bad, historia. Det jag tycker gör Aten till en så charmig stad är att det gamla möter det nya. Ett exempel på det är tunnelbanan som ju är en modern uppfinning men på många stationer har de ställt ut antika föremål som de hittat i jorden då de byggde tunnelbanan. Aten är inte bara värt ett besök utan många! |
|
|||
|
|||
Håller med till fullo med Dig Louisa!
Jag älskar Aten/Pireus! Jag har varit en hel nyårsvecka 2005/06 på bröllopsresa och då såg vi Giannis Parios på Iera Odos med vänner. Så har vi varit v 8 i februari både år 2007 och 2008, fantastiska veckor. 2008 var vi på Megaro Musiki och såg Giorgios Dalaras på rembetikokonsert. Julen 2011 firade vi Pireus och hade en fantastisk vecka då med. Så har jag varit enstaka nätter i Aten i samband med sommarresor, men vinter/vår är jättemysigt. Sommaren 2001 bodde vi några nätter i Aten då vi var på Herodes Atticus och såg Nana Mouskouri. En härlig kväll. Vi har aldrig en sekund känt oss vilsna i denna stad, men visst har krisen satt sina spår.... I Aten ska man bo nära Plaka tycker jag i området runt Syntagmatorget. Man får inte missa lunchrestaurangen Athinaikos som ligger nära Omoniaplatsen. Nu blir jag riktigt sugen på Aten igen.. Lissi |
|
||||
|
||||
Just det! Håller med ännu en gång! Jag bodde i Aten 2 1/2 år på sextiotalet (och var fullständigt pank, så det blev inte nån bouzoukikväll,). Jag fann att staden var jätteintressant och levande och kändes trygg och välkomnande. Kanske det är annorlunda numera, när den är dubbelt så stor och under ekonomiskt tryck. Men som andra säger, väl värd att uppleva.
|
|
|||
|
|||
nya frågor!
1. jag själv är mer än promenera människa, tycker om att gå och gå, tänker åter igen fråga om man kan promenera runt om i athen? finns de tillräckligt många promenad-vägar ????? 2. glömde tillägga att jag ska ta med våran adoptiv son Daniel med vår resa. Jag har sagt till Daniel att vi tar en greklands resa denna gång för mormors skull, han sa ok! annars skulle vi åka till Persien än andra gång. men åter igen till saken..... Så de blir 3 personer. ursäkta om jag tar upp de här (men verkligen inget illa), men hör ofta på radio och tv att nazister gör så, och nazister gör si i Athen. Jag själv har svart hår och blå ögon, samma sak är de med mor, men vår adoptiv son som är från persien har svart hår och bruna ögon är lite mer vitare än normal pers är(han själv säger att han har drag av Sirvan khosravi, hans favorit artist) . De som gör mig rädd att de ska hända något med han? är de ens möjligt? eller sticker han inte ut i mängden? har aldrig varit i athen för att se hur greker liknar, kan någon vara snäll och säga hur de ligger till ? så att de blir säkert för vår käre Daniel. hur vet grekerna själva om någon är inte grek??? Senast redigerad av ritva_19501 den 2014-01-26 klockan 15:06. |
|
|||
|
|||
Ni behöver inte oroa er. Ja i Grekland har antalet nazister ökat kraftigt, men de gånger man hört om misshandel har varit av flyktingar och personer som är i landet olagligt och då tagit plats i områden där det bor många flyktingar. Jag dömer att en turist inte har nåt att oroa sig för och jag har aldrig hört om nån sån incident. Ni kommer bli bemötta på samma sätt som de bemöter alla andra. Ni borde mer tänka på att hålla koll på var ni har plånboken då det finns många ficktjuvar i Aten som har turister som "specialitet".
Om ni bor nära Syntagma eller gamla stan (Plaka) har du stort område som ni kan promenera i, som sträcker sig från Syntagma som är riksdagen (där det är många turister som går med sina barn för att titta på vakterna som har lite roliga kläder på sig och ser när de byter skift) till gatan Ermou med alla moderna affärer till gamla stan och Akropolis där också Akropolismuseet ligger. Det finns ett område till också som heter Kolonaki som ni kan promenera till. Det är ett område med lite dyrare affärer med också många cafeer. I det området ligger ett berg som heter Filopappou och är det högsta berget i centrala Aten där man kan åka upp med teleferik för att titta på utsikten över hela Aten. Uppe på toppen ligger det också ett cafe och en liten kyrka. Där är det ofta mycket turister. Det är bättre om ni frågar på hotellet när ni är där så kan de visa er precis hur ni ska gå till olika ställen därifrån. |
|
|||
|
|||
Citat:
Filopappou är väl en annan höjd. Där har vi också varit, men café och kapell finns väl inte där... Lissi |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Åh herregud, det är klart att jag menar LYKAVITTOS och inget annat! Vet inte varför jag skrev Filopappou, I'm losing it. Vad bra att du påpekade det så att jag inte skickar turister till fel berg...
