Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-03-06, 14:23
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard SÄRSKRIVNING

...och nu tycker jag att vi ska diskutera de mer och mer vanligt förekommande särskrivningarna.Det fanns inte "på min tid",men nu dessvärre allt oftare.
Varför tror ni detta fenomen har uppstått?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-03-06, 14:48
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
...och nu tycker jag att vi ska diskutera de mer och mer vanligt förekommande särskrivningarna.Det fanns inte "på min tid",men nu dessvärre allt oftare.
Varför tror ni detta fenomen har uppstått?
Engelska språket tar över mer och mer och ligger bakom detta fenomen. Det kan bli helt galet med särskrivning. Jämför sjuksköterska och sjuk sköterska till exempel.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-03-06, 15:09
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Eller en svart hårig mamma
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-03-06, 15:22
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Eller en svart hårig mamma
Fullträff!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-03-06, 15:49
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Grillad kyckling lever med kul potatis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-03-06, 15:55
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Grillad kyckling lever med kul potatis
Hehehe. Klockrent exempel.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-03-06, 17:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Språket blir i alla fall roligare

Skämt åsido, jag håller med om att man blir galen av alla dessa särskrivningar. Vi säger ju inte " sjuk sköterska " utan i ett ord och då skriver man ju så också. Svårare är det väl inte?

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-03-06, 17:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Jag tycker också att det är märkligt. Vi hade kanske strängare modersmålslärare, vi gamlingar...med rödpenna...

Samtidigt känner jag att det kan vara petigt i onödan att häkta upp sig på någons mindre korrekta hantering av penna eller tangentbord. Nu, när jag försöker skriva på grekiska i olika sammanhang, är jag inte så duktig själv...kanske den där personen inte skulle våga skriva alls om det skrivna kritiserades för stavning, särskrivning o.s.v och hindrade innehållet att få komma fram.

Det finns på Fb mängder av exempel på stolliga särskrivningar. Mina norska vänner har liknande exempel. ICA:s reklamplakat tycks briljera i branchen...

Så hur påpekar man snällt men effektivt de fel som görs, utan att såra skribenten?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-03-06, 18:27
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Jag tycker 'de-dem-problematiken' har gått förbi särskrivningarna. Alltså, t o m journalister skriver frekvent fel.
Min lösning som svensklärare är följande:
- Om du undrar om det sitter ihop eller inte så är svaret uteslutande; det sitter ihop!
- Använd 'dom' istället. Det kan inte bli fel!

Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-03-06, 19:05
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

[quote=Monica P;326567]J Samtidigt känner jag att det kan vara petigt i onödan att häkta upp sig på någons mindre korrekta hantering av penna eller tangentbord. Nu, när jag försöker skriva på grekiska i olika sammanhang, är jag inte så duktig själv...kanske den där personen inte skulle våga skriva alls om det skrivna kritiserades för stavning, särskrivning o.s.v och hindrade innehållet att få komma fram...quote]


Kloke ord, og godt å se at temaet kan nyanseres . Har i flere tiår arbeidet med personer med språk-dyslektiske vansker, og har erfart hvilken e n o r m negativ virkning 'skrivepolitiet' kan ha . Selvtillit og skriveglede; det å f o r m i d l e er da langt viktigere enn å 'ha alt rett'.
Det er jo selve innholdet som betyr noe. Og uansett om der skulle være en eller flere 'feil' - vi f o r s t å r da som regel det som skrives. Selv om det harseleres med, dels med humor , noen ganger med uvett og nedlatenhet .

Bort med 'rødblyanten'! Om det gjelder en læringssituasjon kan man heller hjelpe til med å fokusere på det semantiske/meningsinnholdet - hva betydningen er.

At dette med særskrivninger er et nytt fenomen, er ifølge wikipedia feil.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskrivning

Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-03-06, 19:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 867
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Min favvis är allt brunstens batterier

Fast roligast är ändå vägkrogarna och deras matutrop. "En köttbullar färdiga!" eller "Två rödspätta klara!". Det heter ju en köttbulle och två rödspättor!
Ursäkta OT, men den är lite närbesläktad.

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-03-06, 19:12
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Min favvis är allt brunstens batterier

Fast roligast är ändå vägkrogarna och deras matutrop. "En köttbullar färdiga!" eller "Två rödspätta klara!". Det heter ju en köttbulle och två rödspättor!
Ursäkta OT, men den är lite närbesläktad.

