Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-02-03, 19:14
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Invasionen av Kreta

Hittade följande intressanta film (två delar) om tyska invasionen av Kreta 1944:

http://www.youtube.com/watch?v=sFqabDQvC5w
http://www.youtube.com/watch?v=bJ03LJjKPQs

Hemsk historia men intressant att så många kända turistorter nämns. Trupper i Georgioupolis, strider i närheten av Platanias, osv osv! Ska tänka på detta lite extra när jag latar mig på Kretas stränder i sommar...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-02-03, 20:20
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Invasionen av Kreta

Ja, den invasionen var verkligen hemsk, men den var 1941!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-02-03, 22:02
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Invasionen av Kreta

Ja, du har rätt, 1941 var det! Hittade detta på Wikipedia:

Citat:
Efter en dag av strider hade tyskarna lidit fruktansvärda förluster och inget av deras mål hade uppnåtts. Nästa dag, genom missförstånd och misslyckande av den allierade befälhavaren att förstå situationen, föll Malemes flygfält på västra Kreta i tyskarnas händer, vilket gjorde att flygförstärkningar kunde genomföras och man lyckades överväldiga försvararna. Striden varade i 10 dagar.

Slaget om Kreta var exempellöst i tre avseenden: det var den första huvudsakligen luftburna invasionen;[18] första gången de allierade i betydande grad använde underrättelser från den forcerade tyska Enigma-koden; och första gången invaderande tyska trupper stötte på ett massivt motstånd från en civilbefolkning. Mot bakgrund av de stora förluster som åsamkats fallskärmsjägare, förbjöd Adolf Hitler ytterligare storskaliga luftlandsättningsoperationer. De allierade var emellertid imponerade av den potential som fallskärmsjägare hade och började bygga upp sina egna luftburna divisioner. Detta var det första slaget där Fallschirmjäger ("fallskärmsjägare") användes i stor skala.

Syftet med operationen var att begränsa Royal Navys inflytande i Medelhavet, dels genom att hindra utbyggnaden av en flottbas i Soudabukten, samt dels genom att möjliggöra basering eget flyg som kunde hindra brittiska fartyg. Ett ytterligare syfte var att hindra RAF från att på ön basera strategiskt bombflyg, som skulle kunna hota de för Tyskland så viktiga oljekällorna i rumänska Ploiești och påverka främst Turkiet att närma sig Tyskland.

Det tyska Abwehr rapporterade från början endast 5 000 allierade trupper på ön och att befolkningen skulle välkomna de tyska trupperna. Senare kom man fram till att det skulle finnas cirka 12 000 allierade trupper på ön jämfört med det verkliga antalet på 32 000 man. De allierade hade en rätt god bild av delar av den tyska planen genom att man kunde forcera framför allt Luftwaffes Enigmatrafik.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-02-04, 06:24
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Invasionen av Kreta

Rekomenderar ANthony Beevor´s Kreta - Ockupation och motstånd: "Vassili - the lion", glömt förf.); "The Cretan Runner" av George Psychoundakis.
Alla standardverk för intresserade av Kretas senaste ockupation.
Sedan lunch i Asi Gonia.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-02-06, 18:14
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Invasionen av Kreta

Jag håller på med boken Uppdrag Nemesis http://www.bokus.com/bok/97891872633...pa-kreta-1941/ som är en spännande bok om Jack Tanners äventyr på Kreta under invasionen. Himla spännande! Dom far runt till olika platser på ön och man känner igen sig tror jag!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-02-17, 13:51
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Invasionen av Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Rekomenderar ANthony Beevor´s Kreta - Ockupation och motstånd: "Vassili - the lion", glömt förf.); "The Cretan Runner" av George Psychoundakis.
Alla standardverk för intresserade av Kretas senaste ockupation.
Sedan lunch i Asi Gonia.
Vasili the lion of Crete; författaren heter Murray Elliott.

