|
|||
|
|||
SÄRSKRIVNING
...och nu tycker jag att vi ska diskutera de mer och mer vanligt förekommande särskrivningarna.Det fanns inte "på min tid",men nu dessvärre allt oftare.
Varför tror ni detta fenomen har uppstått? |
|
||||
|
||||
Sv: SÄRSKRIVNING
Engelska språket tar över mer och mer och ligger bakom detta fenomen. Det kan bli helt galet med särskrivning. Jämför sjuksköterska och sjuk sköterska till exempel.
|
|
|||
|
|||
Eller en svart hårig mamma
|
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Grillad kyckling lever med kul potatis
|
|
||||
|
||||
Hehehe. Klockrent exempel.
|
|
|||
|
|||
Språket blir i alla fall roligare
Skämt åsido, jag håller med om att man blir galen av alla dessa särskrivningar. Vi säger ju inte " sjuk sköterska " utan i ett ord och då skriver man ju så också. Svårare är det väl inte? Lissi |
|
||||
|
||||
Jag tycker också att det är märkligt. Vi hade kanske strängare modersmålslärare, vi gamlingar...med rödpenna...
Samtidigt känner jag att det kan vara petigt i onödan att häkta upp sig på någons mindre korrekta hantering av penna eller tangentbord. Nu, när jag försöker skriva på grekiska i olika sammanhang, är jag inte så duktig själv...kanske den där personen inte skulle våga skriva alls om det skrivna kritiserades för stavning, särskrivning o.s.v och hindrade innehållet att få komma fram. Det finns på Fb mängder av exempel på stolliga särskrivningar. Mina norska vänner har liknande exempel. ICA:s reklamplakat tycks briljera i branchen... Så hur påpekar man snällt men effektivt de fel som görs, utan att såra skribenten? |
|
||||
|
||||
Jag tycker 'de-dem-problematiken' har gått förbi särskrivningarna. Alltså, t o m journalister skriver frekvent fel.
Min lösning som svensklärare är följande: - Om du undrar om det sitter ihop eller inte så är svaret uteslutande; det sitter ihop! - Använd 'dom' istället. Det kan inte bli fel! |
|
|||
|
|||
[quote=Monica P;326567]J Samtidigt känner jag att det kan vara petigt i onödan att häkta upp sig på någons mindre korrekta hantering av penna eller tangentbord. Nu, när jag försöker skriva på grekiska i olika sammanhang, är jag inte så duktig själv...kanske den där personen inte skulle våga skriva alls om det skrivna kritiserades för stavning, särskrivning o.s.v och hindrade innehållet att få komma fram...quote]
Kloke ord, og godt å se at temaet kan nyanseres . Har i flere tiår arbeidet med personer med språk-dyslektiske vansker, og har erfart hvilken e n o r m negativ virkning 'skrivepolitiet' kan ha . Selvtillit og skriveglede; det å f o r m i d l e er da langt viktigere enn å 'ha alt rett'. Det er jo selve innholdet som betyr noe. Og uansett om der skulle være en eller flere 'feil' - vi f o r s t å r da som regel det som skrives. Selv om det harseleres med, dels med humor , noen ganger med uvett og nedlatenhet . Bort med 'rødblyanten'! Om det gjelder en læringssituasjon kan man heller hjelpe til med å fokusere på det semantiske/meningsinnholdet - hva betydningen er. At dette med særskrivninger er et nytt fenomen, er ifølge wikipedia feil. http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskrivning |
|
||||
|
||||
Min favvis är allt brunstens batterier
Fast roligast är ändå vägkrogarna och deras matutrop. "En köttbullar färdiga!" eller "Två rödspätta klara!". Det heter ju en köttbulle och två rödspättor! Ursäkta OT, men den är lite närbesläktad. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Ser en ambitiös SFI-student sitta på vägkrogen och lägga pannan i djupa veck över utropet; "en köttbullar, två lövbiff" |
|
|||
|
|||
Det är onekligen kul med alla exempel,fast det HAR vi ju redan i massor på nätet. Det jag menade var hur särskkrivningsfenomenet uppstod och varför.
Efter en snabb genomgång av mina ganska begränsade språkkunskaper,tror jag att att svenskan,danskan, norskan och tyskan har sammansatta ord,men engelskan som ju också är ett germanskt språk INTE har det.De latinska språken har inte sammansatta ord.Där skriver man ju "Crocette de bla bla" Inte potatiskroketter. |
|
||||
|
||||
Citat:
Engelskan är antagligen också anledningen till ett annat fenomen; att många numera felaktigt skriver veckodag och månad med stor bokstav även på svenska (ex. "Jag kommer en Torsdag i mitten av November"). /kimmen |
|
||||
|
||||
Eller en full träff... (om ens date har tagit några glas vin för mycket).
/kimmen |
|
|||
|
|||
..
|
|
||||
|
||||
Är själv lite "språkpolis". Speciellt när det gäller särskrivning. Men visst kan de vara roliga.
Brun hårig sjuk sköterska. Fryst kyckling lever. Halv akustisk gitarr. Kassa medarbetare sökes. Kul spruta. sten tvättade Levís jeans. Sjö nära tomt. Sjö borren ... |
|
||||
|
||||
Jag kommer ihåg Fredrik Lindströms eminenta serie "Världens modernaste land", om hur Sverige och svenskar uppfattades. T ex att ord tenderade att bli längre och mer särskrivna, ju längre söderut du kom i Europa. Som t ex:
Schlagerfestivalen Eurovision song contest Festival de la Canción de Eurovisión /NW |
|
||||
|
||||
[quote=malou;326584]
Citat:
// Malin - språkpolis på fritiden |
|
||||
|
||||