/Netwolf
Haha, precis!
Ser en ambitiös SFI-student sitta på vägkrogen och lägga pannan i djupa veck över utropet; "en köttbullar, två lövbiff"
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-03-06, 20:43
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Det är onekligen kul med alla exempel,fast det HAR vi ju redan i massor på nätet. Det jag menade var hur särskkrivningsfenomenet uppstod och varför.
Efter en snabb genomgång av mina ganska begränsade språkkunskaper,tror jag att att svenskan,danskan, norskan och tyskan har sammansatta ord,men engelskan som ju också är ett germanskt språk INTE har det.De latinska språken har inte sammansatta ord.Där skriver man ju "Crocette de bla bla" Inte potatiskroketter.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-03-06, 21:37
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
...och nu tycker jag att vi ska diskutera de mer och mer vanligt förekommande särskrivningarna.Det fanns inte "på min tid",men nu dessvärre allt oftare.
Varför tror ni detta fenomen har uppstått?
Jag tror att det till stor del beror på att det engelska språket letar sig in i fler och fler områden, speciellt för den yngre generationen. Så jag kallar detta fenomen "engelska sjukan"...

Engelskan är antagligen också anledningen till ett annat fenomen; att många numera felaktigt skriver veckodag och månad med stor bokstav även på svenska (ex. "Jag kommer en Torsdag i mitten av November").


/kimmen
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-03-06, 21:39
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av AGGE Visa inlägg
Fullträff!
Eller en full träff... (om ens date har tagit några glas vin för mycket).

/kimmen
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-03-06, 21:52
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Eller en full träff... (om ens date har tagit några glas vin för mycket).

/kimmen
..
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-03-06, 22:29
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 347
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Är själv lite "språkpolis". Speciellt när det gäller särskrivning. Men visst kan de vara roliga.

Brun hårig sjuk sköterska.
Fryst kyckling lever.
Halv akustisk gitarr.
Kassa medarbetare sökes.
Kul spruta.
sten tvättade Levís jeans.
Sjö nära tomt.

Sjö borren ...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-03-06, 22:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 867
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Jag kommer ihåg Fredrik Lindströms eminenta serie "Världens modernaste land", om hur Sverige och svenskar uppfattades. T ex att ord tenderade att bli längre och mer särskrivna, ju längre söderut du kom i Europa. Som t ex:

Schlagerfestivalen
Eurovision song contest
Festival de la Canción de Eurovisión

/NW
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-03-06, 22:52
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

[quote=malou;326584]
Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
J Samtidigt känner jag att det kan vara petigt i onödan att häkta upp sig på någons mindre korrekta hantering av penna eller tangentbord. Nu, när jag försöker skriva på grekiska i olika sammanhang, är jag inte så duktig själv...kanske den där personen inte skulle våga skriva alls om det skrivna kritiserades för stavning, särskrivning o.s.v och hindrade innehållet att få komma fram...quote]


Kloke ord, og godt å se at temaet kan nyanseres . Har i flere tiår arbeidet med personer med språk-dyslektiske vansker, og har erfart hvilken e n o r m negativ virkning 'skrivepolitiet' kan ha . Selvtillit og skriveglede; det å f o r m i d l e er da langt viktigere enn å 'ha alt rett'.
Det er jo selve innholdet som betyr noe. Og uansett om der skulle være en eller flere 'feil' - vi f o r s t å r da som regel det som skrives. Selv om det harseleres med, dels med humor , noen ganger med uvett og nedlatenhet .

Bort med 'rødblyanten'! Om det gjelder en læringssituasjon kan man heller hjelpe til med å fokusere på det semantiske/meningsinnholdet - hva betydningen er.

At dette med særskrivninger er et nytt fenomen, er ifølge wikipedia feil.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskrivning

Men måste skilja på när man stör sig och när man inte stör sig såklart...Jag stör mig jättemycket på när folk i min omgivning, eller journalister osv särskriver men skulle ju aldrig få för mig att påpeka något liknande för en elev i skolan som särskriver i sitt resonemang i matematik... Då är det ju oväsentligt... Det är ju inte det jag ska bedöma och då måste jag ju vara profisionell och strunta i det

// Malin - språkpolis på fritiden
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-03-06, 23:30
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: SÄRSKRIVNING

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg

Det är ju inte det jag ska bedöma och då måste jag ju vara profisionell och strunta i det

// Malin - språkpolis på fritiden
Professionell, Malin
Förlåt Malin, kunde bara inte låta bli!

Yanna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT