Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-02-05, 16:16
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Hundar

http://www.keeptalkinggreece.com/201...of-dogs-abuse/
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-02-05, 17:54
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Hundar

Hemskt men inte oväntat.....djurvänner i Grekland har det inte lätt.
Det kan låta kritiskt men så är det på många ställen. Kanske beroende på okunskap för de flesta greker är otroligt inkännande och vänliga. Men inte mot djur. Kanske något man måste lära sig.

Nu till det positiva:
Många unga greker smittas av omtanken till djur så det går framåt. Man ser också fler och fler äldre greker mata hemlösa djur så man ska inte döma alla.
När det kommer till lagstiftning så straffas få som förgiftar djur. Inte heller dom som misshandlar eller håller kedjehundar. Inte heller dom som utnyttjar åsnor för transport av turister.
MEN Grekland ligger före oss när det gäller djur i underhållningsbranschen. I Grekland finns nu en lag som förbjuder djur på cirkus, delfinshower o.dyl. Uppbackade av många djurrättsorganisationer i Grekland finns nu lagen. Den har vi inte i Sverige - än.

Vad kan vi som turister göra då?
Inte sluta resa till Grekland tror jag. Utan påtala varje gång man ser djurmisshandel, avmagrade djur eller allmänt dålig djurhållning. Påtala! Kontakta lokal myndighet. Maila! Inte glömma när man kommer hem. Inte vända bort blicken. Och gärna säga ett vänlig ord till dom man ser hjälpa, mata och ta hand om djur på ett kärleksfullt sätt. Tjata på resebolagen om det finns avmagrade katter på hotellet och be om adresser till shelters. Be dom stödja dessa. Stödja de lokala firmor som har bössor för shelters. Och till sist stödja dom som är på plats för djuren.

Någon som har fler förslag?
Vi är en stark grupp som konsumenter. Turismen är väl världens största industri. Om vi står enade så.....eller är vi för få som bryr oss
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-02-06, 09:55
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Hundar

Jag har själv hund och ser mycket tragiskt rundt omkring när jag reser, hur folk behandlar sina djur gjör ont helt inn i hjärteroten !!

En hund blev påkjörd när vi satt på ett cafe i Plomari, fy som den skrek.
Efter en stund blev det stilla och jag gick bort till ett gjäng ungdomar och frågade hur det gick. En pekade över en mur ned mot sjön och då ska jag lova om blick kan döda så hade han dött på fläcken !!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-02-06, 14:54
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Hundar

Citat:
Ursprungligen postat av ouzakia Visa inlägg
Jag har själv hund och ser mycket tragiskt rundt omkring när jag reser, hur folk behandlar sina djur gjör ont helt inn i hjärteroten !!

En hund blev påkjörd när vi satt på ett cafe i Plomari, fy som den skrek.
Efter en stund blev det stilla och jag gick bort till ett gjäng ungdomar och frågade hur det gick. En pekade över en mur ned mot sjön och då ska jag lova om blick kan döda så hade han dött på fläcken !!

Och jag såg en katt bli medvetet påkörd på kajen i Katapola . Där kör ju inte bilarna så fort så chauffören kunde lätt undgått att köra på den. Men det gjorde han inte. Han gasade på.
Den krampade och dog ganska fort. Sedan kom en dam ut ifrån tavernan och slängde den i en plastsäck och spolade av kajen ifrån blod - som om inget hänt. Snabbt gick det. Syntes att hon gjort det förr. Det förstörde mycket av vår semester på Amorgos kan jag säga!

"The world is a
dangerous place.
Not because of
those who do evil
but because of
those who look on."

https://www.facebook.com/pages/Stop-...64129380374113

Senast redigerad av Deia den 2014-02-06 klockan 15:00.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT