|
||||
|
||||
Pothea - Mastichari
Planlegging er så h e r l i g
NÅ kretser tankene mine rundt en septembertur, og den t r o r jeg går til Dodekanissa - som vårturen, men til andre øyer - ble jo bl.a nylig "minnet på" L i p s i her i Forumet Det blir ingen l a n g ferie, og det er små øyer som er prioritert, men så k l a r t må Pothea besøkes Så er spørsmålet, går båtene mellom Pothea og Mastachari stort sett "uansett" vær og vind? Kan jeg ta sjansen på å b l i siste natten i Pothea og? Flyet jeg har "funnet" går fra Kos på kvelden Jeg har kun erfaring på den strekningen fra en chartertur for snart 20 år siden |
|
|||
|
|||
Sv: Pothea - Mastichari
Det har sikkert hendt at fergene ikke har gått, kanskje noen i så fall kan fortelle om det?
Har selv aldri opplevd det. Et par ganger har det vært 'ruskete', da fikk ingen sitte på øverste dekk på hurtigbåten. Ikke verre, ikke utrygt. - Med tanke på at flyet går sent, og at det går ferger hele dagen, ville j e g helt klart ikke tatt høyde for å reise til Kos dagen før. |
|
||||
|
||||
Citat:
Og, siden det er så mange her i Forumet som o f t e reiser til Kalymnos er det jo fint å høre deres erfaring Det var et litt spontant og "amatørmessig" spørmål - jeg har jo hatt / tatt vanskeligere avgjørelser e n d e l ganger Klart jeg kommer til å følge med "vær og vind" prognoser! - jeg liker jo Mastichari og jeg, det ikke negativt å reise dit dagen før heller Men, siden vi ankommer Kos på kvelden og, så får vi mer ut av den første kvelden ved å b l i der, og d a tar helst vi to netter med det samme, i stedet for en i hver ende av ferien, for ikke å stykke opp ferien mer enn nødvendig Jeg h å p e r været blir fint så vi får være i Pothea deler av hjemreisedagen |
|
|||
|
|||
Når jeg har kjøpt 'kun fly', har jeg et par ganger benyttet muligheten til transport med charterselskapet, og ja de tar returen samme dag som avreise.
Det du kanskje skal være oppmerksom på (dersom dere velger hurtigbåten), er at det kan være smart å kjøpe billett en dag på forhånd. Med store båten er det unødvendig. Og egentlig sparer en ikke noe særlig tid ved å ta raskeste båt på den strekningen. Jeg liker best somleferger .Fordelen med hurtigbåten har for min del vært at den som regel har hatt 'greiere' avgangstider. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Jag ska kolla avgångstiderna, Kari, och meddela dig. Det som kan ställa till det är ju vädret, och det kan ingen rå över.
|
|
||||
|
||||
Citat:
- synd det ser ut til å bli kun 2 - 3 dager i Pothea denne gangen, men det er jo m y e bedre enn å ikke komme dit |
|
||||
|
||||
Citat:
Hej! Jag har gjort ett antal resor till Kalymnos genom åren. En gång har vi varit med om att det blåste så mycket att båtarna ställdes in. Vi fick veta det i tid så vi kunde ta den sista båten som gick över från Pothia till Mastihari. En annan gång gick inte "småbåtarna" utan då fick vi vänta på Kos att storfärjan skull komma. Men det är de enda gångerna som jag varit med om. Vi åker som regel i mitten/slutet av maj och mitten/slutet av september. Håller man sig bara uppdaterad om väder och vind så löser det sig alltid! /Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
- men selvsagt sjekker jeg vær og vind når dagen nærmer seg |
|
|