|
|
|||
|
|||
Ha ha! Personligen om jag ska vara ärlig så förstår jag bara runt 80% du skriver! Men jag försöker alltid anstränga mig för att förstå det du skriver för du har alltid så bra åsikter och svar och jag håller alltid med om det du skriver! Så fortsätt skriv, Kalimera behöver dig! Plus att jag lär mig norska!
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
tänker åter igen fråga! (detta är inget bumping eller trolla) vill gärna veta och vara säker!
Jag själv har svart hår och blå ögon, samma sak är de med mor, men vår adoptiv son som är från persien har svart hår och bruna ögon är lite mer vitare än normal pers är(han själv säger att han har drag av Sirvan khosravi, hans favorit artist) . De som gör mig rädd att de ska hända något med han? är de ens möjligt? eller sticker han inte ut i mängden? har aldrig varit i athen för att se hur greker liknar, kan någon vara snäll och säga hur de ligger till ? så att de blir säkert för vår käre Daniel. hur vet grekerna själva om någon är inte grek??? för att göra saken kort= hur vet greker om man är grek eller inte? för att de går väl inte se skillnad mellan en kurd , turk, iranie och grek? eller och min andra fråga finns de någon promenad väg från Syntagma till omonia? och är de värt och säkert att göra det eller bör man undvika de som turist? och hur lång tid tar de? 3. frågan finns de någon väg från syntagma till pireus(hamnen) ? och åter igen; är de värt och säkert att göra det eller bör man undvika de som turist? och hur lång tid tar de? tack på förhand! |
|
||||
|
||||
"Normalgreken" har svart hår och bruna ögon. Det är absolut ingen fara för din adoptivson, det är inte så att grekerna går och slår ner andra människor. Inte mer än vad svenskarna gör.
Från Syntagma går du Ermou ner till Monastiraki och där tar du Athinas upp till höger så kommer du till Omonia. Fullkomligt ofarlig promenad. Ungefär halvvägs upp till Omonia har du saluhallen, som är väl värd att besöka. Hur lång tid det tar beror på hur ofta du stannar och tittar på saker. För att komma till Pireus tar du tunnelbanan från Monastiraki. Också det fullkomligt ofarligt, och en trevlig utflykt. Jag har vandrat runt i många olika delar av Aten både dag- och nattetid och aldrig varit rädd eller ens sett något som kan verka hotande. Du behöver kanske inte vandra runt Omonia nattetid, men annars är Aten inte farligare än Stockholm. Vanlig storstadsförsiktighet behövs. Se upp för trafiken och ficktjuvar, annars är det bara att njuta. Karin |
|
|||
|
|||
Matt Barrett har en nettside som heter noe sånt som Athen survival guide, om du googler finner du den.
Ellers kan man i Athen benytte gratis guide for å gå i rolig tempo rundt til forskjellige severdigheter/områder. Man betaler kun tips, og omtalene på nettsiden er gode. Har ikke prøvd dette selv, men det høres bra ut. Jeg vet ikke om det er faste 'ruter', eller om man kan komme med egne ønsker. Adressen er her: http://www.athensfreewalkingtour.com...php/site/faqs/ Athen Free Walking Tour finnes også på Facebook. |
|
||||
|
||||
Bara för att ni skriver om Aten får jag sån längtan dit! Jag har gått kors och tvärs genom den staden många gånger, men det börjar bli länge sen.
Och Ritva: normalgreken är normal... |
|
||||
|
||||
Vi bor mitt i Aten sedan 2 år och det är helt underbart. Grekerna vi mött är underbara människor men det är nog samma här som i Sverige det finns bra och dåliga människor överallt.
Beträffande apelsiner så ligger dom runt 1 euro och det är överenskommet. Angående ögonen du skrev om så ibland kan vissa se ganska arga ut men när man väl talar med dom så stämmer inte detta med vad ögonen säger. Vill du ha en guidad tur i Aten är du välkommen att ringa oss så ska vi försöka hjälpa dej, Vi är arbetslösa så vi har massor utav tid. Man kan röra sej fritt i hela Aten utan att behöva känna sej rädd. Det ör inte som i Sverige som tur är. Ha det bäst mvh Misja och Madde. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|