|
||||
|
||||
Etiska resmål
|
|
||||
|
||||
Sv: Etiska resmål
Nä, det är nog ytterst få som bryr sig...
|
|
||||
|
||||
Ja, och så ligger de länderna ofta långt bort, är dyra att resa till och kräver mycket tid, som artikeln säger. Det är synd, annars hade det säkert varit ett bra påtryckningsmedel för andra länder att ta itu med viktiga frågor.
|
|
||||
|
||||
Det var ju en ganska tramsig lista?
Det är alltså mer "etiskt" att åka till Barbados än till Danmark eller Tyskland? Det är etiskt att åka till Bahamas för att kämpat mot människosmuggling. Till skillnad mot Finland då? Chile har kämpat "mot" jämställdhet (haha, stackars journalist), till skillnad mot Spanien eller Sverige då? Ojj, Chile har satt upp FLERA miljömål! Nä; för att citera ett gammalt KU-citat: TRAMS! |
|
||||
|
||||
Inte högst upp på priolistan..
* Mänskliga värderingar* Idrotten borde kunna ta täten i denna fråga.. OS 2008 i Kina Hockey-VM 2014 i Vitryssland Så här i efterhand var väl inte OS i Sotji så etiska heller. |
|
|||
|
|||
Jag blir bara trött....Jag VILL verkligen inte till något av dessa länder oavsett hur etiska de är.....Ska jag skämmas då, eller stanna hemma?
Jag vill till Grekland , Spanien och Frankrike och försöker själv leva så etiskt jag kan där. det får räcka för mig... Lissi |
|
|||
|
|||
Hva er et "etisk" land? Sjekk hvordan kvinners status er i noen av artikkelens "etiske" land, for eksempel. Homofiles rettigheter kan man jo også undersøke. Og er det "etisk" å fly over halve kloden med tanke på CO2-utslipp, istedet for å svippe over til Danmark? Er det ikke mer "etisk" å feriere i Europa fordi vi da bidrar til en sterkere EU-økonomi, som tross alt er vår egen bakgård? (Joda, skjønner at den siste der kan debatteres.)
Etikk er et litt for komplekst område til å vurdere, og dømme, våre reisevaner i, i en veldig kort avisartikkel som bygger på svært få parametere i, tenker jeg. |
|
||||
|
||||
Sen har vi ju denna diskussionen om All-Inclusive vilket de flesta tycks svälja med hull och hår, utan att tänka efter.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Jag blir väldigt glad över att människor väljer efter etiska riktlinjer när man ska på semester :-). Och ännu gladare över att djurrättsfrågor sätts i centrum. Varför? Jo för djuren kan inte föra sin talan - det får vi göra.
När jag ser listan över länder som påstås vara "etiska" blir jag inte lika glad. För det första dödar man många gatuhundar på Cap Verde! Och för det andra så hör både Barbados och Mauritius till de länder som exporterar flest primater till laboratorier i USA. Även vildfångade. Hur kan DN publicera en sådan lista? Det enda jag håller med om är att "rida på elefant" i Thailand är helt förkastligt. Googla gärna på "baby elephant training" eller "mauritius primates laboratories". |
|
|||
|
|||
Citat:
Eller ri på esler på Santorini... |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
Citat:
Dessutom beror det nog också på att de aldrig riktigt upplevt och lärt sig upskatta det Grekland som många här på Kalimera uppskattar: att resa på egen hand och verkligen uppleva Grekland med allt vad det innebär, inklusive mysiga lokala tavernor med god mat. |
|
|