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-02-17, 14:06
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Invasionen av Kreta

Citat:
Vasili the lion of Crete; författaren heter Murray Elliott.
Tack för den lars!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-02-17, 14:39
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 462
Standard Sv: Invasionen av Kreta

Böckerna som omnämns ovan är av olika karaktär och kvalitet. Anthony Beevors är ett kvalitetsverk byggd på forskning och säkert sanningsenlig.
Jack Tanners äventyr, denna gång på Kreta, är en underhållningsroman. Möjligen lämplig att läsa i hängmattan eller på Kretasemestern. Den ger dock upplysningar om vilka misstag engelsmännen gjorde.
/ Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-02-17, 18:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 859
Standard Sv: Invasionen av Kreta

Kolla in denna bild. Tyska fallskärmsjägare som tillfångatar brittiska soldater, på Kreta 1941. Bilden inkopierad, på samma plats som det en gång hände.



Se fler fantastiska bilder på http://ghostsofhistory.co.uk/

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-02-28, 17:06
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Invasionen av Kreta

Det finns ett par böcker till som man kan rekommendera den som är intresserad av invasionen och striderna på Kreta.

Ill met by Moonlight
av W Stanley Moss
The abduction of General Kreipe
Händelserna i boken har även filmatiserats.

The Fortress Crete
1941-1944
av George Harokopos som liksom G Psychondakis kom från Kreta och deltog i motståndsrörelsen.

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-03-01, 14:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 859
Standard Sv: Invasionen av Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
The abduction of General Kreipe
Händelserna i boken har även filmatiserats.
Intressant! Vet du vad filmen heter?

/NW
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-03-02, 08:57
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Invasionen av Kreta

Jag hann först:

Met by the Moonligt. Samma namn som på boken.

Idag mycket förjust i tävlingar - inte i morgon
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-03-02, 17:04
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Invasionen av Kreta

En särdeles spännande person och ett fascinerande öde är Patrick Leigh Fermor, som spelade en viktig roll för de allíerade och kretensarna under ockupationen.
En sammanfattning finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/Patrick_Leigh_Fermor
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-03-02, 18:00
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Invasionen av Kreta

Han var även en intressant person som författare.
Försök få tag på hans böcker, de är riktigt bra.

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-03-02, 18:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 859
Standard Sv: Invasionen av Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
En särdeles spännande person och ett fascinerande öde är Patrick Leigh Fermor, som spelade en viktig roll för de allíerade och kretensarna under ockupationen.
En sammanfattning finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/Patrick_Leigh_Fermor
Jo, jag har läst en hel del om honom. Han levde ett mycket spännande liv.

En annan Kretahjälte är den Nya Zeeländske serganten Clive Hulme. Han fick Victoriakorset, för sina insatser under invasionen på Kreta.

På YouTube finns en kort filmatisering, av hans gärning på Kreta. Visserligen är den inte historisk korrekt, då det förekommer SS-soldater (SS var aldrig på Kreta), tyska hjälmar som tillverkades först 1942 mm. Den är dock väldigt spännande och jag hade gärna sett den som film.

Tycker ni förresten att namnet Hulme klingar bekant? Jo, det stämmer. Formel 1 föraren Denny Hulme är son till Clive Hulme. Denne racerförare som på sista varvet i Anderstorp Grand Prix 1973, tog sig förbi Ronnie Pettersson, som körde med punka på slutvarvet. Och jag som var elva år, var helt förkrossad, då min stora idol besegrades...

/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-04-14, 10:40
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Invasionen av Kreta

Det finns många böcker om vad som hände på Kreta under de här åren.
En lite annorlunda bok är The road to Prevelly av Geoffrey Edwards från Australien. Han är egentligen den som ligger bakom det stora minnesmärket strax innan man kommer fram till klostret vid Preveli på Kreta. (finns även ett inne i klostret)
Jag har inte sett boken på Kreta men den finns säkert att beställa.
Mitt ex har jag fått från G E och det är en fängslande berättelse.
Han deltar i kriget, evakueras vid Preveli, kommer hem till Australien till en plats liknande den vid Preveli med flod (Magreth River) bygger först en liten kyrka precis som den nere vid Prevelistranden, bygger några sommarstugor osv. Idag är det ett semesterområde där det varje år hålls minnesstund i maj, precis som på Kreta.
Han ville som tacksamhet mot kretensarna resa ett minnesmärke vid klostret och nu står det där. Dessvärre avled han innan det blev klart.
Det här är en lång historia, som det skulle ta lång tid att berätta och den tiden har jag inte just för tillfället.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT